شناسهٔ خبر: 56400 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

اختصاص ارز ثانویه به توسعه بنادر/ جزییات قراردادهای سرمایه گذاری در بندر اقیانوسی ایران

راستاد در جمع مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که ارز ثانویه به توسعه بنادر کشور اختصاص می یابد، گفت: اجرای طرح های توسعه ای بندر شهیدبهشتی جایگاه مهمی به توسعه ترانزیت به افغانستان یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۴ مرداد ماه، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه مراسم امضای قرارداد ۴ طرح سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد: طرح‌های سرمایه‌گذاری برای توسعه بندر چابهار توسط بخش خصوصی در دستور کار سازمان است که امروز شاهد امضای ۴ پروژه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پسکرانه‌های بندر چابهار با ارزش ۱۸۴ میلیارد تومان هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از امضای تفاهم نامه‌ای به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار خبر داد و گفت: اینها نویدبخش این است که ما می‌توانیم در بندر چابهار شاهد تبدیل این بندر به بند نسل سوم باشیم. یعنی بندری که صرفا مکانی برای تخلیه و بارگیری کالا نخواهد بود ما می‌توانیم در پس‌کرانه‌ها فعالیت‌های توسعه‌ای، ارزش افزوده‌ای، لجستیکی و توزیع کالا داشته باشیم که به واسطه موقعیت مهم بندر چابهار در ترانزیت منطقه شرق، قطعا این بندر نقش بسیار قابل توجهی در ترانزیت ایفا خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت بندر چابهار تصریح کرد: در مرحله‌ای که گندم از مبدأ هند به مقصد افغانستان در مرحله اول طرح توسعه بندر چابهار شروع شد این بندر توانست به خوبی ترانزیت را انجام دهد و این موضوع زمینه‌ای برای افزایش ترانزیت در این بندر شد.

وی یادآورد شد: با رشد ترانزیت در بندر چابهار امسال در مجموع ۲۷ درصد رشد فعالیت بندری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم و میزان تخلیه و بارگیری کانتینری نیز در این مدت ۷۷ درصد است. این اتفاقات نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در بندر چابهار بر پایه برنامه‌ریزی هوشمند در زیرساخت‌های بندری بوده است و بر اساس آن شاهد افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به مرور خواهیم بود.

راستاد خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات خدمات به خطوط کشتیرانی خارجی، باید معادل ارز ثانویه دریافت شود. ما بخش عمده‌ای از ارز دریافتی را به خدمات رسانی به خطوط داخلی اختصاص می‌دهیم.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: چنانچه شاهد افزایش درآمد از محل تسعیر ارز باشیم، در برنامه‌های توسعه بنادر هزینه می‌کنیم امیدواریم امسال پیش بینی درآمد ۲ هزار و ۶۰۰ میلیاردی را بتوانیم محقق کنیم. هرچند که به دلیل تحریم ها، شاهد کاهش فعالیت های بندری بوده‌ایم.

نظر شما