شناسهٔ خبر: 56218 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تاکید بر اولویت‌بندی پروژه‌ها بر اساس اهمیت در زمان کمبود منابع/ برای مدیریت بهینه باید شرایط خاص دولت در نظر گرفته شود

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «برای مدیریت بهینه وزارتخانه باید شرایط خاص دولت در نظر گرفته شود» تاکید کرد: اجرای بخش حمل‌ونقل برنامه‌ ششم توسعه ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به شرایط دولت، بهترین روش اولویت بندی پروژه ها براساس اهمیت آن‌ها است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امیر امینی در نشست پایش برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی خطاب به اعضای این جلسه متذكر شد: جلسات پایش برنامه های وزارت راه و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است و اعضا باید در هر شرایطی در این جلسه حضور داشته باشند. زیرا ۴۰ درصد اقتصاد روزانه مردم درگیر برنامه‌ها و فعالیت ۱۳ سازمان و شركت تابعه وزارت راه و شهرسازی است.

وی در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی حاكم بر کشور و تنش های سیاسی در جامعه بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع یك برنامه ریزی برای دوران «رخا» ‌ انجام داده است كه در حال تبدیل شدن به دوران شدت است و ما باید بتوانیم دوران شدت را مدیریت كنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: دوران شدت هنر مدیریت معاونت های برنامه ریزی سازمان ها و شركت های تابعه وزارت راه و شهرسازی را می طلبد.

امینی با اشاره به رویكردهای قابل پیاده‌سازی در این دوره زمانی گفت: رویكرد اول پیگیری برنامه های فعلی و اندیشیدن تدابیر برای گذر از تنگناهای پیش رو دولت است. دوم، ‌ وزارت راه و شهرسازی به دولت فشار وارد كند و حتی بیشتر از برنامه ها مطالبه كند. بر فرض اینكه تجهیزاتی طی یك سال مصرف می شود با صرفه جویی و ذخیره سازی طی یك دوره ۵ ساله مصرف شود كه در چهار شق حمل و نقل كشور رویكرد دوم بیشتر مد نظر قرار دارد.

وی با بیان اینكه مهم ترین موضوع در این زمان درك وضعیت خاص دولت است، گفت : برخی از مسئولان و كارشناسان براین باورند كه افزایش قیمت سوخت و خدمات و كاهش یارانه‌ها موجب بهبود و اصلاح شرایط می شود اما بنده به عنوان معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع اعلام می كنم در صورتی كه این نظرات ۵ سال قبل انجام می شد بر اوضاع اقتصادی كشور در شرایط فعلی تاثیر می گذاشت اما امروز نمی تواند مگر اینكه سود حاصل از افزایش قیمت سوخت به چرخه اقتصاد برگردد.

امینی افزود : هشت ماه قبل قیمت سوخت ایران ۲۵ درصد قیمت فوب خلیج فارس بود اما امروز قیمت فوب چهار برابر قیمت سوخت ایران است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد : بدون شك برای مدیریت بهینه وزارتخانه باید شرایط خاص دولت در نظر گرفته شود. لذا در این شرایط خاص و با فرض اینكه توان دولت كاهش نیافته باشد، اما دولت نیاز دارد برای شرایط بحرانی ذخایر ارزی و ریالی كشور را مدیریت كند، لذا ما نباید به دنبال چنگ زدن به ذخایر دولت باشیم بلكه باید در راستای مدیریت حوزه كاری خود تلاش كنیم.

امینی با اشاره به تامین ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی از بنادر شمالی و جنوبی بیان داشت : از این رو تمامی برنامه ها باید مجدداً مورد بازبینی قرار گیرد. زیرا با پیش گرفتن روال فعلی نه تنها به تحقق برنامه های خود دست نخواهیم یافت بلكه موفق به مدیریت شرایط خاص نیز نخواهیم شد.

وی خاطر نشان كرد : ممكن است كشور بنا به شرایط در تنگنا قرار بگیرد اما قدرت تصمیم‌گیری و حركت در دستگاه‌های اجرایی كشور وجود دارد و باید برای پاسخگویی به تقاضاهای جدید به سمت ابتكارات جدید سوق یافت تا بدون خلق هزینه برای دولت كارهای اجرایی مدیریت شود.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: باید در نظام پایش برنامه‌ها، اصلاح تكالیف دیده شود که چه بخش هایی با در نظر گرفتن كاهش فرضی توان دولت تعدیل شود و بدون ایجاد تنش اجتماعی، سطحی از خدمات همراه با پایین آوردن توقعات ارائه گردد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تاكید كرد: نباید در كنار ساخت و توسعه زیرساختهای حمل و نقل از نگهداری آن‌ها غافل گردید تا مبادا سرمایه‌های فعلی دست مایه تخریب قرار گیرند. همچنین از افزایش ظرفیت‌ها بی‌جهت جلوگیری شود و در مقابل بر روی مناطق دارای تقاضای مازاد كه از ظرفیت مطلوب بی بهره مانده اند، ‌كار شود.

امینی بیان داشت:‌در تدوین بسته اجرایی و اجرا شدن شاخص های KPI حتماً شرایط خاص قعلی كشور مد نظر قرار گیرد و آن بخشی كه با اعتبارات جدید می تواند پوشش یابد را اعلام كرده و بخشی كه می‌توان با اولویت بندی مدیریت كرد و حتی الامكان سطح خدمات كاهش نیابد یا منجر به تنش اجتماعی نشود اعلام شود.

وی در ادامه اظهار داشت : توقع می‌رود معاونان برنامه ریزی در یك پایش دوره ای عملكرد برنامه های وزارت راه و شهرسازی، آمادگی كامل داشته باشند و اگر بخشی از عملكرد كاستی یا مشكلی وجود دارد مورد پایش قرار گیرد و با همكاری شورای پایش برنامه ها راهكارهای مناسب برای دست یابی به اهداف پیش بینی شود.  

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اظهاراتی مبنی بر نیاز به اعتبار سالانه ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومانی برای اجرای برنامه ششم توسعه در بخش حمل و نقل گفت: برای اجرای برنامه های این حوزه ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است در هر صورت چنین حجم از اعتبار در دولت وجود ندارد و لذا بهترین روش اولویت بندی پروژه ها براساس اهمیت آن‌ها است.

امینی یادآور شد: تاثیر شاخص‌هایی كه بیش از ۱۰۰ درصد تحقق یافته بر شاخص‌های زیر ۴۰ درصد تاثیر منفی می‌گذارند، ‌در جمع بندی باعث بروز یك اشتباه فاحش در نظام پایش برنامه ها میشوند.

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: بعضی از اقلام برنامه های توسعه و سایر برنامه ها از قلم افتاده است و باید احصا شوند. در هر حال پیام نهایی این است كه این برنامه‌ها مخصوصاً در شرایط فعلی ثابت نیست و حتماً باید پویا و دینامیك باشد.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان كرد: برای حفظ این پویایی و دستیابی به اهداف خود معاونت برنامه ریزی نباید در اجرا ورود كند تا بتواند به عنوان یك اصلاح گر وارد عمل شود.  

امینی در پایان یادآورد شد: ‌امروز معاونت برنامه ریزی می تواند ادعا كند كه در حوزه برنامه ریزی متولد شده است. البته بخشی از توزیع منابع رنگ اجرا به خود گرفته كه باید سم زدایی شود.

نظر شما