شناسهٔ خبر: 56080 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

نسل نوین تهیه طرح‌های توسعه وعمران تدوین می‌شود/ همکاری ۲ وزارتخانه برای کوتاه شدن تهیه و بررسی طرح‌های جامع شهری

محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، از تدوین نسل نوینی از تهیه طرح های توسعه وعمران که با حمایت مهندسان مشاور در دست تهیه قرار دارد، خبر داد و گفت: امیدواریم نسل نوینی از تهیه طرح های توسعه و عمران را که با حمایت مهندسان مشاور در دست اقدام داریم با حمایت وزارت کشور به نتیجه برسانیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی در حاشیه هفتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سالجاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: در یک آسیب‌شناسی که توسط دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری انجام شد در جلسه ششم شورا، دبیرخانه، اجازه‌ای را از شورای‌عالی اخذ کرد تا تجدیدنظری در محتوا، فرآیند و ساختار طرح‌های جامع داشته باشد که با موافقت اعضای اصلی شورا این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

ایزدی ادامه داد: متوسط طول دوره تهیه طرح‌های جامع بین ۳ تا ۴ سال است و همچنین ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد تا طرح بررسی و تصویب شود. در نهایت وقتی طرح‌های جامع تصویب می‌شوند درست زمان بازنگری آنها فرا می‌رسد که باید بتوانیم این مدت زمان را کوتاه کرده و به غنای محتوایی طرح‌ها بپردازیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: علاوه بر موضوع تجدیدنظر در فرآیند تهیه طرح‌های جامع که باید تبدیل به یکسری اسناد راهبردی و جامع شود که در نظام جدید پیش‌بینی های نیز برا‌ی آنها کرده ایم، نظام بررسی و تصویب هم بسیار مهم است که باید به کوتاه کردن مدت زمان آن بیندیشیم.

این مقام مسئول اعلام کرد: تدوین نسل نوینی از تهیه طرح‌های توسعه و عمران را با حمایت مهندسان مشاور در دست اقدام داریم که امیدواریم با حمایت وزارت کشور به سرانجام برسد و بتواند جایگزین فرآیند فعلی شود. هدف از تدوین نسل نوینی از تهیه طرح‌های توسعه و عمران، غنابخشیدن به محتوای طرح ها، روزآمد کردن آنها و همچنین مدنظر قرار دادن رویکردهای نوین در آنها است. در عین حال، در نظر داریم تا مدت زمان تهیه آنها و بررسی را نیز کوتاه کنیم.

وی در این رابطه به تصویب طرح جامع اهواز که بعد از ۳ دهه برای سومین بار در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شد اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد بخش عمده ای از وقفه ای که ایجاد شده مرتبط با تهیه طرح نبوده است بلکه به دلیل عدم تصمیم گیری بوده است. هم اکنون نیز که شاهد به نتیجه رسیدن این طرح هستیم به دلیل حضور استاندار و جمع بندی وی در طول یکسال گذشته است. این طرح ها به دلیل بلاتکلیفی در مراجع تصمیم گیری و تصویب دچار وقفه های طولانی می شود.

ایزدی تصریح کرد: امیدواریم نسل نوینی از تهیه طرح های توسعه و عمران را که با حمایت مهندسان مشاور در دست اقدام داریم با حمایت وزارت کشور به نتیجه برسانیم.

نظر شما