شناسهٔ خبر: 56069 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

تشریح جزئیات جلسه مهم رئیس جمهوری با اعضای ستاد بازآفرینی شهری/ ایجاد ۳۰۰هزار شغل در برنامه بازآفرینی

هوشنگ عشایری  معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در تشریح جزئیات جلسه مهم رئیس جمهوری با اعضای ستاد بازآفرینی شهری بیان کرد: این برنامه می‌تواند ٣٠٠ هزار فرصت شغلی در سال ایجاد کند به این ترتیب که در بخش ساخت مسکن ۲۵۰ هزار شغل و در بخش ساخت روبناها نیز ۵۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایران همه چیز برای یک جهش بزرگ در اجرای طرح بازسازی بافت‌های فرسوده شهری آماده شده است. چندی پیش جلسه پیگیری روند اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری امید (نوسازی بافت‌های فرسوده)، به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد.

در این جلسه که استانداران و شهرداران کلانشهرهای کشور نیز حضور داشتند، تصمیمات مهمی در جهت تسریع و توسعه طرح از جمله در ارتباط با تسهیلات بانکی اتخاذ شد. براساس این تصمیمات تا پایان سال‌جاری با درنظر گرفتن تسهیلات ویژه‌ای بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در دل شهرها ساخته و تحویل متقاضیان خواهد شد.

به منظور کاهش قیمت تمام شده این واحدها و همچنین تشویق سازندگان تسهیلات بانکی با تخفیف ۵۰ درصدی نرخ سود به آنها پرداخت می‌شود. درعین حال به غیر از بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی این بخش سایر بانک‌های کشور نیز می‌توانند پرداخت تسهیلات این طرح را آغاز کنند. در چهار ماه گذشته ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور که ۲ هزار واحد آن در تهران قرار دارد، آغاز شده است که تا پایان سال این تعداد از ۱۰۰ هزار واحد خواهد گذشت.

به جای ساخت واحدهای مسکونی در اطراف شهرها که سکونت در آنها نیازمند تأمین بسیاری از زیرساخت‌ها مانند آب، برق، گاز و همچنین مراکز درمانی، آموزشی، پاسگاه نیروی انتظامی و شبکه حمل و نقل است، دولت یازدهم با اصلاح طرح مسکن مهر که با صرف بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور طرحی دلخواه متقاضیان نیست، ساخت واحدهای مسکونی جدید را به دل شهرها آورد.  براین اساس با اجرای طرح نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری علاوه براینکه بافت فرسوده شهری بازسازی می‌شود، بسیاری از متقاضیان مسکن ارزان نیز به جای اطراف شهرها در درون شهرها صاحبخانه می‌شوند.

طبق گزارش‌های رسمی هم‌اکنون ۱۴۰ هزار هکتار از مناطق شهری را بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهد که ۱۹ میلیون نفر دراین مناطق زندگی می‌کنند.درباره تصمیمات مهمی که در جلسه مذکور با حضور رئیس جمهوری برای سرعت دادن به این طرح گرفته شده است، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ملی بازآفرینی شهری و شهردار تهران در گفت‌وگـــــــــویی توضیـــح داده‌اند.

 معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این جلسه اعلام  کرد: بر اساس برنامه قرار بود سالی ۱۰۰ هزار واحد در قالب برنامه بازآفرینی شهری ساخته شود اما رئیس جمهوری تأکید کرد سرعت اجرای برنامه با استفاده از مؤلفه‌های تشویقی برای سازندگان افزایش یابد.

چندی پیش جلسه پیگیری روند اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری امید(نوسازی بافت‌های فرسوده)، به ریاست حسن روحانی رئیس جمهوری برگزار شد. در این جلسه که استانداران و شهرداران کلانشهرهای کشور نیز حضور داشتند، تصمیمات مهمی در جهت تسریع و توسعه طرح از جمله در ارتباط با تسهیلات بانکی اتخاذ شد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ملی بازآفرینی شهری با اشاره به موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: یکی از ابزارهای تشویقی در برنامه نوسازی بافت فرسوده، سپرده وجوه اداره شده توسط سازمان برنامه و بودجه به منظور کاهش نرخ سود تسهیلات برای توسعه‌گران مشارکت‌کننده در این برنامه خواهد بود. بر این اساس سازندگان برای دریافت تسهیلات به جای ۲۵ درصد باید ۲۰درصد تسهیلات درخواستی که شامل ۱۰ درصد حساب مالکانه و ۱۰ درصد هزینه‌های غیرساختمانی است را نزد بانک سپرده‌گذاری کنند. همچنین در رابطه با مقررات سهم مالکانه، هم در مورد زمین‌های دولتی که شناسایی شده و هم در مورد زمین‌هایی که تملیک می‌شود، تصمیماتی در راستای رفع موانع در تسهیلاتی که بانک مسکن ارائه می‌دهد، اتخاذ شد.

عشایری افزود: نرخ سود تسهیلات پرداختی به سازندگان هر سال نصف سودی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند امسال که نرخ سود ۱۸ درصد است نرخ سود این تسهیلات ۹ درصد خواهد بود.

به گفته   عشایری در این جلسه مقرر شد با دستور رئیس جمهوری علاوه بر بانک مسکن دیگر بانک‌ها هم بتوانند در اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری مشارکت کنند.

همچنین  عشایری با اشاره به برنامه بازآفرینی شهری برای ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد گفت: رئیس جمهوری تأکید دارد که برنامه سال آینده نیز زودتر و امسال اجرا شود بنابراین احتمالاً میزان ساخت امسال بالاتر از ۱۰۰ هزار واحد خواهد بود.

ایجاد ۳۰۰ هزار شغل در برنامه بازآفرینی

یکی از بزرگترین بخش‌ها برای تولید اشتغال بخش مسکن است. معاون وزیر راه و شهرسازی اجرای نوسازی بافت فرسوده را یکی از برنامه‌های مهم در اشتغالزایی عنوان کرد که این برنامه می‌تواند ٣٠٠ هزار فرصت شغلی در سال ایجاد کند به این ترتیب که در بخش ساخت مسکن ۲۵۰ هزار شغل و در بخش ساخت روبناها نیز ۵۰ هزار شغل ایجاد می‌شود.

به گفته عشایری اکنون ساخت یک میلیون مترمربع خدمات روبنایی در بافت‌های فرسوده در حال اجرا است که ۵۰ هزار شغل ایجاد کرده است.

ساخت ۴۰ هزار واحد در ۴ ماه

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری همچنین با اشاره به فرمان رئیس جمهوری برای آغاز این برنامه از اواخر سال گذشته گفت: در ۴ ماه گذشته ساخت ۴۰ هزار واحد در قالب برنامه شروع شده است که از این تعداد ۱۱ هزار واحد در زمین‌های واگذارشده از سوی وزارت راه و شهرسازی است. ۴ هزار واحد در زمین‌های واگذاری از طرف شهرداری‌ها و ۲۴ هزار واحد نیز در زمین‌های مردم است.

عشایری گفت: در زمین‌های واگذار شده از سوی شهرداری تهران ۲ هزار واحد مسکن در حال ساخت و نوسازی است.

شرکت بازآفرینی شهری، سازمان ملی زمین و مسکن، بنیاد مسکن و شرکت سرمایه‌گذاری شهری وزارت راه و شهرسازی جزو سازمان‌های دولتی هستند که از طرف وزارت راه و شهرسازی زمین‌های خود را برای اجرای برنامه بازآفرینی شهری واگذار کرده‌اند و وزارتخانه‌های آموزش و پرورش،نیرو و ارتباطات نیز وارد این عرصه شده‌اند اما هنوز ساخت و ساز در زمین‌های این وزارتخانه‌ها شروع نشده است.

برنامه بازآفرینی شهری شامل نوسازی بافت‌های تاریخی ،بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیر رسمی، مناطق ناهمگون شهری(پادگانها...) و مناطق حاشیه نشینی است که به گفته عشایری، رئیس جمهوری در جلسه برگزار شده بر این موضوع که باید حاشیه شهرها هم در کنار بافت‌های فرسوده داخل شهرها مورد توجه و اهمیت قرار گیرد، تأکید کرد./

نظر شما