شناسهٔ خبر: 56654 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بیت الهی مطرح کرد؛

شناسایی بیش از ۵۰ گسل بزرگ و فعال در استان فارس

جلسه دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات راه ومسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: از لحاظ وجود گسل‌های زلزله زا گسل‌های متعددی در استان فارس وجود دارد و بیش از ۵۰ گسل بزرگ و فعال در استان فارس شناسایی شده که باید کاملاً هوشیار به فعالیت این گسل‌ها باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی فارس، علی بیت الهی دبیر کارگروه ملی زلزله مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در جلسه کارگروه استانی مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی که در اداره کل راه و شهرسازی فارس تشکیل گردید افزود: ۱۰ مردادماه به عنوان روز آغاز طرح تعیین حریم گسل‌های شهر شیراز توسط مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی می‌باشد که این طرح قبلاً در شهرهای تهران و تبریز و مشهد انجام شده و هم اکنون در استان فارس و شهر شیراز آغاز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از مشخص شدن حریم گسل‌های شهر شیراز ساخت مراکز آموزشی و بیمارستانی و مراکز ستادی در حریم این گسل‌ها ممنوع می‌باشد و ساختمانهایی که قبلاً در حریم این گسل‌ها ساخته شده اندباید در اولویت مقاوم سازی قرار بگیرند.

بیت الهی گفت: با شناسایی حریم گسل‌ها و مصوب شدن آنها این امر بصورت قانون در می‌آید و دیگر احداث ساختمانهای بلند مرتبه و مراکز آموزشی و درمانی در حریم این گسل‌ها ممنوع خواهد شد.

وی اذعان کرد: یکی از بزرگترین مزایای این طرح این است که قبلاً چون گسل‌ها شناسایی نشده و مصوب نگردیده و به صورت قانون در نیامده بودند، ساخت و ساز روی گسل‌ها و حریم آنها انجام می‌گردیده است ولی با اجرای این طرح و قانونی شدن منع ساخت و ساز بر روی گسل‌ها و در حریم آنها اجرا خواهد شد.

در ادامه مهندس تکاور مدیرکل راه و شهرسازی فارس و دبیر کارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان استان فارس افزود: به لحاظ اینکه در استان فارس به خصوص جنوب استان گسل‌های بزرگ و فعال وجود دارد نیاز است که این گسل‌ها در یک مطالعه دقیق میزان، اندازه و نوع فعالیت آنها استخراج شود و ساخت و سازها را بر اساس خطرات این گسل‌ها هدایت کنیم.

تکاور تصریح کرد: باید طرح جامع و طرح تفصیلی شهرها را بر اساس خطرات این گسل‌ها هدایت کنیم و حتی الامکان ساخت و سازها را از نقاط پرخطر به خصوص ساختمانهای بلند مرتبه را از این نقاط دور کنیم.

وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس مرکز مطالعتن راه و شهرسازی مصمم است که بر اساس قراردادهایی که در حال انعقاد است با مشاورین صاحب نظر این گسل‌ها را چه به لحاظ خطرات زلزله و چه به لحاظ رانش و لغزش شناسایی و مشخص کند و برای اجرا به دستگاههای ذیربط اعم از شهرداری، استانداری و راه و شهرسازی ابلاغ کند.

تکاور اضافه کرد: در همین راستا در کارگروهی که تشکیل شد مصوب گردید که ۲ کمیته تشکیل شود. یک کمیته که کمیته زمین شناسی می‌باشد به ریاست دکتر یوسفی زئیس مرکز زمین شناسی استان فارس و کمیته دوم کمیته سازه و تکنولوژی به ریاست دکتر بنان استاد دانشگاه شیراز و نظرات این دو کمیته در کارگروهی بررسی و تصویب خواهد شد و پس از تصویب برای اجرا به ارگانهای ذیربط ابلاغ خواهد شد.

نظر شما