شناسهٔ خبر: 56617 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به ریاست وزیر راه و شهرسازی؛

تصویب اصلاح ضوابط و معیارهای حریم ۵ تا ۱۰ کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر/ ممنوعیت استقرار کاربری مسکونی در حریم نیروگاه

نشست مغایرت اساسی ضوابط و مقررات طرح جامع شهر بوشهر با موضوع مشخص اصلاح ضوابط و معیارهای حریم ۵ تا ۱۰ کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر در هشتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران بررسی شد و در نهایت اصلاحات، با نظر کمیته فنی و اعمال نظرات اعضای اصلی شورا، با موافقت اکثریت اعضا به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هشتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سالجاری به ریاست وزیر راه و شهرسازی و دبیری محمدسعید ایزدی با حضور اعضای اصلی شورا؛ نمایندگانی از وزارتخانه‌های کشور، صنعت، معدن، تجارت، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیرو، دفاع، سازمان حفاظت از محیط‌زیست، سازمان میراث‌فرهنگی کشور، سازمان برنامه و بودجه، و دیگر اعضای اصلی و همچنین نمایندگان استانی با سه دستورِ مغایرت اساسی ضوابط و مقررات طرح جامع شهر بوشهر (اصلاح ضوابط و معیارهای حریم ۵ تا ۱۰ کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر)، ضرروت حفاظت از گورستان‌های تاریخی و سامانه مدیریت فرآیند کمیسیون ماده ۵ در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در جلسه اصلاح ضوابط و معیارهای حریم ۵ تا ۱۰ کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر در طرح جامع آن شهر که به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی با اشاره به این مطلب که نظرات کمیته فنی با لحاظ تمامی دغدغه‌هایی که اعضای اصلی شورا دارند، تنظیم شده است، اعلام کرد: نکاتی که مدنظر اعضای شورا است اتفاقا در جمع‌بندی مفاد کمیته فنی قید شده است که این موارد هم در مورد ضوابط سرانه‌ها و هم در مورد ضوابط نیروگاه اتمی صادق است.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری همچنین، گفت: طرح فوق در شورای برنامه ریزی استان  در تاریخ ۹۵.۱۲.۲۵ تصویب شده است و از آن زمان تاکنون تصمیم‌گیری در این رابطه به تاخیر افتاده است که ضرورت دارد تا هرچه سریعتر در این رابطه تصمیم‌گیری کنیم و موضوع با اهمیت فوق، تعیین‌تکلیف شود.

ایزدی تصریح کرد: همه می‌دانیم که تصمیم‌گیری راجع به این موضوع بسیار می‌تواند به حل مسائل بوشهر کمک کند. خواهشم این است که در این مورد تعیین‌تکلیف شود و اعضای شورا راجع به آن اعلام نظر نهایی را اعلام کنند.  

گفتنی است در این جلسه، کلیات طرح و نظرات کمیته فنی به تصویب اکثریت اعضا رسید که جزئیات مصوبه با اعمال اصلاحات موردنظر به زودی اطلاع رسانی عمومی خواهد شد.

در این جلسه، همچنین، شاملو معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، گفت: طرح جامع شهر سال ۸۸ و طرح تفصیلی سال ۹۲ به تصویب رسید و در آن طرح، ضوابط ساخت و ساز نیز تعیین شده است. قرار بوده است تا مدیریت شهری مفاد طرح تصویب شده را اجرا کند که متاسفانه اتفاقات دیگری در ساخت و ساز رخ داد.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مزیت‌های طرح، توسط مشاور طرح ارایه شد، اعلام کرد: در زمان تهیه طرح جامع و طرح تفصیلی چرا به این مزیت هایی که امروزه از آن نام می برند بی توجهی شده است؟

شاملو با تاکید بر اینکه در اجرای طرح جامع و تفصیلی بوشهر، اتفاقات دیگری خلاف آنچه که در طرح پیش بینی شده بود، رخ داده است، گفت: طرح جامع و تفصیلی بوشهر مسیر دیگری را طی کرد. شاهدیم که مسیر شبکه معابر تغییر کرد، دسترسی‌ها و کاربری ها و قطعاتی که تفکیک شده و همچنین ریزدانگی هایی که ایجاد شده اند، ساختمان های غیرمقاومی که بدون نظارت ساخته شده اند، هزینه ای برای کشور است و به سرمایه های ملی ما آسیب جدی می‌زنند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد در تهیه طرح‌های جامع، نیازمند تجدیدنظر جدی و اصولی هستیم. بدین معنا که در تهیه طرح‌های جامع حتما باید شرایط و مقتضیات منطقه را نیز در نظر بگیریم و متناسب با مشکلاتی که دارند طرح ها را تهیه کنیم. در عین حال، مدیریت شهری نیز در جاهایی بی توجهی می کند که به نظر می رسد در هر دو مورد نیازمند تجدیدنظر هستیم.

شاملو با اشاره به اینکه در بررسی طرح‌های جامع، حدود دو سوم طرح‌ها تا افق طرح، محقق نمی‌شود، گفت: وقتی شهری همانند بوشهر که محدودیت‌های فراوانی برای ساخت و ساز دارد و عمده آن در اختیار پادگان‌هاست وقتی جمعیت اضافه می شود راهکاری برای جمعیت نداریم باید تدبیر کنیم و قطعا باید برای جمعیتی که اضافه می شوند فکری و راهکاری داشته باشیم. طبیعی است که در شرایط عدم تدبیر برای جمیعتی که به شهر اضافه می شوند، خود به خود مردم به سمت ساخت وساز خلاف می‌روند.

وی افزود: فکر می‌کنم، جمع‌بندی کمیته فنی جمع‌بندی خوبی بوده است اما درخواستم این است که در بحث تفکیک و تراکم نیاز است موضوع را بینابینی ببینیم. مشاور حد نصاب تفکیک را ۲۰۰ متر در نظر گرفته با ۱۲۰ تا ۱۸۰ درصد تراکم و کمیته فنی، حد نصاب تفکیک را ۲۴۰ متر با حداکثر تراکم ۱۲۰ درصد تراکم دیده است.

شاملو ادامه داد: شاید نیاز باشد در حریم ۷ تا ۸ کیلومتر، ۲۴۰ متر را با حداکثر تراکم ۱۲۰ درصد بگذاریم و در ۸ تا ۱۰ کیلومتری نیروگاه، ۲۰۰ و ۱۲۰ درصد بگذاریم تا تعدیل شود و در عین حال، خواسته های استان نیز تامین شود.

جزئیات نظرات نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در مورد طرح؛

سروش نماینده وزارت نیرو و معاون وزیر نیرو در جلسه فوق، گفت: اهمیت موضوع به حدی است که نباید شورای عالی شهرسازی و معماری را تسلیم شرایط موجود کنیم.

وی تصریح کرد: ما در کنار موافقت شفاهی نظام ایمنی، حتما تایید کتبی نظام ایمنی و همچنین تایید کتبی بالاترین مقام سازمان حفاظت محیط زیست را داشته باشیم.

معاون وزیر نیرو همچنین گفت: همه می‌دانیم که کسانی که در مدیریت شهری، استانداری و فرمانداری هستند هجمه و بختک وضع موجود و فشار مردم را دارند اما معتقدم به خاطر خود مردم ما باید در رعایت ضوابط آن هم در این مورد خاص بیشتر پافشاری کنیم.

وی با تاکید بر این مطلب که کوتاه آمدن در این موارد و تطبیق ضوابط با شرایط موجود، آسان‌ترین راه است، اعلام کرد: اهمیت موضوع به حدی است که باید در برابر مجامع بین‌المللی نیز پاسخگو باشیم و این مورد به سرنوشت مردم مرتبط است و ایجاب می‌کند که شاخص‌ها را در حداکثر خود رعایت کنیم و تاییدیه نظام ایمنی و سایر مراجع ذیربط را داشته باشیم.  

در جلسه فوق، نماینده وزارت کشور اعلام کرد: ضرورت دارد در طرح فوق کلیه پادگان‌های موجود در محدوده شهر، وفق قانون انتقال پادگان‌ها از محدوده خارج و تا حد امکان خدمات و سرانه مسکونی برای شهروندان تامین شود.

نماینده سازمان محیط زیست نیز در بیان نظرات خود، گفت: هرچند که سازمان انرژی اتمی، اراضی پیرامونی حریم را به لحاظ ناتوانی در امر تملک اراضی، آزاد کرده است ولی صورت مساله هنوز کماکان به قوت خود باقی است و قطعا در بروز سوانح احتمالی تمامی اراضی تخریب و صدمه جدی خواهند دید.

در ادامه بیان نظرات اعضای اصلی شورا، طالبیان نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: با توجه به آخرین استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان، تمامی عرصه و حرایم آثار تاریخی ثبتی و باارزش در حریم نیروگاه اتمی بوشهر، جانمایی شود.

نظرات کمیته فنی شورای‌عالی؛

نیکخواه مدیرکل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در این نشست، صورتجلسه کمیته فنی شورا را به شرح زیر قرائـت کرد:

کمیته فنی شورای‌عالی در جلسات مورخ ۱۳۹۶.۹.۱۲ و ۱۳۹۷.۴.۲۰ موضوع مغایرت اساسی ضوابط و مقررات طرح جامع شهر بوشهر مربوط به تجدیدنظر در ضوابط ساخت و ساز در عرصه‌های واقع در حریم ۵ تا ۱۰ کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر را عطف به مصوبه مورخ ۱۳۹۵.۱۲.۲۵ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر، مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد:

۱. بر اساس بند ۷-۵ ضوابط حاکم بر حریم کم جمعیت نیروگاه بوشهر مربوط به حریم ۵ تا ۱۰ کیلومتر (موردتایید مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور) اصلاحات به شرح زیر در ضوابط و مقررات و طرح پیشنهادی اعمال شود به نحویکه با توجه به جمعیت سرشماری سال ۱۳۹۵ در محدوده موردنظر که معادل ۴۶۵۵۳ نفر می‌باشد، جمعیت اضافه شونده به محدوده طرح کمتر یا مساوی با نرخ رشد منطقه باشد:

۱.۱- استقرار کاربری مسکونی در حریم ۵ تا ۷ کیلومتر ممنوع خواهد بود.

۱.۲- حداکثر تراکم ساختمانی در همه پهنه‌ها به ۱۲۰ درصد کاهش یابد.

۱.۳- حداکثر نصاب تفکیک در محدوده حریم ۷ تا ۱۰ کیلومتر به ۲۴۰ مترمربع افزایش یابد.

۱.۴- در حریم ۷ تا ۱۰ کیلومتری در صورتیکه اندازه قطعه از سه برابر نصاب تفکیک بیشتر باشد به منظور جلوگیری از تفکیک آنها، افزایش ۳۰ درصد به تراکم فوق‌الذکر بلامانع است. (حداکثر تراکم ساختمانی ۱۵۰ درصد)

۱.۵- کلیه اراضی متعلق به دولت و شهرداری صرفا به کاربری خدماتی (غیرانتفاعی) با غلبه کاربری پارک و فضای سبز تخصیص یافته و به عنوان مغایرت اساسی در طرح ثبت شود.

۱.۶- ضمن تایید کلیات نقشه کاربری اراضی پیشنهادی به شرح نقشه پیوست مقرر گردید عناوین کاربری‌ها بر اساس طرح تدقیق سرانه ها اصلاح گردد.

۲. متعاقب اصلاح موارد مذکور جمیعت اضافه شونده به محدوده طرح برای افق زمانی مشخص، احصا و طرح متعاقب تصویب نهایی و قبل از ابلاغ استانداری بوشهر به تایید سازمان انرژی اتمی برسد.

۳. با عنایت به اینکه جمیعت شهر بوشهر در سال ۱۳۹۵ (۲۳۳ هزار نفر) بیشتر از سقف جمعیتی پیش‌بینی شده در افق طرح جامع برای سال ۱۴۰۰(۲۰۸ هزار نفر) است پیشنهاد می‌گردد تجدیدنظر طرح جامع قبل از پایان افق آن در دستور کار قرار گیرد.

نظر شما