شناسهٔ خبر: 56128 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد؛

جزييات نشست ايزدی با اعضای هیات امنای بنیاد حریری بابل

جلسه معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام حمایت وزارتخانه از ادامه فعالیت بنیاد حریری در شهر بابل، پیشنهاد کرد: گروه‌های دیده‌بان شهری در شهرهای مختلف بدون دخالت مستقیم دولت به منظور رصد اتفاقاتی که در شهرها در حال رخدادن هستند، شکل بگیرند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست معاون معماری و شهرسازی با برخی از اعضای هیات موسس بنیاد حریری و دانشگاهیان با موضوع چگونگی حمایت از این بنیاد خیریه و مردمی در استان مازندران برای تداوم حیات آن در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.  

در این نشست، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام حمایت وزارت راه و شهرسازی از بنیاد حریری که فعالیت های عام المفنعه دارد و به صورت خیریه در استان مازندران و در شهر بابل به ارایه خدمات آموزشی و علمی مناسب به شهروندان مبادرت می‌ورزد، اعلام کرد: از ابتدای دولت یازدهم با تاکید وزیر راه و شهرسازی به دنبال ترویج فعالیت بنیاد‌ها و بنیادهای مختلف مرتبط با فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی بودیم.

ایزدی ادامه داد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی از ابتدای دولت یازدهم، ترویج فعالیت‌های بنیاد‌ها و بنیادهای مختلف و گفتگو بین اهل حرفه و صاحبنظران تحت‌عنوان خانه گفتمان‌های شهر و معماری شکل گرفت.

به گفته معاون معماری و شهرسازی هم‌اکنون خانه گفتمان‌های شهر و معماری در شهرهای تهران، کرمان و گرگان فعالیت دارد و تبریز نیز بدون داشتن مکان، به بحث و تبادل نظر معماران و شهرسازان همت گماشته است تا در اولین فرصت ممکن خانه گفتمان در این شهر نیز دایر شود.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران هدف از تشکیل خانه‌های گفتمان را گفتگو بین گروه‌های ذی‌مدخل عنوان کرد و افزود: باید زمینه گفتگو را بین مردم ایجاد کنیم و در عین حال باید تمامی تلاش خود را به کار ببندیم تا  مردم، مطالبه‌گری داشته باشند و نسبت به محیط پیرامون خود و اتفاقاتی که می‌افتد واکنش‌های لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر این مطلب که فعالیت تمامی بنیاد‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد نباید از سوی مسئولان و مدیران دولتی مدیریت شود، اعلام کرد: گفتمان‌سازی و ایجاد فضای گفتمان اولین هدف ما از تشکیل خانه‌های گفتمان شهر و معماری و دومین هدف نیز همان آموزش و ارتقای سطح دانش افراد است.

ایزدی یکی از اتفاقات خوب استان مازندران را انتخاب آقای اسلامی به عنوان استاندار استان عنوان کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی و معاونت معماری و شهرسازی حمایت خود را از فعالیت بنیاد حریری اعلام می‌کند و در حد توان خود کمک‌های لازم را به بنیاد فوق برای فعالیت خواهد داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: از بنیاد حریری می‌خواهیم که علاوه بر ترویج بحث گفتمان و آموزش به روال سابق، دیده بانی را سرلوحه اقدامات آتی بنیاد قرار دهد.

ایزدی نقش گروه‌های دیده بان و همچنین فضای مجازی را در اطلاع رسانی رخدادهایی که تاثیرات عمیقی می‌گذارند انکاناپذیر برشمرد و افزود: پیشنهاد می‌کنم تا گروه‌های دیده‌بان شهری در شهرهای مختلف بدون دخالت مستقیم دولت به منظور رصد اتفاقاتی که در شهرها در حال رخدادن هستند، شکل بگیرند.

وی سه سرفصلِ گفتمان‌سازی، آموزش و در نهایت دیده‌بانی را سرفصل‌های مناسبی برای ادامه گفتگو و حمایت از بنیاد حریری عنوان کرد.

گفتنی است، بنیاد حریری که توسط گروه‌های مردمی فعالیت گسترده‌ای را دارد در اطلاع‌رسانی نسبت به آتش گرفتن مسجد جامع ساری فعالیت گسترده‌ای داشت.

بنا بر این گزارش، بنیاد حریری ۲۲ سال گذشته توسط مرحوم حریری در شهر بابل در استان مازندران با سرمایه شخصی آن مرحوم آغاز به کار کرد و بر اساس وصیت وی نیز این بنیاد برای انجام امور فرهنگی و آموزشی و علمی به صورت خیریه و عام المنفعه کار خود را آغاز کرد. با فعالیت آن بنیاد در سال های پیشین یکی از چهره های سیاسی استان به کمک بنیاد همت گمارد و ردیف بودجه ای برای فعالیت آن از سوی مجلس، تخصیص یافت.

به گفته همسر مرحوم حریری که هم اکنون عضو هیات مدیره این بنیاد است و در آن فعالیت های عامل المنفعه دارد قبل از افتتاح زمین، مرحوم حریری، زمین خریداری شده را از تملک خود خارج کرد و به مردم استان، هبه کرد. به گفته این بانوی فعال، این بنیاد ۱۰۰ درصد غیرانتفاعی است و فعالیت عمده مرکز در زمینه رشته‌های علوم پایه است.

به گفته همسر مرحوم حریری، چارت فعالیت این بنیاد به صورت هیات امنایی است و تمام هدف مرحوم حریری این بود تا مرکزی اقتصادی راه اندازی شود و بنیاد بتواند هزینه اقتصادی مجموعه را دربیاورد.

در حال حاضر در این بنیاد، دپارتمان‌های مختلفی از جمله مطالعات شهری، محیط‌زیست و فرهنگ و هنر به سایر فعالیت‌های بنیاد افزوده شده است. گفته می‌شود بنیاد حریری در دو شاخه پژوهشی و دانش‌آموزی فعالیت دارد و این بنیاد مخصوص شهروندان بابلی نیست بلکه تمامی شهروندان علاقمند شهرهای استان از این بنیاد و فعالیتهایش بهره‌مند می‌شوند.  

نظر شما