شناسهٔ خبر: 56428 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان مطرح کرد:

ضرورت هم‌پیوندی سیستم حمل و نقل با نظام توسعه شهری/ تأکید بر تعیین تکلیف محدوده و حریم شهری چابهار/ نیاز بندر چابهار به پس‌کرانه مستقل در حوزه جاده و ریل

نشست جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان با حضور استاندار و معاونین وزیر راه و شهرسازی با هدف بررسی مسائل شهر چابهار، مسیر راه‌آهن و ارتباط شهر با منظقه آزاد در محل فرمانداری چابهار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان با حضور دانیال محبی‌نیا استاندار، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، محمد راستاد معاون وزیر و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی، باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و همچنین سایر مدیران منظقه‌ای و استانی در محل فرمانداری شهرستان چابهار برگزار شد.

در این جلسه ایزدی با تأکید بر اینکه وزیر راه و شهرسازی در این سفر مأموریت ویژه‌ای در بررسی مسائل شهر چابهار، مسیر راه‌آهن و ارتباط شهر با منظقه آزاد به هیئت اعزامی از مرکز داده بود گفت: در این بخش ۹ اقدام اساسی به طور مشخص بر عهده معاونت معماری و شهرسازی بوده که اتخاذ سیاست‌های توسعه شهر چابهار در جهت سواحل مکران و کریدورها، هم‌پیوندی سیستم حمل و نقل با نظام توسعه شهری، تعامل شهر و منظقه آزاد، چالش‌های بزرگ حاشیه‌نشینی، محدوده و حریم شهر، شهر جدید تیس، اعتلای معماری منطقه، ایجاد یک نظام نظارتی و پایش برای اجرای طرح توسعه شهری از جمله آن به شمار می‌روند.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه قطعا طرح‌های توسعه شهری چابهار باید در تمامی اقدامات و فعالیت‌های اجرایی در این منطقه مدنظر قرار گرفته شود گفت: ما باید در این راستا تعریف مناسبی در تعامل بین شهر و منطقه آزاد داشته باشیم تا منافع مشترکی را برای هر دو بخش در طرح‌های توسعه‌ای شاهد باشیم.

وی درخصوص مشکلات بسیار جدی این منطقه در بخش حاشیه‌نشینی بیان کرد: طبق مطالعات انجام شده تلاش داریم تا در اقدامات برنامه‌ریزی شده دو اصل جلوگیری از رشد حاشیه‌نشینی و درمان وضعیت فعلی را در نظر گرفته و در فرآیند اجرایی به آن توجه کنیم.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تعیین تکلیف وضعیت محدوده شهر چابهار را یکی از معضلات اصلی موجود در این منطقه بیان کرد و گفت: در این راستا تلاش داریم تا با همکاری شرکت عمران شهرهای جدید و احداث شهر جدی تیس این منطقه را به عنوان الگویی متفاوت در نسل جدید شهرها تبدیل کنیم.

ایزدی با تأکید بر اهمیت حفاظت از معماری ارزشمند و آثار تاریخی این منطقه در طرح‌های توسعه شهری بیان کرد: قطعا در صورت نبود بک نظام نظارتی برای اجرای طرح‌های توسعه شهری شاهد بی‌انضباطی‌های بسیاری همچون گذشته در این مناطق خواهیم بود که باید از این پس مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

این مقام مسئول در پایان وجود دیده‌بان شهری و یا ایجاد مراکزی که شهروندان خود در آن به پایش تعهدات بپردازند را گزینه‌های خوبی برای اجرایی شدن این موضوع اعلام کرد.

عظیمیان همچنین در ادامه جلسه با تأکید بر ضرورت تقویت بخش یگان حفاظت در محدوده شهری چابهار بیان کرد: امید است بتوانیم در چند ماه آینده با راهکاری اجرایی از سوی سازمان ملی زمین و مسکن در به حداقل رساندن مشکلات منطقه سهم جدی باشیم.

در بخش دیگری از این جلسه راستاد با تأکید براینکه قطعا بنادر تجاری مراکز ایجاد درآمد و ارزش افزوده در شهرها هستند گفت: قطعا تکمیل طرح‌های توسعه بندر چابهار به توسعه همه جانبه شهر چابهار و در ادامه استان سیستان و بلوچستان خواهد انجامید.

وی با بیان اینکه در مرحله بهره‌برداری از فاز اول طرح توسعه بندر چابهار اتفاقات بسیار خوبی در این منطقه از نظر جذب کشتی، کالا و سرمایه‌گذار رخ داده است گفت: ما تا کنون برای انکه بندر چابهار را به بندر نسل سومی تبدیل کرده و فعالیت تولیدی در آن داشته باشیم تا کنون اقدامات بسیار زیادی را انجام داده‌ایم که خوشبختانه ثمر بخش بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: این بندر با توجه به ظرفیت بالایی که دارد به دسترسی پس‌کرانه مستقل و مناسب در بخش جاده و ریل احتیاج دارد تا در تردد و فعالیت‌های شهری مشکلی به وجود نیاورد به همین دلیل از مسئولین استانی درخواست داریم تا حریم این منطه همچنان بدون معارض باقی مانده و در اختیار این حوزه بماند./

نظر شما