شناسهٔ خبر: 56197 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه هم‌اندیشی مطرح شد:

تلاش برای جابه‌جایی زائران پاکستانی ازطریق خطوط ریلی/ ضرورت ارائه طرح‌های پژوهشی در حوزه ریلی از سوی دانشگاه/ شرایط جغرافیایی برای ترانزیت ریلی در استان ایده آل است

بازدید جلسه هم اندیشی با حضور مدیرعامل راه‌آهن، مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و همچنین اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان در خصوص بررسی وضعیت ریلی و ترانزیت برگزار و موارد لازم مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان، در این جلسه سعید محمدزاده معاون وزیرو مدیرعامل راه آهن بر تعامل بیشتر دانشگاه با صنعت تاکید کرد.

معاون وزیرو مدیرعامل راه آهن از اساتید دانشگاه خواست طرح‌های پژوهشی خود را برای بهبود وضعیت جاده‌ها ارئه کنند و مسؤولان و مردم را توجیه کنند که حمل بار را ازطریق ریل انجام دهند.

موازی کاری در حوزه حمل بار ازطریق ریل و جاده درست نیست و باید برای حمل بار به ویژه سوخت از طریق ریلی اقدام شود تا علاوه برکاهش بار ترافیک از تلفات جاده ای نیز کاسته شود.

وی ادامه داد: بر خلاف اینکه در مسیر ریلی ظرفیت ۴۰ واگن حمل سوخت وجود دارد، تنها ۴ واگن در این حوزه فعال هستند که این جای تامل دارد.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حمل برخی کالاها سبب آسیب وارد آمدن به جاده‌ها می‌شود و تلفات و حوادث جبران ناپذیر را به دنبال دارد گفت: هم اکنون در محور چابهار زاهدان قطار داریم اما قطار کامیون!

وی تاکید کرد: باید حمل و جا به جایی بار را تا حد ممکن در جاهایی که ریل داریم به این مست ریلی دهیم تا از سونامی کشتار و مصرف سوخت در آینده کاسته شود زیرا با این مدل اقتصادی که هم اکنون داریم، نیاز به دشمن اقتصادی نداریم و خودمان به اقتصادمان لطمه وارد می‌کنیم.

به گفته مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی موضوع جا به جایی زائران پاکستانی از طریق ریل را نیز در دستور کار قرار دارد و تلاش می‎شود ریل جایگزین جاده شود و زائران از طریق خطوط ریلی از زاهدان به مشهد بروند.

مرتضی باقری در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  موضوع ریلی اهمیت بسیار زیادی برای وزارت راه و شهرسازی دارد، این استان  نیز به دلیل همسایگی با کشور دوست و برادر و پاکستان و دارا بودن مرز آبی طولانی و بندر چابهار ظرفیت خوبی برای مبادلات کالا دارد

مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به وضعیت جاده‌ای و تصادفات جاده‌ای یکی از راه‌های کم کردن تلفات جاده‌ای، انتقال حجم بار و مسافر روی ریل است و این مستلزم این است که در مسیرهای مختلف این مسئله را به طور خاص ببینیم به ویژه برای مسیرهایی که منتهی به زاهدان هستند.

 وی ادامه داد: در حال حاضر ۵ درصد گازوئیل و مواد سوختی در این استان از طریق ریل انجام می‌شود و این در حالی است که ظرفیت افزایش این رقم وجود دارد و نیاز نیست تانکرهای سوخت در جاده‌های استان تردد و باعث تصادف شوند زیرا شدت تصادفات اینگونه خودروها به دلیل حمل مواد خطرناک بسیار زیاد است.

باقری گفت: موضوع جابه جایی زائران پاکستانی از طریق ریل را نیز در دستور کار داریم تا از بروز حوادث پیشگیری شود و تلاش می‌کنیم ریل جایگزین جاده شود و زائران از طریق ریل از زاهدان به مشهد بروند.

وی افزود: بندر چابهار موضوع دیگری است که در دست پیگیری قرار دارد و اهمیت راه آهن زاهدان - چابهار را میرساند، امروز از قطعه ۸ این پروژه بازدید کردیم نزدیک ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد هزینه آن است و حدود ۳۳ درصد پیشرفت پروژه دارد، بجز قطعه ۵ بقیه قطعه‌ها فعال است.

مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مسیر ریلی زاهدان - میلک نیز از جمله مواردی است که وزیر  راه دستور دادند به سرعت موضوع مناقصه گذاشتن  این مسیر به نتیجه برسد چرا که اگر بار از افغانستان به زاهدان بیاید باید از زاهدان تا افغانستان هم با ریل برود، این موارد مهمترین موضوعاتی بود که در این سفر پیگیری کردیم.

باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی همراه با مسعود مالکی دبیر شورای هماهنگی حمل و نقل سیستان و بلوچستان در ادامه برنامه‌های خود از مدرسه ۲۱ کلاسه حاشیه شهر زاهدان بازدید کرد.

وی با بیان اینکه این پروژه باید پایان مرداد ماه تحویل شود به خبرنگارن  گفت: در حال حاضر پیشرفت آن کند است اما امیدواریم بتوانند این پروژه را در زمان معین تحویل دهند.
بازدید از زمین چمن ورزشی در حاشیه شهر زاهدان از دیگر برنامه‌های دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی به زاهدان بود.

مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی در جلسه توسعه حمل و نقل صنعت ریلی در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: سیستان و بلوچستان با توجه به شرایط جغرافیایی برای ترانزیت ریلی ایده آل است.

باقری ادامه داد: دسترسی ریلی استان به بندر چابهار باید هر چه سریع تر محقق شود در غیر اینصورت شاهد تصادفات پی در پی خواهیم بود.

وی تاکید کرد: باید توان خود را برای افزایش سرعت پروژه راه آهن زاهدان - چابهار تقویت کرده و تلاش ها ادامه یابد.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران بیشتر از ما دغدغه استفاده از ظرفیت های استان را دارد.

سید دانیال محبی افزود: سفرهای مقامات کشوری به استان تکلیف و رسالت ما را سنگین تر می کند.

گفتنی است،  مشاور عالی وزیر راه و شهرسازی و معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران صبح روز/چهارشنبه/ به زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان سفر کردند.

بازدید از ایستگاه باری و بررسی نواقص موجود در آن، کلنگ زنی خط فرعی ۷،۵ کیلومتری از ایستگاه باری به سیلوی وحدت زاهدان، بازدید از ایستگاه جیگولی - انتهای خط چابهار قطعه هشت، بازدید از ایستگاه زاهدان و طرح های در دست اجرا، افتتاح آشیانه کایرو، آغاز پوشش مخابراتی همراه اول به طول ۱۰۰ کیلومتر، نشست در شورای اداری راه آهن، بازدید از مدرسه ۲۱کلاسه شیرآباد، نشست هم اندیشی با اساتید دانشگاه سیستان و بلوچستان و نشست توسعه حمل و ‌نقل صنعت ریلی از جمله برنامه های سفر یک روزه آنان به زاهدان بود./

نظر شما