شناسهٔ خبر: 56086 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی بر اخبار حوزه حمل‌‌ونقل ریلی:

فقدان حمل و نقل یکپارچه؛ پیچیده‌ترین مسئله حمل‌ونقل تهران/ قابلیت انتقال بیش از ۱۰۰ میلیون تن بار از جاده به ریل/ اقدام بین بخشی در راه‌آهن برای تامین سرمایه ۴۰۰۰ میلیارد تومانی

گزارش آخر هفته  اختصاص بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اتمام راه‌آهن چابهار– زاهدان، بازگشت شورای فنی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، آخرين وضعيت تكميل پروژه راه‌آهن قزوین- رشت، تشریح جزئیات حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای تهران و پروژه‌های در دست اقدام، نقش اندیشه ایران‌شهری در توسعه کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی و اعلام آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن ایران سایر عناوین مهم حوزه ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

فقدان حمل و نقل یکپارچه؛ پیچیده‌ترین مسئله حمل و نقل تهران

وزیر راه و شهرسازی در این باره خاطرنشان کرد: قطعا تحقق لجستیک‌بار تهران به بحث بارآفرینی شهری تهران نیز کمک می کند چراکه علاوه بر خروج ترافیک از شهر، نزدیک به ۸۰۰ هزار هکتار زمین را به محدوده خدماتی شهر وارد کرده و باعث ارتقای کیفیت زندگی در مناطق جنوبی شهر تهران می‌شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص شرایط استان تهران از جهت حمل و نقل ریلی نیز بیان کرد: تهران به ۲ ایستگاه بزرگ راه‌آهن دیگر در غرب و شرق شهر نیاز دارد که به نظر من باید از طریق تشکیل کارگروهی بین نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان علاقمند به حوزه حمل و نقل بررسی و مورد پیگیری قرار گیرد.

اختصاص بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اتمام راه‌آهن چابهار– زاهدان

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اجرای سریع خط ریلی چابهار – زاهدان گفت: طی سه سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان از سوی دولت به این خط ریلی اعتبار نقدی تزریق شده است.

سعید محمد زاده در سفر به استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه رئیس جمهور، دولت و مسئولان ذیربط در وزارت راه تمام تلاش خود را از جهات گوناگون برای انجام فرمان مقام معظم رهبری در این باره به کار گرفته اند، افزود: تکمیل راه آهن چابهار – زهدان نه تنها برای مسولان کشور، بلکه برای همسایگان ایران نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. 

قابلیت انتقال بیش از ۱۰۰ میلیون تن بار از جاده به ریل وجود دارد

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه «پتانسیل باری که امروز می‌تواند روی ریل قرار گیرد بالای ۱۰۰ میلیون تن است». تصریح کرد: در حال حاضر کشور با جنگ اقتصادی روبروست، لذا اگر در ظرفیت حمل بار ریلی دو برابر و به ۶۰ میلیون تن بار برسد، صرفه‌جویی فراوانی به دنبال خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه در سال‌های یادشده در راه‌آهن خصوصی‌سازی نیز انجام شده بود، اظهار داشت: کل بار حمل شده در تمام سال‌های قبل از سال ۹۲ حداکثر ۳۳ میلیون تن و مقدار تن کیلومتر بار حمل شده در راه‌آهن در سال ۹۲ حدود ۲۲ میلیارد تن کیلومتر بوده است.

بازگشت شورای فنی به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل از شکل‌گیری دوره جدید شورای فنی شرکت ساخت‌وتوسعه خبر داد و گفت: این شورا با حضور نمایندگان بخش خصوصی به بررسی، تحلیل و آسیب‌ شناسی روند اجرای پروژه‌ها و ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب به منظور بهبود عملکرد و ارتقاء بهره‌وری طرح‌های زیربنایی حمل و نقل کشور می‌پردازد.

وی بررسی دوره تضمین کارها را اولین موضوع این جلسه عنوان کرد و گفت:‌ طبق درخواست انجمن شرکت‌های راهسازی در گذشته دوره تضمین کارها از ۲ به ۵ سال به شرط واگذاری نگهداری راه‌ها در دوره تضمین به پیمانکار افزایش یافت و با توجه مسایل فنی و اجرایی پیش آمده، در این جلسه پیشنهاد بازگشت به شرایط قبل یعنی همان دو سال  از سوی بخش خصوصی مطرح شد.

اقدام بین بخشی در راه‌آهن برای تامین سرمایه ۴ هزار میلیارد تومانی

معاون شرکت راه‌آهن جذب سرمایه در حوزه TOD را نمونه‌ای از تلاش‌های راه‌آهن در جذب سرمایه دانست و خاطرنشان کرد: در سال جاری با همکاری بین بخشی بین سه معاونت فنی و زیر بنائی، مسافری، برنامه‌ریزی، اقدامات مناسبی انجام‌شده است و امیدواریم حجم دو پروژه تأمین سرمایه به ۴ هزار میلیارد تومان برسد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن تحقق بسیاری از این برنامه‌ها را با منابع محدود مالی دولت بسیار دور از دسترس دانست و تصریح کرد: حتی اگر منابع مالی نیز وجود داشته باشد، استفاده بهینه از آن مستلزم مشارکت بخش خصوصی است و استفاده از منابع این بخش، فراتر از بخش دولتی باید مدنظر قرار گیرد.

آخرين وضعيت تكميل پروژه راه‌آهن قزوین- رشت

معاون وزیر راه وشهرسازی از عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن قزوین- رشت بازدید کرد و تصمیمات و برنامه‌ریزی‌هایی برای تسهیل و سرعت بخشیدن به باقیمانده کار صورت گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی روسازی این پروژه را ۷۵ درصد اعلام و خاطرنشان کرد:‌ ۱۶۳ کیلومتر از مسیر ریلگذاری شده و ۲ کیلومتر آن باقیمانده است. بالاست‌ریزی لایه اول با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی در حال انجام و عملیات بالاست ریزی لایه دوم، رلواژ اول و رلواژ دوم نیز در حال اجرا است.

تشریح جزئیات حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای تهران و پروژه‌های در دست اقدام

معاون مسافری شرکت راه‌آهن در نشست وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان استان تهران، گزارشی از وضعیت فعلی و پروژه‌‌های در دست اجرای حمل‌ونقل ریلی حومه‌‌ای ارائه کرد که حاکی از افزایش ظرفیت مسافر و سیر قطارهای حومه‌ای طی چند سال اخیر است.

میر حسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن در جلسه وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان استان تهران با اشاره به ظرفیت حمل‌ونقل حومه‌ای در تهران و کشور اظهار داشت: در کشور حدود شش تا هشت میلیون نفر سفر روزانه حومه‌ای  انجام می‌شود  که در تهران حدود ۲.۴ میلیون نفر سفر است.

نقش اندیشه ایران‌شهری در توسعه کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی

 استاد دانشگاه تهران در رشته مطالعات منطقه‌ای با اشاره به اندیشه ایران‌شهری وزیر راه و شهرسازی و تاثیر آن بر توسعه کریدورهای حمل‌ونقل بین‌المللی عبوری از ایران گفت: ایران با کشورهای همسایه خود از نظر فرهنگ، تمدن و تفکر دارای اشتراکاتی است که می‌توان با پیوند دادن آن‌ها از طریق مدیریت بهینه، فضای سیاسی و فرهنگی لازم برای توسعه کریدورها را ایجاد کرد.

بهرام امیراحمدیان استاد دانشگاه تهران در رشته مطالعات منطقه‌ای در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های حضور ایران کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی تراسیکا اظهار داشت: در دهه ۹۰ میلادی به دلیل اینکه کریدور تراسیکا یک توافق‌نامه اروپا-آتلانتیکی بود از جانب ایران آن‌چنان‌که بایدوشاید موردتوجه قرار نمی‌گرفت؛ اما بعدها ایران به نتیجه رسید که اگرچه فعالیت در کریدور شمال-جنوب از اهمیت بالاتری برخوردار است اما گردش کالا در کریدورهای شرق-غرب نیز خالی از فایده نیست.

اعلام آمادگی روسیه برای سرمایه‌گذاری در راه آهن ایران

رئیس جمهور روسیه در دیدار با مشاورعالی رهبری در امور بین الملل نسبت به سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی ایران اعلام آمادگی و بر راه اندازی کریدور های شمال-جنوب و سن پترزبورگ-چابهار تاکید کرد.

ولایتی پس از اتمام این دیدار دو ساعته از اظهار رضایت پوتین و جمهوری اسلامی ایران، از همکاری‌ها در توسعه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد و خاطرنشان کرد: طی ده روز گذشته، مقدمات عملیاتی برقی‌کردن راه‌آهن اینچه‌برون- گرمسار، در شهر ساری آغاز شد و آقای پوتین، بر سرمایه‌گذاری در این حوزه، اعلام آمادگی کرد.

نظر شما