شناسهٔ خبر: 56116 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حمایت مجلس از طرح‌های توسعه‌ای صنعت گردشگری دریایی

احمد مرادی احمد مرادی*: جزایر کشور ظرفیت و پتانسیل لازم را برای جذب توریست و گردشگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی کشورهای اروپایی دارند، بنابراین در وهله اول زیر ساخت های لازم برای جذب توریست و توسعه صنعت گردشگری دریایی فراهم شود.

بنادر شهید رجایی و باهنر به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی به عنوان نقطه اتکای شهر بندرعباس در جهت جابه‌جایی و ترانزیت کالا هستند و طی این سال ها  نتایج اقتصادی بسزایی برای استان هرمزگان داشته اند. این موقعیت باعث شده است که بندرعباس به منطقه ویژه اقتصادی معادن، فلزات، کشتی‌سازی و صادرات و واردات کالا تبدیل شود. همچنین در نزدیکی شهر بندرعباس با بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر طول ساحل حدود ۱۴ جزیره وجود دارد که کارکرد هرکدام از این جزایر متفاوت از دیگری است، بدین جهت این میزان طول ساحل و تعداد جزایر ظرفیت و پتانسیل بسیار خوبی است که صنعت گردشگری دریایی در استان هرمزگان به ویژه شهر بندرعباس و جزایر اطراف آن رونق داده شود، اما متاسفانه تا امروز آن طور که باید و شاید به توسعه صنعت گردشگری دریایی نه تنها در شهر بندر عباس بلکه ۱۴ جزیره اطراف آن توجه شده است. البته فقط بنادر جنوبی کشور نیازمند توجه نیستند، بنادر شمالی هم پتانسیل بالای برای توسعه گردشگری دریایی دارند و مهم تر آنکه میزان سفرهای مردم به شهرهای شمالی بیش از شهرهای جنوبی است.

با توجه به موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی کشور و جاذبه های طبیعی گردشگری که در بنادر شمالی و جنوبی و شهرهای ساحلی وجود دارد. جزایر کشور ظرفیت و پتانسیل لازم را برای جذب توریست و گردشگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی کشورهای اروپایی دارند، بنابراین در وهله اول زیر ساخت های لازم برای جذب توریست و توسعه صنعت گردشگری دریایی فراهم شود.

 سازمان بنادر و دریانوردی به این موضوع توجه ویژه ای داشته است. به طوری که با توسعه بنادرجنوبی کشور روزانه حدود ۶ هزار نفر مسافر به وسیله شناورهای مسافری بین بندر مسافری شهید حقانی بندرعباس و بندر مسافری شهید ذاکری جزیره قشم جابه جا می شوند. تردد روزانه این میزان مسافر درکشور بی نظیر است. همچنین جزایر هرمز و ابوموسی استان هرمزگان صد در صد گردشگری هستند.

 این جزایر با توسعه اسکله ها و خارج کردن صندلی و شناورهای فرسوده می توانند سهم چشمگیری در توسعه صنعت گردشگری دریا و جذب توریست از کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشند. توسعه صنعت گردشگری دریایی در جزایر هرمز و ابوموسی می تواند درآمدزایی قابل توجهی برای بندرنشینان داشته باشد. به عبارت ساده تر بسیاری از کشورهای دنیا از طریق دریافت مالیات از صاحبان شغل کسب درآمد می کنند، اما درآمد اولیه بیشتر این کشورها  از طریق توسعه صنعت گردشگری و جذب توریست است.

خوشبختانه در کشور ما به موضوع  توسعه صنعت گردشگری در برنامه ششم توسعه و بودجه سالانه توجه ویژه ای شده است، اما برای توسعه صنعت گردشگری کشور به ویژه رونق صنعت گردشگری دریا باید عزم و اراده جدی از سوی مسئولان وجود داشته باشد. در حال حاضر این عزم و اراده جدی در عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در راستای جذب سرمایه گذار خارجی در جهت توسعه بنادر کشور کاملا مشهود است.

همچنین حمایت مجلس شورای اسلامی از توسعه صنعت گردشگری دریا بدین صورت است که قانونی برای آزادی عمل دستگاه های اجرایی تصویب کند یعنی هر زمان که دولت لایحه ای درخصوص توسعه صنعت گردشگری به مجلس شورای اسلامی ارائه داده است آن لایحه با بیش ترین رای از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. مسئولان از نظر قانونی هم در توسعه کشور و هم در توسعه منطقه ای با مشکل و محدودیتی مواجه نیستند.

 نگاه و بینش نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که موضوعات و قوانین دست و پا گیر درجهت توسعه صنعت گردشگری کشور باید برداشته شود تا توسعه همه جانبه ای به ویژه در بخش گردشگری دریایی داشته باشیم. با توجه به اینکه متولی حوزه دریا و توسعه صنعت گردشگری دریایی سازمان بنادر و دریانوردی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از انجام هرگونه حمایت و کمکی در جهت توسعه صنعت گردشگری دریا به این سازمان دریغ نخواهند کرد.

* عضو کمیسیون انرژی مجلس

نظر شما