شناسهٔ خبر: 56078 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد:

گزارش هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران/ تصویب طرح جامع شهر اهواز بعد از ۳ دهه

جلسه طرح جامع شهر اهواز در هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری مطرح و پس از بحث و تبادل نظر اعضا، بعد از نزدیک به سه دهه به تصویب اکثریت اعضا، رسید که جزئیات آن طی مصوبه‌ای از سوی شورا، ابلاغ خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری به ریاست وزیر راه و شهرسازی و دبیری محمدسعید ایزدی با حضور اعضای اصلی شورا؛ نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، دفاع، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، سازمان میراث‌فرهنگی کشور، سازمان برنامه و بودجه، و دیگر اعضای اصلی و همچنین نمایندگان استانی به دبیری محمد سعید ایزدی با دو دستور جلسه طرح جامع شهر اهواز و گزارش دبیرخانه شورای‌عالی پیرامون مغایرت اساسی شهر دستگرد (موضوع الحاق به محدوده) در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش طرح جامع شهر اهواز برای نخستین بار در سال ۱۳۴۷ و برای دومین بار در سال ۱۳۶۸ به تصویب رسید. در سال ۱۳۸۸ بازنگری طرح جامع شهر اهواز پیشنهاد و آغاز شد که جزئیات طرح فوق در اسفندماه سال ۹۵ در شورای‌عالی برنامه‌ریزی استان تصویب شد.

بر اساس مطالعات انجام شده، اهواز جزو ۹ کلانشهر کشور است که در ناحیه جلگه خوزستان واقع شده و دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است. همچنین اهواز در محل تلاقی دو پهنه نفتی و کشاورزی قرار گرفته که لکه نفتی از شمال اهواز عبور می‌کند و توسعه شهر را تحت‌تاثیر قرار داده است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، خوزستان در پهنه خشکسالی شدید قرار گرفته است و در عین‌حال خطوط انتقال آبی که از استان به استان‌های دیگر ایجاد شده، یکی دیگر از عوامل تشدید خشکسالی در این استان جنوبی به شمار می‌رود.

به گفته کارشناسان و محققان، کیفیت آب کارون به شدت افت کرده است و در کنار آلودگی آب، صنایع و نیروگاه‌هایی که پیرامون اهواز قرار گرفته‌اند منابع آلودگی زا محسوب می شوند. بر اساس آمار رسمی، ۴۳.۹ درصد فاضلاب شهر به رودخانه کارون ریخته می شود. مساله ریزگردها که ۸۴ درصد آن منبع خارجی دارد و بیش از ۱۰ درصد آن منبع داخلی دارد از دیگر مشکلاتی است که استان خوزستان و به ویژه شهر اهواز را در معرض خطر قرار داده است.

همچنین، گسل شمال غرب به جنوب شرق اهواز یکی از عوامل خطرزای شهر به شمار می‌رود.

در جلسه فوق و در بررسی طرح جامع شهر اهواز، عباس آخوندی رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، اعلام کرد: خوشبختانه کمیته فنی شورای‌عالی جزئیات طرح جامع شهر اهواز را مورد بررسی قرار داده است و با توجه به اینکه طرح جامع شهر اهواز بعد از ۳ دهه در حال جمع‌بندی است تمامی جوانب امر در آن در نظر گرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: انتظار می‌رود با توجه به اینکه در طرح به تمامی جوانب توجه شده است با نظر اعضای اصلی شورا، طرح به تصویب برسد.

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر این مطلب که نقطه‌نظرات اعضای اصلی شورا که نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط هستند ثبت و ضبط می‌شود و در فرصت‌های تجدیدنظر قطعا به آنها پرداخته خواهد شد، گفت: در حال حاضر اولویت شهر اهواز ایجاب می‌کند که فعلا از این مرحله عبور کنیم و مصوبه را داشته باشیم.

همچنین در این نشست محمدسعید ایزدی با تاکید بر اهمیت شهرهای جنوبی کشور و از جمله خوزستان، گفت: به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از وقفه‌ای که ایجاد شده مرتبط با تهیه طرح نبوده است بلکه به دلیل عدم تصمیم‌گیری بوده است. هم‌اکنون نیز که شاهد به نتیجه رسیدن این طرح هستیم به دلیل حضور استاندار و جمع‌بندی وی در طول یکسال گذشته است. شاهدیم که این طرح‌ها (طرح‌های توسعه و عمران) به دلیل بلاتکلیفی در مراجع تصمیم‌گیری و تصویب دچار وقفه‌های طولانی می‌شود.

ایزدی از تدوین نسل نوینی از تهیه طرح‌های توسعه و عمران (طرح جامع) خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا تصویب طرح‌جامع شهر اهواز بتواند بخشی از مشکلات شهر را کاهش دهد.

جزئیات نظرات نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در مورد طرح جامع شهر اهواز

نماینده سازمان حفاظت از محیط زیست در جلسه فوق، اعلام کرد: در مسیر جنوب شرق که کانون ریزگردهای داخلی منطقه هستند نباید بارگذاری تراکمی همچون بلندمرتبه سازی و غیره و نیز بارگذاری صنعتی، انجام شود.

محمدحسن طالبیان نماینده سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در بیان نظرات خود در رابطه با طرح جامع اهواز، سه مورد را مطرح کرد و افزود: محدوده‌های بافت‌های ارزشمند معاصر مشخص و ضوابط حفاظتی در آنها رعایت و وضع موجود آنها تثبیت شود. همچنین، تاکید می‌شود که هرگونه احداث یا تعریض معابر در بافت تاریخی و ارزشمند معاصر باید با نظر موافق سازمان میراث‌فرهنگی انجام شود.

به گفته طالبیان، سرانه تفریحی-گردشگری مطرح شده در طرح، ۳ برابر سرانه مصوب شورای‌عالی شهرسازی است که باید این کاربری به عنوان اساس طرح، اعلام شود.

همچنین در این نشست، نماینده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز نکاتی را ارایه کرد و گفت: در خصوص بلندمرتبه‌سازی پیشنهاد می‌شود با توجه به تعریف جدید طرح جامع این شهر و درخواست بلندمرتبه‌سازی، ضوابط بلندمرتبه‌سازی در دست تصویب در کمیته ۴ شورا، به عنوان پایلوت، مبنای عمل قرار گیرد.

نماینده وزارت نیرو نیز اعلام کرد: در خصوص بلندمرتبه سازی اخذ استعلام و نظر وزارت نیرو به جهت تامین فشار آب و تاسیسات فاضلاب و همچنین میزان تاثیر عمق فوندانسیون این نوع ساختمان‌ها بر روی سفره های آب زیرزمینی، ضروری است.

نماینده وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اعلام مخالفت خود با بند ۱۳ صورتجلسه، اعلام کرد: شهرک صنعتی اهواز ۵ و اهواز ۳ هر دو ایجاد شده اند و مطابق بند ۷ ماده واحده قانون تاسیس شرکت های صنعتی ایران از حریم مستثنی هستند.

نماینده وزارت دفاع نیز در جلسه فوق در بیان نظرات خود، گفت: کلیه اراضی و اماکن نظامی واقع در محدوده و حریم شهر با هماهنگی وزارت دفاع، تدقیق و در طرح با کاربری نظامی تثبیت شود.

نیکخواه مدیرکل دبیرخانه شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران در این نشست صورتجلسه کمیته فنی شورا را بدین شرح قرائت کرد:

کمیته فنی شورای عالی در جلسات مورخ ۱۳۹۶.۶.۴، ۱۳۹۶.۶.۵، ۱۳۹۷.۳.۲۷، ۱۳۹۷.۴.۳، ۱۳۹۷.۴.۴، ۱۳۹۷.۴.۹، ۱۳۹۷.۴.۱۰و ۱۳۹۷.۴.۱۷ موضوع طرح توسعه و عمران (جامع) شهر اهواز را عطف به مصوبه مورخ ۱۳۹۵.۱۲.۲ شورای برنامه ریزی و توسعه استان خوزستان مورد بررسی قرار داد و پیشنهادات خود را به شرح زیر جهت ارایه به شورای عالی شهرسزای و معماری جمع بندی کرد:

کلیات

۱. مطالعات جمعیتی طرح جامع بر اساس جمیعت پایه ۱۱۸۴۷۸۸ بر مبنای سرشماری سال ۱۳۹۵ و با نرخ رشد ۱.۲۵ (تقریبا معادل نرخ رشد طبیعی) برای سال افق ۱۴۱۰ و معادل ۱۳۷۰۰۰۰ نفر بر اساس موازین برنامه ریزی شهری موردتایید است. با این احال در صورتیکه با عنایت به منابع آب شرب قابل تامین تا سال افق مغایرتی بین جمیعت مذکور و برنامه های وزارت نیرو وجود نداشت، مراتب در صحن شورای عالی شهرسازی و معماری، تصمیم گیری خواهد شد.

۲. قطعات با مساحت بالای یک هکتار به عنوان ذخیره نوسازی شهر شناسایی و در اسناد طرح تحت همین عنوان معرفی و تثبیت شوند، تبعا اقدامات در خصوص این قطعات در قالب طرح یکپارچه و با رعایت ضوابط و مقررات طرح جامع به تصویب کمیسیون ماده ۵ استان خواهد رسید.

۳. کاربری های خدماتی وضع موجود که تغییر آنها از نظر طرح جامع قابل جبران نبوده و بر سازمان فضایی کل طرح تاثیر می گذارد شناسایی و به عنوان طرح جامع (با هاشور تثبیت کاربری) در اسناد مربوطه ارایه شود.

۴. الحاق روستاهای عین دو و ملاشیه تا طی شدن فرآیند کامل الحاق و تایید استانداری خوزستان مطابق قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری به صورت مراعا در اسناد طرح جامع درج شود.

کاربری اراضی شهر (محدوده شهر)

۵. خط محدوده در شمال شهر در محدوده پل نهم اصلاح شود و اراضی الحاقی به محدوده با کاربری پارک وسبز به صورت طرح در اسناد درج شود.

۶. عناوین کاربری ها در کلیه اسناد بر اساس کاربری مصوبه تدقیق تعاریف و تعیین سرانه ها مصوب ۱۳۸۹.۳.۱۰ شورای عالی شهرسازی ومعماری، اصلاح شود. (عناوینی چون بایر، در حال ساخت و ساختمان های مخروبه و...)

۷. محورهای دارای قابلیت استقرار کاربری های مختلط خدماتی در مقیاس شهر، منطقه و ناحیه، شناسایی و در اسناد طرح منعکس و متعاقبا ضوابط استقرار و اختلاط کاربری در آنها ارایه شود.

۸. ضمن حذف کاربری های پیشنهادی از ناحیه صنعتی کارون و شهرک کاویان مقرر شد؛ به جهت تسهیل خروج صنایع از شهر و تخصیص آنها به کاربری های خدماتی، طرح ویژه متضمن توافق با متولیان صنایع مربوطه با نظارت اداره کل راه و شهرسازی استان و با رعایت مفاد و احکام طرح جامع به تصویب کمیسیون ماده ۵ استان برسد.

۹. اراضی مربوط به پادگان ۹۲ زرهی، پادگان شهید دغاغله و پادگان ۸ نجف اشرف و سایر پادگان های مستقر در محدوده شهر، در حد کاربری نظامی قبل با کاربری نظامی در طرح تثبیت شود. تبعا هرگونه اقدام در این زمینه به قانون انتقال پادگان ها موکول می شود.

۱۰. اراضی شبه جزیره ای واقع در جنوب شهر با کاربری حریم رودخانه کارون به عنوان اساس طرح جامع منظور شود.

۱۱. اراضی با کاربری تجاری (موسوم به تجارت جهانی) واقع در شرق محله کیانشهر صرفا در صورت ایجاد حقوق مکتسبه بر اساس طرح تفصیلی ملاک عمل تثبیت و در غیر اینصورت با حفظ کاربری وضع موجود در سند کاربری اراضی ارایه شود.

۱۲. الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل مطابق مصوبه مورخ ۱۳۹۷.۲.۱۱ با ذکر مصادیق و نقشه ارایه شود و پس از تایید نمایندگان محترم وزارت دفاع و پدافند غیرعامل در اسناد طرح جامع، لحاظ گردد.

پهنه بندی حریم شهر (حریم شهر)

۱۳. کمیته فنی ضمن مخالفت با کاهش حریم در بخش جنوب شرقی که بدون توجیه کارشناسی و صرفا به منظور خروج شهرک صنعتی در شرف احداث اهواز ۵ و شهرک صنعتی موجود اهواز ۳ انجام شده است پیشنهاد می شود ضمن انطباق مرز حریم با حریم مصوب قبلی، شهرک های صنعتی مذکور کمافی السابق در حریم شهر واقع شوند. ضلع جنوب غربی حریم شهر بر مرز تقسیمات سیاسی شهرستان کارون منطبق شود.

۱۴. پهنه های پیشنهادی و کاربری های تثبیت شده در سند پهنه بندی حریم شهر، همراستا با دستورالعمل پهنه بندی حریم شهرها (مصوبه مورخ ۱۳۹۵.۱۱.۱۸ شورای عالی) اصلاح و ضوابط استقرار فعالیت در آن، مطابق سند مذکور ارایه شود.

۱۵. حریم و بستر رودخانه کارون مطابق نظر اداره کل منطقه ای استان در سند کاربری اراضی پیشنهادی و پهنه بندی حریم ارایه شود.

۱۶. حرایم نفتی، میادین نفتی، چاه ها و خطوط انتقال نفت و سایر خطوط تاسیساتی و انتقال فرآورده های نفتی مطابق اعلام نظر مراجع قانونی مربوطه در سند پهنه بندی حریم ارایه شود.

حمل و نقل

۱۷. ضمن تقدیر از تلاش صورت گرفته در جهت انطباق طرح جامع با اصول توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی (TOD) در حوزه توزیع تراکم ها و اختلاط کاربری ها مقرر شد؛ ساختار یکپارچه حمل و نقل همگانی شهر مشتمل بر شقوق مختلف حمل و نقل، پایانه ها و ایستگاه های اصلی، پایانه های شهری و بین شهری ونحوه اتصال آنها به هم به عنوان یکی از اسناد طرح جامع تکمیل و ارایه شود.

۱۸. پیشنهادات مربوط به طرح جامع حمل و نقل اهواز، بررسی و در صورت انطباق با سازمان فضایی پیشنهادی و احکام طرح  جامع در طرح تثبیت و در غیر اینصورت اصلاح شود.

۱۹. پیشنهادات مربوط به کریدور سراسری شماره ۱۰ زاگرس، بررسی و تاثیرات احتمالی متقابل آن در طرح، منعکس شود.

ضوابط و مقررات

ضوابط و مقررات پیشنهادی با رعایت محورهای زیر توسط اعضای کمیته شامل نمایندگان وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت دفاع، سازمان پدافند غیرعامل، سازمان برنامه و بودجه کشور و دبیرخانه شورای عالی، بررسی، اصلاح و تایید شود.

۱. پهنه های تراکمی شهر در سه گونه تراکم کم- متوسط و زیاد، تدقیق شود. این تدقیق که با همکاری شهرداری اهواز و استانداری خوزستان توسط اداره کل راه و شهرسازی استان انجام خواهد شد به نحوی خواهد بود که پهنه تراکمی پیشنهادی هر منطقه از متوسط تراکم ساختمانی موجود آن کمتر نباشد.

۲. ضمن حذف الگوی تراکمی بلندمرتبه سازی به صورت پهنه های مقرر شد استفاده از این الگو محدود به محورهای دارای قابلیت استقرار کاربری های مختلط خدماتی در مقیاس شهر، منطقه و ناحیه شود.

۳. عرصه های سبز و باز اعم از فضای سبز و باغات و کشاورزی و همچنین کاربری های خدماتی بزرگ مقیاس، دانشگاه و حریم رودخانه کارون از سند پهنه بندی تراکم ساختمانی شهر، حذف شود.

۴. محدوده های بافت های ارزشمند معاصر، شناسایی و ضوابط تراکمی در آنها همراستا با حفظ الگوی ساخت و ساز وضع موجود، ارایه شود.

۵. کلیه پهنه های تراکم ساختمانی در حریم گسل، به پهنه تراکم کم تعدیل شود.

۶. در تمامی پهنه ها رعایت سقف تراکمی پهنه ها ارجح بر سایر ضوابط ساختمانی است.

۷. ضمن انعکاس محدوده بافت فرسوده شهر اهواز در سند کاربری اراضی پیشنهادی، پیشنهادات تکمیلی طرح جامع در جهت شناسایی محدوده های هدف بهسازی و نوسازی شهری بر اساس آخرین اقدامات ستادهای ملی و استانی بازآفرینی شهری به عنوان اسناد پشتیبان طرح، ارایه شود. تبعا متعاقب ابلاغ شیوه نامه جدید شناسایی محدوده های هدف بازآفرینی سند مذکور بر اساس شاخص های جدید، تدقیق شده و مبنای اقدامات قانونی در محدوده های هدف خواهد بود.

۸. در ضوابط پیشنهادی در خصوص موارد زیر به طور مشخص اظهارنظر شود

- به حداقل عرض معبر و حداقل اندازه قطعه جهت احداث بنا

- سرانه فضای باز جهت کنترل واحدپذیری

- تعداد پارکینگ لازم برای همه کاربری ها

- حداکثر تعداد طبقات قابل احداث در تراز زیرهمکف بر اساس نظر آب منطقه ای

گفتنی است، جزئیات مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در رابطه با تصویب طرح جامع شهر اهواز از طریق پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به اطلاع عموم خواهد رسید.

معاون وزیر کشور: حمایت وزارت کشور از وزارت راه و شهرسازی برای کوتاه کردن زمان تهیه و بررسی طرح‌های توسعه وعمران

معاون وزیر کشور پیشنهاد کوتاهتر شدن زمان تهیه طرح های جامع (طرح های توسعه و عمران) را داد و گفت: در وزارت کشور هرگونه کمکی که لازم باشد را در راستای کوتاهتر شدن زمان تهیه طرح های جامع به وزارت راه و شهرسازی خواهیم کرد.

هوشنگ خندان‌دل معاون وزیر کشور در حاشیه هفتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن انتقاد از طولانی بودن تهیه طرح های توسعه و عمران (طرح جامع) پیشنهاد کرد: شرایطی به وجود آید که اولا گزارشی که از سوی مشاوران تهیه می شود دوره تهیه اش کوتاهتر شود زیرا۱۰ سال زمان برای تهیه طرح بسیار طولانی است. همچنین، دوره بررسی طرح‌ها که یکسال و نیم است در دبیرخانه نیز کوتاهتر شود.

خندان دل از همکاری موثر وزارت کشور با وزارت راه و شهرسازی در اینباره خبر داد و اعلام کرد که وزارت راه و شهرسازی تهیه نسل نوینی از طرح ها را در دست تهیه دارد که به کوتاه شدن زمان تهیه طرح ها و همچنین بررسی آنها ختم می شود.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: ما در وزارت کشور به سهم خود اگر کمکی از دستمان بربیاید حتما انجام می‌دهیم.

نظر شما