شناسهٔ خبر: 56322 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

خراسانی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

خانه گفتمان شهری یکی از مهمترین ابزارهای تحقق برنامه ملی بازآفرینی است

حبيب خراساني رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران با تأکید بر اینکه گفتگوهای انجام شده در این نهادها باید جامعه‌محور باشد نه تخصص‌محور گفت: تاکنون بیشتر مباحث مورد بررسی در این نهادها روشن‌فکرانه بوده و عدم ارتباط آن‌ها با بدنه اجتماعی جامعه یکی از نقدهای وارده به آن بود، ما امروز تلاش داریم تا زمینه مشارکت بیشتر مردم در گفتگوهای انجام شده را فراهم و به تدریج آن را در فرآیند بازآفرینی شهر وارد کنیم.

حبیب خراسانی، رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تأکید براینکه امروز به دنبال نظام‌مند کردن تمامی اقدامات انجام شده در حوزه فعالیت خانه‌های گفتمان شهر طی ۴ سال اخیر هستیم گفت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در جلسات کمیته راهبری نهاد گفتمان شهری به این نتیجه رسیدیم که در مرحله نخست باید اساس‌نامه و ساختاری مشخص را برای فعالیت این نهادها تصویب و اهداف آن‌ها را در سه حوزه مأموریت‌ها، ساختار و نظام مدیریتی تعیین تکلیف کنیم.

خراسانی ادامه داد: در این راستا تلاش داریم تا فعالیت‌های خود در خانه گفتمان شهری تهران (وارطان) را به عنوان پایلوت آغاز و به تدریج آن را به سراسر کشور تسری دهیم و در نهایت به شعار اصلی راه‌اندازی این نهادها مبنی بر اینکه چه کنیم تا شهر مکان بهتری برای زیستن شود را به مرحله اجرا برسانیم.

این مقام مسئول با تأکید بر ضرورت آسیب‌شناسی برنامه‌های انجام شده و تنوع مدیریتی که طی سال‌های گذشته در شهرهایی مانند گرگان، کرمان، تهران و تبریز وجود داشته است گفت: طی این سال‌ها هرکدام از شهرها به نحوی شکل گرفته و مدیریت شده‌اند به طور مثال مالکیت خانه گفتمان گرگان دراختیار شرکت بازآفرینی بوده و مدیریت آن توسط بخش خصوصی و یا خانه گفتمان تبریز به وسیله بخش خصوص راه‌اندازی و اکنون فاقد مکان است.

به گفته خراسانی هرکدام از نهادهای مذکور الگوی متنوعی دارند که همه باید به یک راهبرد و نظام‌مندی رسیده و در نهایت ضمن تسری به تمامی نهادهای گفتمان در کشور به اهداف خود دست پیدا کنند.

رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برگزاری جلسات کمیته راهبری خانه گفتمان شهر با حضور اساتید مختلف بیان کرد: پس از بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم تا این نهادها را خانه گفتگو بنامیم چراکه در این صورت می‌تواینم ضمن جلب بیشتر مشارکت اجتماعی مردم مسائل شهری را بهتر از گذشته رفع کنیم.

خراسانی اضافه کرد: درحال حاضر مشغول چگونگی انجام گفتگو و همچنین حضور سازمان‌های مدنی در این نهادهای گفتمان هستیم، تاکنون بیشتر مباحث مورد بررسی در این نهادها روشن‌فکرانه بوده و عدم ارتباط آن‌ها با بدنه اجتماعی جامعه یکی از نقدهای وارده به آن بود، ما امروز تلاش داریم تا زمینه مشارکت بیشتر مردم در گفتگوهای انجام شده را فراهم و به تدریج آن را در فرآیند بازآفرینی شهر وارد کنیم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه گفتگوهای انجام شده در این نهادها باید جامعه‌محور باشد نه تخصص‌محور گفت: طبق نظر اساتید حاضر در کمیته راهبری قصد داریم تا از تجربه‌های مشابه مانند خانه هنرمندان، کافه نادری، حسینیه ارشاد و قهوه خانه اذری در رونق خانه گفتمان شهری استفاده کرده و ضمن به حداقل رساندن دخالت دولت در این حوزه نقش بخش خصوصی را برجسته و سوژه‌های جدیدی را مطرح کنیم.

وی در ادامه تعیین هیئت مؤسس، مشخص شدن سهم و نقش بخش‌های مختلف در حوزه، اعلام پیش‌فرض‌های معین درخصوص فرآیند بازآفرینی شهری را از دیگر اقدامات لازم برای اجرا در این نهادها اعلام کرد و افزود: مهمترین بحث ما در بازآفرینی شهری آن است که در نهایت خانه گفتمان را به پاتوقی برای بخش‌های دخیل در این فرآیند تبدیل کنیم که جلب اعتماد و مشارکت عمومی از اصلی‌ترین اهداف آن به شمار می‌رود.

رئیس مرکز مطالعات کاربردی و ارتباطات شرکت بازآفرینی شهری ایران خانه گفتمان شهر را از مهمترین ابزارهای لازم برای تحقق برنامه بازآفرینی اعلام کرد و گفت: ما باید برای هم‌راستا شدن شهر و جامعه در تحقق اهداف بازآفرینی شهری در این مسیر گام برداریم./

نظر شما