شناسهٔ خبر: 56433 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی:

ساخت فرودگاه بین المللی از ضرورت های توسعه چابهار است

بازدید مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت فرودگاه بین المللی و توسعه حمل و نقل هوایی از ضرورت های لازم برای توسعه سواحل مکران به ویژه شهرستان راهبردی چابهار است.

به گزارش پایگاه خبریب وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا مرتضی باقری روز پنجشنبه پس از بازدید از محل ساخت فرودگاه بین المللی چابهار در نشست جمع بندی سفر معاونان وزارت راه و شهرسازی در فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: باید برای ساخت این فرودگاه موانع و مشکلات پیش رو بررسی و حل شود.

وی بیان کرد: چابهار یک شهر بین المللی و با موقعیت مناسب تجاری و اقتصادی است و باید برای حمل و نقل هوایی آن اقدامات لازم انجام شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رشد و توسعه چابهار باید متناسب با توسعه بندر باشد و دسترسی به بندر باید آسان شود، خاطرنشان کرد: جاده های فعلی جوابگو جابجایی حجم کالاهای ورودی به بندر نیست.

وی ادامه داد: سفر پنج معاون وزیر و هشت رئیس سازمان زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی به چابهار نشان از اهمیت این منطقه دارد و تاکنون سفر همزمان این همه مسئول تصمیم گیر در هیچ کجا سابقه نداشته است.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی بر ساخت راههای دسترسی به بندر چابهار تاکید و تسریع در تکمیل و بهره برداری از راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس را خواستار شد.

باقری گفت: حاشیه نشینی یکی از مشکلات مهم در چابهار است و نباید مردم بدون امکانات در چنین مناطقی سکونت داشته باشند.

وی بیان کرد: راه آهن چابهار - زاهدان با خشکسالی مالی مواجه است و باید برای تکمیل آن چاره اندیشی شود تا بتوان حمل و نقل و ترانزیت را رونق داد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: راه اندازی پرواز زاهدان - کویته و چابهار - کراچی از ضرورت هاست که امیدواریم مسئولان زمینه لازم برای برقراری سفرهای هوایی در این ۲ خط را فراهم کنند.

باقری توجه وزیر راه و شهرسازی به حل مشکلات در حوزه بندر، راههای ارتباطی و حاشیه نشینی را خوب ارزیابی کرد و افزود: وزیر شخصا موارد چابهار را پیگیری می کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: توسعه حمل و نقل و ایجاد ۲ کمربندی منتهی به بندر شهید بهشتی و بندر شهید کلانتری از ضرورت هاست.

بهروز آقایی افزود: با افزایش ظرفیت بندر شهید بهشتی از ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن و همراه با آن تردد سالانه ۸۰۰ هزار کامیون باید فکری برای ۲ بانده شدن جاده چابهار - نیکشهر - ایرانشهر و تکمیل راه آهن شود.

وی ادامه داد: جاده های کم عرض و یک خطه فعلی منتهی به بندر چابهار برای تردد بیش از ۲ هزار کامیون در شبانه روز جوابگو نیست و باید برای ترانزیت آسان کالا اعتبارات لازم به منظور ساخت بزرگراه اختصاص پیدا کند.
شهردار چابهار نیز اظهار داشت: کپرنشینی در حاشیه و مرکز شهر چابهار زیبنده نظام اسلامی نیست و باید هرچه سریعتر اقدامات عملی برای ساماندهی اصولی انجام شود.

محمدیونس حقانی افزود: یگان حفاظت اراضی چابهار باید برای جلوگیری از تصرفات غیر قانونی از نظر سخت افزار و نرم افزاری تقویت شود تا بتواند موفقیت لازم را بدست آورد.

وی بر الحاق شهر چابهار به منطقه آزاد تاکید کرد و افزود: برای اجرای طرح های عمران شهری و ایجاد فضای بانشاط برای شهروندان به ویژه سرمایه گذاران با مشکل مواجه هستیم.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران، استاندار سیستان و بلوچستان و شماری از مقامات محلی و استانی به منظور شرکت در مراسم امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری، کلنگ زنی و افتتاح طرح های سرمایه گذاری، بازدید از مناطق حاشیه شهر، زمین فرودگاه بین المللی و راه آهن چابهار- زاهدان به بندر چابهار سفر کرده اند.

معاونان وزیر راه و شهرسازی و تیمی متشکل از مدیران و کارشناسان این وزارتخانه چهارشنبه شب در فرودگاه کنارک مورد استقبال سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار چابهار قرار گرفتند.

چابهار در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان و ساحل دریای عمان واقع شده است.

نظر شما