شناسهٔ خبر: 56048 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با ریاست وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت:

تصویب ۱۱ مصوبه در نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار/ تعیین ۷ استان به عنوان پایلوت انسداد مبادی بی‌سوادی کشور/ راه‌اندازی کمپین برای کمک مالی به کودکان بازمانده از تحصیل

جلسه مصوبات چهل و ششمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش انسداد مبادی بی‌سوادی در کشور و هوشمندسازی مدارس با تأکید بر محلات هدف بازآفرینی شهری و همچنین ارائه گزارش توانمندسازی، تأمین مالی خرد و بانک‌پذیری در محدوده‌های هدف طی ۱۱ بند اعلام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی چهل و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و دبیری هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و اعضای ستاد در تاریخ۱۹ تیرماه برگزار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ابتدای جلسه ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی، دستور کار جلسه را اعلام کرد و در ادامه گزارش انسداد مبادی بیسوادی در کشور و هوشمندسازی مدارس (بند ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه) با تأکید بر محلات هدف بازآفرینی شهری توسط نمایندگان معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ارائه و به بحث و بررسی گذاشته شد.

اهم موارد مطرح شده توسط اعضاء در خصوص گزارش عملکرد مذکور به شرح ذیل است:

- توجه به عوامل اعتقادی، مذهبی و قومیتی به عنوان یکی از دلایل مبادی بیسوادی در برخی از استان‌های کشور

- یکی از وجوه بی‌عدالتی در کشور بی‌عدالتی آموزشی است و این امر در دراز مدت باعث بازماندن از تحصیل در نسل هوشمند تهی‌دست جامعه می‌شود.

- در صورت وجود آمار دقیق از استان‌هایی که با مشکل کمبود فضای آموزشی مواجه هستند می‌توان از امکانات سازمان ملی زمین و مسکن برای تأمین زمین مناسب که در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، استفاده کرد.

- لزوم توجه ویژه به تعریف کاربری‌های چندگانه برای رفع مشکل کمبود فضاهای آموزشی

در ادامه گزارشی از توانمندسازی، تأمین مالی خرد و بانک‌پذیری در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری توسط دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی ارائه و به بحث و بررسی گذاشته شد.

اهم موارد مطرح شده توسط اعضاء در خصوص گزارش عملکرد مذکور به شرح ذیل است:

- هر سال سهمی از منابع بانک‌ها به صورت قرض‌الحسنه بابت اشتغال‌زایی در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور قرار می‌گیرد

- اساس تأمین مالی خرد بر این است که فقرا را به چشم مشتری نگاه می‌کنند و شایسته است در این طرح به مباحث سوددهی بانک‌ها نیز پرداخته شود تا با استقبال بانک‌ها مواجه شویم.

- لزوم توجه به ظرفیت پست بانک برای کمک به توسعه طرح توانمندسازی با رویکرد توسعه کسب و کارهای خرد در محلات هدف بازآفرینی شهری پایدار

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بحث کیفیت سکونت و خدمات را در مناطق سکونتگاه غیررسمی متذکر شده و خاطر نشان کردکه حل مشکلات ساکنین این محلات فقط مسکن نبوده و بدون خدمات روبنایی و زیربنایی برای یک منطقه، آن منطقه نام سکونتگاه را پیدا نمی‌کند و مفهوم سکونتگاه با خدمات شهری همراه است.

وی یادآور شد که دریافت هزینه از سوی سازمان ثبت احوال در قبال ارائه آمار و اطلاعات کودکان لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل به وزارت آموزش و پرورش امر پسندیده‌ای نخواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص نحوه تأمین مالی مورد نیاز برای اجرای مدل توانمندسازی و اشتغال ساکنین محلات هدف بازآفرینی شهری در سطح کشور بیان کرد: با پیگیری این موضوع از طریق شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی می‌توان درصدی از منبع در اختیار بانک‌ها جهت اشتغال‌زایی برای افراد تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور را در جهت توسعه طرح مذکور هزینه کرد.

در پایان پس از اظهار نظر اعضاء ستاد، موارد مطرح شده در قالب مصوبات ذیل جمعبندی شد:

مصوبات جلسه:

۱ - مقرر شدبا همکاری سازمان ثبت احوال و وزارت آموزش و پرورش سامانه جامع آماری در وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان ثبت احوال به منظور شناسائی و ردگیری کلیه کودکان لازم التعلیم، بازمانده و تارك از تحصیل طراحی شود.

۲- مقرر شد با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش هوشمندسازی مدارس مستقر در محلات هدف هر استان بر اساس الگوی هوشمندسازی انجام شود.

۳- مقرر شد استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، آذربایجان غربی و فارس به عنوان پایلوت انسداد مبادی بیسوادی در کشور مدنظر قرار گیرند.

۴- مقرر شد وزارت آموزش و پرورش آمار دقیقی از مناطق صعب‌العبور کشور برای دانش‌آموزان به دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی ارائه دهد تا رفع این مشکل با همکاری معاونت راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی و وزارت جهاد کشاورزي صورت پذیرد.

۵- مقرر شد با همکاری معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و کارگروه سمن‌ها ذیل ستاد ملی بازآفرینی نقشه جغرافیایی بیسوادی و اطلاعات دقیق کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق هدف بازآفرینی شهري تهیه شود تا با همکاری دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی انسداد مبادی بیسوادی را در دستور کار ستادهای بازآفرینی شهری استان‌ها قرار گیرد.

۶- مقرر شد وزارت آموزش و پرورش پیگیری نماید تا کلیه دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی و دستگاه‌هایی همچون بازار بورس پس از بروزرسانی سیستم‌های فناوری خود، سیستم‌های قبلی را در اختیار وزارت آموزش و پرورش جهت هوشمندسازی مدارس قرار دهند.

۷- مقرر شد کمپینی با مسئولیت دکتر پشت مشهدی (مشاور وزیر و رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی) و با همکاری مشترك بانک مسکن، کارگروه سمن‌ها ذیل ستاد ملی بازآفرینی شهری، معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سازمان بورس و اوراق بهادار برای کمک مالی در جهت رفع مشکل کودکان بازمانده از تحصیل سازماندهی شود.

۸ - مقرر شد با توجه به اعلام آمادگی بانک مسکن، طی مکاتبه‌ای موافقت بانک مرکزی مبنی بر اختصاص ۶۲۰ میلیارد ریال از منابع قرض الحسنه سهم بانک مسکن (بدون افزایش سقف اعتبارات قرض الحسنه بانک) جهت طرح توانمندسازی با رویکرد توسعه کسب و کارهای خرد و اشتغال‌زایی در محلات هدف بازآفرینی شهری پایدار اخذ شود.

۹- مقرر شد طرح توانمندسازی با رویکرد توسعه کسب و کارهای خرد در محلات هدف بازآفرینی شهری پایدار پس از تکمیل در کارگروه ارتقاء اقتصادی، مشارکت‌های مردمی و تسهیلات ستاد ملی بازآفرینی شهري مصوب شود.

۱۰- پیرو تصویب و اجرایی کردن برنامه ملی بازآفرینی شهری در سی و نهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایداربه ریاست دکتر روحانی رئیس جمهور محترم مقرر شد کلیه دستگاه‌های عضو و کارگروه‌های ذیل ستاد ملی بازآفرینی شهری (با مسئولیت رئیس کارگروه) طی ده روز آینده گزارش عملکرد در راستای اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری و همچنین برنامه‌ها و اولویت‌های سال ۱۳۹۷ را به دبیرخانه ستاد ملی (شرکت بازآفرینی شهری ایران) ارسال نمایند.

۱۱- مقرر شد جلسه آتی ستاد ملی گزارش عملکرد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص پوشش رسانه‌ای و اطلاع رسانی برنامه ملی بازآفرینی شهری ارائه شود./

نظر شما