شناسهٔ خبر: 56088 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری هفتگی بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی؛

بررسی وضعیت بنادر شمال و جنوب کشور با حضور آخوندی و نوبخت/ تشکیل کمیته هوشمندسازی بنادر/ آمادگی کامل بندر چابهار برای ترانزیت کالا از هند به افغانستان

گزارش آخر هفته تهیه و تدوین نقشه راه هوشمندسازی بنادر، کریدور شمال- جنوب و نقش‌آفرینی ایران در ترانزیت منطقه و جهان، ساخت شهرک صنعتی صنایع دریایی در سواحل‌مکران، برنامه‌ریزی برای ممانعت از توقف فعالیت بنادر در شرایط تحریم، آمادگی کامل بندر چابهار برای تزانزیت کالا از هند به افغانستان و آخرین وضعیت تکمیل فاز ۳ پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

بررسی وضعیت بنادر شمال و جنوب کشور با حضور آخوندی و نوبخت

بررسی وضعیت بنادر شمال و جنوب کشور در جلسه‌ای مشترک با حضور وزیر راه و شهرسازی و سخنگوی دولت بررسی شد. نوبخت در این ارتباط اعلام کرد: گزارش دقیقی از وضعیت بنادر شمال و جنوب کشور ارائه شد و این موضوع بررسی شد که در شرایط تحریم برای صادرات و واردات کالا چه اقداماتی باید انجام شود. همچنین بررسی شد که در صورت بروز مشکل برای یک بندر، راه جایگزین و بندر جایگزین آن چه باشد. باید از ظرفیت بنادر در جنوب و اتصال آب‌های ایران به آب‌های بین‌المللی استفاده کنیم.

کمیته هوشمندسازی بنادر تشکیل شد

محمد راستاد در نشست اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی با موضوع «نقشه راه هوشمندسازی بنادر»، گفت: رویکرد هوشمندسازی بنادر موضوعی حساس و راهبردی برای بخش دریایی و بندری است که در نهایت منجر به کاهش هزینه های تمام شده در فرآیند حمل و نقل دریایی و بالابردن رقابت پذیری بنادر ایران می شود.

وی تصریح کرد: هدف سازمان بنادر از دنبال کردن پروژه های هوشمندسازی بنادر صرفا اطلاق بنادر کشور به یک بندر هوشمند نیست بلکه بهره‌وری مناسب، رسیدن به روش های معمول جهانی، کاهش هزینه و رقابت پذیری است.

آخرین وضعیت تکمیل فاز ۳ پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در هفته گذشته ضمن بازدید از طرح‌های توسعه‌ای بندر شهیدرجایی در گفتگو با خبرنگاران، اعلام کرد: فاز ۳ پایانه کانتینری بندر شهیدرجایی با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان در حال اجرا است و تا مرحله پایانی عملیات اجرایی، ۱۰۳۶ روز باقی‌مانده است.

راستاد خاطرنشان کرد: در بخش تجهیز پایانه شماره ۲ کانتینری هم بازدیدی از کارگاه مونتاژ ۱۲ دستگاه جرثقیل کشتی به ساحل جهت جابجایی کانتینر (گنتری کرین) با اعتبار ۱۰۲ میلیون یورو داشتیم.  پیش‌بینی می‌شود تا دوسه ماه آینده شاهد تکمیل و بهره‌برداری کامل از این جرثقیل‌ها باشیم.

برنامه دولت برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های خالی بنادر کشور

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هفته گذشه طی گفتگویی از آمادگی کامل بندر چابهار برای ترانزیت کالا از هند به افغانستان خبر داد و گفت: هم‌اکنون سازمان بنادر و دریانوردی طرح توسعه بندر چابهار را در حال اجرا دارد که فاز اول آن با افزایش ۶ میلیون تن ظرفیت برای ترانشیپ کالا از بنادر هند به چابهار و سپس ترانزیت به افغانستان آماده است.

حق شناس همچنین از افزایش تعداد سفرهایی دریای از بنادر باهنر و قشم به بندر خصب عمان خبر داد و اعلام کرد: به دنبال آن هستیم که خط بین‌المللی مسافری دریای و تردد بین جزایر و سرزمین اصلی را در تابستان افزایش دهیم.

افزایش تعداد سفرهای دریایی از بنادر باهنر و قشم به خصب عمان

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با گردشگری دریایی در تابستان، بیان کرد: سفر دریایی جابجایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر است اما در گردشگری دریایی پس از حرکت از نقطه اولیه مجددا به همان نقطه باز می‌گردیم، سفرهای دریایی بیشتر در شمال کشور معنا و مفهوم پیدا می کند، اما این بدان مفهوم نیست که این مقوله در جنوب کشور وجود ندارد.  مدت زمانی فصل تابستان از نوروز بیشتر است و پیش بینی می‌شود میزان گردشگری دریایی در این برهه زمانی افزایش یابد.

عدم دسترسی نسل آینده به دریا در سواحل مازندران، نگران کننده است

هفته گذشته همچنین مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی در بیست و هفتمین نشست مشترک کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کار ویژه مرز شورای امنیت کشور در بندر نوشهر، گفت: عدم‌دسترسی آسان نسل آینده به دریا در سواحل استان مازندران نگران‌کننده است.

وی با بیان اینکه عدم دسترسی آسان نسل آینده به دریا در سواحل استان مازندران نگران کننده است، گفت: تمام مجموعه‌ها باید برای ساماندهی سواحل با سازمان بنادر و دریانوردی همکاری کنند. ساخت‌و‌سازهای غیر مجاز در حریم دریا قابل چشم‌پوشی نیست.

ساخت شهرک‌صنعتی صنایع دریایی در سواحل‌مکران

هفته گذشته همچنین، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از ایجاد "شهرک‌صنعتی در سواحل مکران" خبر داد و گفت: این شهرک صنعتی به زودی فعالیت خود را در حوزه صنایع پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی آغاز می‌کند.

قدردانی از اداره کل سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی

غلامرضا حق‌پرست‌فروهی فرمانده کشتی گلف پیرل و سیامک بازیار سرمهندس این کشتی با حضور در اداره کل سازمانهای تخصصی بین المللی از تلاش های اداره کل سازمانهای تخصصی بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی در حمایت شبانه روزی از دریانوردان ایرانی در جهت رفع مشکلات و رهایی از شرایط سخت کشتی گلف پیرل، قدردانی کردند.

نظر شما