شناسهٔ خبر: 56079 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی بر اخبار حوزه حمل و نقل استان ها:

توزیع لاستیک با ارز دولتی در ناوگان جاده‌ای چند استان/ پلمب ۵شرکت حمل و نقل جاده‌ای در خراسان رضوی/ افزایش سفر ریلی زائران خارجی به مشهد

گزارش آخر هفته جدا از خبر تلخ حادثه کشته شدن هموطنان‌مان در جاده یاسوج، رسیدگی به امور رانندگان و کامیونداران از سوی شخص وزیر و مجموعه‌های ذی‌ربط از مهمترین اخبار طی هفته گذشته بود. ازدیگر اخبار مهم این هفته هم می‌توان به رشد صادرات نفتی و غیرنفتی در بنادر جنوبی کشورمان و همچنین رشد سفرهای ریلی به مشهد مقدس اشاره داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین گزارش هفته در حوزه حمل و نقل استان ها در تیرماه جدا از خبر تلخ حادثه کشته شدن هموطنان‌مان در جاده یاسوج که مشخص شد عمدی در کار نبوده به رسیدگی وزیر راه و شهرسازی و همچنین مجموعه های ذیربط به حل مشکلات رانندگان و کامیونداران اختصاص داشت که از اهم اخبار این هفته بودند. همچنین ازدیگر اخبار مهم این هفته هم می‌توان به رشد صادرات نفتی و غیرنفتی در بنادر جنوبی کشورمان و همچنین رشد سفرهای ریلی به مشهد مقدس اشاره داشت.

قم

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قم از آغاز نخستین مرحله از طرح توزیع لاستیک (با ارز دولتی و نرخ مصوب) در بین ناوگان جاده‌ای استان قم خبر داد.

درراستای اجرای سیاست‌های عدالت محور صنعت حمل‌ونقل کشور و به‌منظور تسریع در اعاده مطالبات به‌حق خادمان عرصه حمل‌ونقل جاده‌ای (مالکان و رانندگان)، نخستین مرحله از طرح توزیع لاستیک باارزش دولتی و نرخ مصوب آغاز شد.

ابوالفضل جمالی اعلام کرد: صدور معرفی‌نامه رانندگان باری، مسافری ناوگان جاده‌ای، (برمبنای پیمایش) جهت دریافت دو حلقه لاستیک در استان قم آغاز شد.

خراسان شمالی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: تا پایان خردادماه سالجاري ۹ هزار و ۱۱۹ فقره کارت هوشمند برای رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی در این استان صادر شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: تا پایان خردادماه سالجاري  ۹ هزار و ۱۱۹ فقره کارت هوشمند برای رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی در این استان صادر شده است.

علی اصغر بدیعی مقدم اظهار کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته ، ۸ هزار و ۵۲۴ فقره کارت هوشمند گزارش شده است.

هرمزگان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان از توزیع ۳۵ هزار حلقه لاستیک یارانه‌ای در پایانه بار بندرعباس خبر داد.

داریوش باقرجوان گفت: در راستای توزیع عادلانه و مناسب لاستیک با کیفیت و ارزان قیمت در بین رانندگان فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان، ۳۵ هزار حلقه لاستیک یارانه‌ای به رانندگان داده می‌شود.

وی افزود: هرمزگان به عنوان اولین استان در سطح کشور اقدام به توزیع لاستیک با قیمت مناسب در بین رانندگان فعال بخش حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان کرده است.

همچنین مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از تخلیه و بارگیری ۲۰ میلیون تن انواع کالا، رشد ۱۵ درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی و افزایش ۴ درصدی جابجایی کالاهای صادراتی غیرنفتی در این بندر طی فصل بهار سال جاری خبر داد.

اله مراد عفیفی پور با اشاره به جدیدترین آمارها از وضعیت عملیاتی بندر شهید رجایی، اظهار کرد: در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال ۹۷، شاهد تخلیه و بارگیری ۱۹ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۷۵۱ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در این بندر بودیم.

وی حجم عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی را بالغ بر ۱۳ میلیون اعلام کرد و افزود: همچنین طی این مدت، ۶ میلیون و ۵۳۶ هزار تن فرآورده‌های نفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شد.

در ادامه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از کشف ۳۴ دستگاه کانتینر حاوی سوخت قاچاق در بندر شهید رجایی توسط یگان حفاظت این اداره کل خبر داد.

"اله مراد عفیفی پور" در خصوص جزییات این خبر اظهار داشت: در هفته گذشته، تعداد ۳۴ دستگاه کانتینر محموله سوخت قاچاق(گازوییل) که با عنوان محموله "منو اتیلن گلیکول" اظهار شده و قرار بود به کشور هندوستان ارسال شود، توسط نیروهای یگان حفاظت اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان شناسایی، ضبط و توقیف شد.

البرز

مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز با اشاره به پیشرفت ۴۵ درصدی ساخت آزادراه چرمشهر- آبیک در سال ۹۶، فعالیت‌های این اداره‌کل را در سال گذشته تشریح کرد.

تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره عملکرد این اداره کل در سال گذشته اظهار کرد: در حوزه راهسازی عملیات بهسازی و روکش آسفالت ۴۰ کیلومتر از اتوبان تهران– کرج– قزوین و بالعکس با اعتبار هزینه شده ۴۲۶ میلیارد ریال توسط اداره کل راه و شهرسازی استان البرز انجام شد.

وی با بیان اینکه ۷۶ کیلومتر راه روستایی با اعتباری بالغ بر ۳۴۳ میلیارد ریال در سال ۹۶ به بهره‌برداری رسیده، تصریح کرد: همچنین عملیات احداث، بهسازی و روکش آسفالت ۱۷۷ کیلومتر از راه‌های اصلی و فرعی نقاط مختلف استان با اعتباری بالغ بر هزار و ۸۱۳ میلیارد ریال نیز انجام گرفته است.

مازندران

رئیس اداره راه وشهرسازی قائم‌شهر از پروژه روکش آسفالت معابر شهدا محله و سکونتگاه‌های غیررسمی قائم‌شهر بااعتباری بالغ‌بر ۸ میلیارد ریال خبر داد.

مونا محمدی رئیس اداره راه و شهرسازی قائم‌شهر اظهار کرد: روکش آسفالت معابر شهدامحله و سکونتگاه‌های غیررسمی قائم‌شهر بااعتباری بالغ‌بر ۸میلیارد ریال که در این قرارداد حدود ۳۰ هزار مترمربع از سطوح معابر شهری محلات هدف قائم‌شهر در راستای سیاست‌های کلی نظام مبنی بر ارتقای بافت‌های حاشیه‌ای و نامناسب شهری آسفالت خواهند شد.

خراسان جنوبی

معاونت حمل ونقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی گفت: درسه ماهه سال‌جاری بیش از۴۶۳ هزارو ۱۴۲ نفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری در استان جابجا شده‌اند.

بنابر اعلام مهدی گرجی، ، طی  سه ماهه سال جاری توسط ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری بیش از تعداد۱۵۰ هزارو ۱۶۴ مسافر به استان وارد و ۱۶۰هزارو ۷۸۱ مسافر از استان خارج گردیده‌اند همچنین بیش از۳۰۲ هزارو ۳۶۱ مسافر درون استان جابجا شده‌اند.

گرجی، افزود: بیشترین سهم جابجایی مسافر مربوط مرکز استان، با تعداد مسافر بیش از۱۸۷ هزارو ۴۸۲ نفر و كمترین سهم جابجایی مسافر مربوط به شهرستان بشرویه با تعداد۸ هزارو ۴۵۲ نفر بوده است.

همچنین سرپرست مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌جنوبی گفت: بیش از۱۶ هزار تخلف سرعت درخرداد ماه سال جاری با دوربین ها در محورهای خراسان‌جنوبی ثبت شده است.

هادی بهمنی از وجود۵۲ سامانه ثبت تخلف فعال با قابلیت ثبت سرعت متوسط در خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: بیش از۱۶ هزارو ۹۰۰ تخلف سرعت درخرداد ماه سال جاری در محورهای خراسان‌جنوبی ثبت شده است.

همدان

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به قول مساعد وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: توسعه محور توره به ملایر تا پایان امسال اتمام و به بهره‌‌برداری خواهد رسید.

فرهاد فرزانه در دیدار با سرپرست فرمانداری ویژه ملایر، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و کمبود اعتبارات، در سال گذشته توانستیم فعالیت و پروژه‌های خوبی را در استان همدان انجام دهیم.

وی تأکید کرد: هر فرمانداری که بیشترین کمک و همراهی را داشته باشد اعتبارات بیشتری را هم خواهد گرفت و در شهرستان ملایر تعامل خوب و گسترده‌ای را در این زمینه داشته‌ایم.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای استان همدان گفت: در نیمه نخست امسال ۴ هزار و ۸۷۵ کارت هوشمند رانندگان استان همدان تمدید اعتبار شد.

محمد رودباری اظهار کرد: در این مدت همچنین ۲۱۴ کارت هوشمند برای رانندگان صادر و همچنین ۲۸۰ کارت نیز تعویض شده است.

وی از صدور ۴ هزار و ۵۱۴ کارت سلامت ویژه رانندگان استان خبر داد و افزود: این تعداد کارت سلامت برای ناوگان باری و مسافری استان صادر شده است.

در ادامه مدیر مرکز مدیریت راه‌های استان همدان گفت: در نیمه نخست تیرماه امسال بیش از ۷ میلیون تردد وسائط نقلیه در محورهای مواصلاتی استان ثبت شده است.

سعید کریمی با اشاره به اینکه همزمان با ایام تابستان شهرهای مختلف استان همدان مقصد گردشگری بسیاری از مسافران تابستانی شده، اظهار کرد: با آغاز سفرهای تابستانی و از تاریخ یکم تا پانزدهم تیرماه سال جاری تاکنون ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تردد در محورهای مواصلاتی استان به ثبت رسیده است.

اردبیل

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیــل از ثبت ۲۷ میلیون و ۴۰۲ هزار تردد در سه ماه اول سالجاری در محورهای مواصلاتی استان خبر داد.

علی رحمتی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیــل، با بیان اینکه این میزان تردد توسط ۶۴ سامانه تردد شماری که در ۳۲ نقطه از راه‌های استان نصب شده به ثبت رسیده افزود: در این مدت یک میلیون و ۸۹۲ هزار تردد به استان وارد و یک میلیون ۸۸۰ هزار تردد نیز از استان خارج شده است.

لرستان

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان، پرونده تخلف ۱۳ شرکت حمل و نقل در استان لرستان به کمیسیون ماده ۱۲ ارجاع شده است که در نهایت ۱۰ شرکت محکوم شدند.

عباس شرفی مدیرکل این راهداری با تاکید بر برخورد جدی با شرکت‌های حمل و نقل متخلف گفت:در جلسه‌ کمیسیون ماده ۱۲ که ۲۳ تیرماه برگزار شد، پرونده تخلف ۱۳ شرکت بررسی و در نهایت ۱۰شرکت محکوم شدند.

همچنین معاون توسعه مدیریت و منابع راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان در سه ماهه نخست امسال بیش از ۱۰ هزار نفرساعت دوره آموزشی برای رانندگان حرفه‌ای لرستان برگزار شد.

کیومرث محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان خرداد ماه ۴۱۹ نفر از رانندگان حرفه‌ای فعال در حمل و نقل مسافر و کالا استان، ۱۰ هزار و ۸۳۶ نفرساعت آموزش دیده‌اند.

خراسان رضوی

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاه ای استان خراسان رضوی از پلمپ ۵ شرکت حمل و نقل در این استان خبر داد.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: با بررسی تخلفات ۱۰۰ شرکت حمل و نقل بار جاده‌ای استان، دفتر ۵ شرکت به مدت یک ماه مهر و موم شد.

همچنین مدیرکل راه آهن خراسان گفت: شمار زائران و مسافران خارجی که بهار امسال به وسیله قطار به مشهد سفر کرده اند در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد رشد داشته است.

محمدهادی ضیایی مهر، اظهار داشت: تعداد این مسافران را ۲۶ هزار و ۸۶۰ نفر اعلام کرد و افزود: بیشتر این گردشگران از عراق، پاکستان، لبنان، هند، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به مشهد سفر کرده اند.

تهران

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان دماوند از نصب ۲۱۰۰ تابلوی استیل فلکس در حاشیه بزرگراه دماوند- فیروزکوه، محورهای فرعی و روستایی این شهرستان خبر داد.

شورش احمدی خطیر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه ترمیم و بهسازی راه های اصلی و روستایی شهرستان دماوند اظهار کرد: طی چند ماه گذشته بیش از ۶ کیلومتر ترمیم روکش آسفالت بزرگراه دماوند- فیروزکوه در محدوده های آئینه ورزان، گردنه سرهار، گلاهک، سیدآباد، محدوده پل دلیچایی، اوزنه، جابان و سربندان انجام شده است.

زنجان

مدیر کل راهداری استان زنجان گفت: لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل جاده‌ای این استان از هفته آینده با نرخ مصوب دولتی در مراکز پیش بینی شده توزیع می‌شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان گفت: لاستیک مورد نیاز ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان از هفته آینده با نرخ مصوب دولتی در مراکز پیش بینی شده، توزیع می‌‌شود.

همچنین کامیونداران حمل کالای برون شهری استان زنجان خرداد امسال نسبت به بالارفتن قیمت قطعات خودروهای سنگین و لاستیک در عین ثابت ماندن کرایه‌ها معترض بودند که در حال حاضر این مشکلات آنها با پیگیری و تلاش مسئولان استانی رفع و مطالبات این قشر تلاشگر محقق شد.

رانندگان حمل و نقل کالای برون شهری از خرداد امسال خواستار افزایش نرخ کرایه حمل بار بودند که این مطالبه آنها از پنجم همین ماه همزمان با سراسر کشور ۲۰ درصد افزایش یافت و بخشی از مشکلات آنها حل شد.

اما مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان به این مساله قانع نشده و با برگزاری جلساتی با حضور انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل کالا، نمایندگان شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان درصدد رفع همه مشکلات آنها هستند.

مرکزی

با صدور حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی، سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی منصوب شد.

مجید شارقی طی حکمی از سوی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به عنوان سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی منصوب شد.

همچنین معاون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مرکزی، رفع نقاط حادثه‌خیز استان را اولویت این اداره دانست و گفت: در این راستا ۴ نقطه حادثه‌خیز استان با تلاش اداره ایمنی راه و حریم روشن شد.

علیرضا اختری افزود: تقاطع ازنوجان در محور خمین_ محلات به طول ۷۰۰ متر، تقاطع شیرین‌آباد در محور فرمهین_ خنجین به طول ۵۰۰ متر، تقاطع فرنق در محور خمین_ الیگودرز به طول یک هزار متر و پیچ حادثه‌خیز محمودآباد در محور آشتیان - راهجرد به طول ۷۰۰ متر از ابتدای سال تاکنون احداث روشنایی آن‌ها انجام شده است.

خوزستان

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد ۱۱ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در این مجتمع بندری خبر داد.

محمد محسنی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۸۳ هزار و ۳۹۱ تن تخلیه و بارگیری کالا در بندر خرمشهر به ثبت رسیده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

کردستان

معاون حمل و نقل سازمان راهداری با اشاره به اینکه حادثه برخورد اتوبوس با تانکر حامل سوخت در سنندج درون شهر اتفاق افتاده و ارتباطی با ایمنی راه ها ندارد، گفت: با این حال برای جلوگیری از اتفاقات این چنینی در تمام مسیر جاده مرز ایران و عراق تا سنندج حفاظ بتونی نصب می شود.

داریوش امانی درباره حادثه برخورد کامیون حامل سوخت مازوت با اتوبوس مسافری و کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان در سنندج گفت: باید بررسی کرد که چرا این کامیون در آن وقت شب در آن مسیر بوده است؛ باید بر این موارد نظارت باشد. 

وی با بیان اینکه کارشناسان ما همچنان در سنندج حاضر و در حال بررسی علت تامه حادثه هستند، افزود: هنوز مشخص نیست که علت تصادف، نقص فنی کامیون در بخش ترمز آن بوده است یا مشکل از رمپی است که اتوبوس از آن خارج شده است؛ چون گفته می شود  آن رمپ استاندارد نیست.

گلستان

تیم راه و شهرسازی گلستان به عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ دسته یک کشتی آزاد باشگاه‌های کشور در سال ۹۷ رسید.

مرحله نهایی رقابت‌های لیگ دسته یک کشتی آزاد باشگاه‌های کشور به بهانه گرامیداشت دهه کرامت، عصر دیروز (سه شنبه) در سالن امام خمینی (ره) شهر گرگان برگزار شد و در پایان تیم راه و شهرسازی گلستان به عنوان قهرمانی رسید.

فارس

مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: عملیات تعریض محور شیراز- دوکوهک- گویم از محورهای شریانی و بسیار پرترافیک استان، به سرعت در حال انجام است.

فیروز تکاور مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت: مسیر رفت شیراز به دوکوهک و گویم در این تعریض از ۱۰ متر به ۱۴ متر ارتقاء می‌یابد که در ۲ قطعه در دست ساخت است و مسیر برگشت نیز که قبلاً تعریض و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس ادامه داد: طول قطعه اول این پروژه ۲۸۵۰ متر و طول قطعه دوم ۲۱۰۰ متر است که از انتهای زیرگذر شهرک گلستان شروع و تا ابتدای گویم ادامه می‌یابد.

نظر شما