شناسهٔ خبر: 56153 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پاسخ رئیس کمیسیون بررسی سانحه ATR به اتهامات یک نماینده مجلس:

پارسایی در دیدار با فرانسوی‌ها خطای خلبان را تایید کرده بود/ استقلال کمیته بررسی سانحه تهران-یاسوج از دیگر بخش‌های سازمان هواپیمایی کشوری

هواپيما آسمان مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری که ریاست کمیسیون بررسی سانحه سقوط هواپیمای ATR را نیز در اختیار داشت، به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، حسن رضایی فر مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به برخی اتهامات و شکایات مطرح شده از سوی بهرام پارسایی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی درباره گزارش نهایی سقوط پرواز تهران-یاسوج گفت: آقای پارسایی پس از جلسه‌ای که با نمایندگان فرانسوی حاضر در ایران داشت، پذیرفته بود که خطای خلبان در این حادثه مسجل است. از این رو من تعجب می‌کنم که پس از این جلسات ایشان دوباره از نامشخص بودن دلایل انتصاب خطا به خلبان سخن گفته است.

وی با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه‌های موجود بررسی سوانح با مصوبه هیات دولت در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته، اظهار کرد: اگر بنا بر تغییر در رویه بررسی سوانح باشد، باید مجلس، دولت و سایر دستگاه‌های بالادستی قوانین را اصلاح کنند. سازمان هواپیمایی نیز از چند سال قبل اعلام کرده که آمادگی استقلال دادن به این کمیته را دارد و حتی صورتجلسه بررسی‌های انجام شده و پیشنهادات ما در این زمینه نیز موجود است.

رضایی فر افزود: تا زمانی که این پیشنهادات عملی نشود، قوانین موجود بررسی سانحه را به سازمان هواپیمایی کشوری واگذار کرده و آنچه در این زمینه اتفاق افتاده، اجرایی شدن قوانین مصوب کشوری است.

مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری درباره ابهامات مطرح شده در عدم استقلال این کمیته نیز بیان کرد: تمامی اعضای این کمیته طوری انتخاب شدند که هیچ ارتباطی با دیگر بخش های سازمان هواپیمایی کشوری که در حوزه صدور مجوز و اقداماتی که مربوط به کارهای شرکت هواپیمایی آسمان در این سازمان است، ارتباطی نداشته باشند تا به این ترتیب ابهام یا اشکالی درباره اعضای این کمیته مطرح نشود.

وی با اشاره به ارائه گزارش کمیته بررسی سانحه به سه قوه کشور اظهار کرد: ما گزارش را در اختیار نمایندگان مجلس، دولت و قوه قضائیه قرار داده‌ایم تا هر یک از آنها اگر نظرات یا ابهاماتی دارند، مطرح کنند. ما برای از بین بردن ابهام‌ها یکشنبه جلسه‌ای را نیز با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خواهیم داشت.

رضایی فر در پاسخ به این سوال که آیا در صورت نیاز به شفاف سازی امکان ارائه گزارش دقیق درباره نقش خطاهای خلبان در سقوط هواپیمای آسمان وجود دارد نیز گفت: پس از آنکه نهادهای بالادستی بررسی‌هایشان را انجام داده و ابهام‌هایشان را با ما در میان گذاشتند، در صورت صلاحدید امکان انتشار جزئیات گزارش وجود خواهد داشت. البته این مسئله نیاز به بررسی‌های دقیق دارد تا ببینیم در نهایت نظر مراجع بالادستی درباره انتشار گزارش چه خواهد بود.

به گفته مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری گزارش فعلی بخش به بخش با گروه فرانسوی بررسی شده و آنها جز در مواردی بسیار محدود در دیگر حوزه‌ها گزارش را تایید کرده‌اند که با نگارش آن به زبان انگلیسی با تایید فرانسوی‌ها گزارش در سطح بین المللی نیز نهایی خواهد شد.

نظر شما