شناسهٔ خبر: 56309 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدارس حاشیه جاده باید ایمن‌سازی شوند

مدارس در منطقه حاشیه نشین چابهار معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، بر لزوم ایمن‌سازی مدارس و آموزشگاه‌های روستایی در حاشیه جاده‌ها تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از روابط عمومی معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی، مهدی مخبر، معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، با اشاره به دغدغه‌ها برای عبور و مرور دانش‌آموزان روستاها از عرض جاده‌ها گفت: حدود ۷ هزار و ۵۰۰ باب آموزشگاه روستایی در حاشیه جاده‌ها باید ایمن‌سازی شود.

وی افزود: برنامه ایمن‌سازی مدارس روستایی حاشیه جاده از سال ۷۹ در سطح کشور آغاز شده است و سالانه یک هزار مدرسه تحت پوشش برنامه ها قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مدارس حاشیه جاده‌ها به صورت فیزیکی و آموزشی ایمن‌سازی می‌شوند، تصریح کرد: ایمن‌سازی فیزیکی شامل اقدامات همچون آرام‌سازی ترافیک و ایمن کردن عبور و مرور دانش‌آموزان است و ایمن سازی آموزشی نیز با ارائه آموزش‌های لازم اجرا می‌شود.

مخبر توضیح داد: ایمن‌سازی مدارس حاشیه جاده‌ها نیمی از اعتبارات ایمنی ترافیک و حمل و نقل را به خود اختصاص داده است و سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد ریال در این زمینه اختصاص می‌یابد.

وی گفت: با اقدامات انجام شده، شمار تلفات دانش‌آموزان عبوری از جاد و تصادفات بشدت کاهش یافته و در برخی استان‌ها به صفر رسیده است.

وی گفت: کمبود اعتبار یکی از دغدغه‌ها است و سالانه در هر استان بطور متوسط حدود ۳۰ مدرسه تحت پوشش این برنامه‌ها قرار می‌گیرد.

مخبر درباره همکاری آموزش و پرورش در اجرای ایمن‌سازی مدارس گفت: در ارائه آموزش‌ها توفیق مورد نظر بطور کامل حاصل نشده است و برای توسعه و گسترش برنامه‌ها، نیاز به همکاری بیشتر آموزش و پرورش است.

 طرح ارتقای ایمنی وانت بارها

معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بخش دیگر سخنان خود به طرح ایمنی وانت بارها اشاره کرد و گفت: این طرح از سال ۸۹ در دستور کار است و تلاش داریم ایمنی تردد وسیله نقلیه ارتقا یابد.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه‌ها در ایمنی وانت بارها، حمل بار با تناژ اضافه، وزن، ابعاد و ارتفاع غیرمجاز است که در این باره نکات لازم به رانندگان داده می‌شود.

به گفته مخبر، حدود ۲۰ درصد از قربانیان حادثه‌های جاده مربوط به راکبان موتورسیکلت، ۱۰ تا ۱۲ درصد مربوط به وانت بار است و عابران پیاده هم ۱۳ درصد از قربانیان تصادفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

 ۱۰ هزار کیلومتر جاده در اولویت اقدامات ایمنی

معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بخش دیگر سخنان خود درباره جاده‌های پر تصادف در سطح کشور گفت: اجرای برنامه‌های ایمنی در جاده‌ها به لحاظ شمار تصادفات در محورها اولویت‌بندی شده است و در این زمینه، ۱۰ هزار کیلومتر راه شریانی در اولویت است.

وی تصریح کرد: بیش از ۶۰ درصد از تصادفات جاده‌ای در ۱۰ هزار کیلومتر جاده شریانی رخ داد است که اقدامات نظارت، ایمن‌سازی و خدمات اورژانس و سایر امکانات در این راه‌ها باید افزایش یابد.

معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره وضعیت ایمنی راه‌ها در کشور گفت: ایمنی جاده‌ها موضوع مهم در کشورهای جهان است و بر این اساس سازمان ملل سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ را به عنوان دهه ایمنی ترافیک تعیین کرده است و کشورهای مختلف موظف شده‌اند در پایان این دهه، تلفات رانندگی را به نصف کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: در این هدف، پنج اقدام مهم تعریف شده است که شامل مدیریت ایمنی، ارتقای ایمنی وسیلقه نقلیه، ایمنی راه، ایمنی کاربران راهها و اقدامات پس از تصادف است و کشورها باید در این زمینه حرکت کنند و تلفات را کاهش دهند.در حال حاضر، تلفات رانندگی درون و برون شهری از حدود ۲۷ هزار نفر در سال ۸۴ به ۱۶ هزار و ۲۰۱ نفر در سال گذشته رسیده است و به طور متوسط سالانه چهار تا پنج درصد از شمار قربانیان رانندگی کاسته شده است.

معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: بیش از یک سوم از قربانیان رانندگی در جاده‌دها، مربوط به عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت است و این رقم در محورهای دورن شهری بیش از ۵۰ درصد گزارش شده است.

مخبر افزود: طرح ارتقای ایمنی موتورسیکلت سوران در استان‌های مختلف کشور اجرا می‌شود و اعتبار خوبی هم برای اجرای طرح‌های آموزش راکبان موتورسیکلت و توزیع کلاه ایمنی منظور شده است.

معاون دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: البته توزیع کلاه ایمنی اقدام فرهنگی برای حساس کردن مردم نسبت به لزوم استفاده از کلاه است.

 

 

 

 

نظر شما