شناسهٔ خبر: 56685 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی؛

جزئیات ۴ قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۴۶۷۰ میلیارد ریال در بنادر چابهار/ آغاز فعالیت هندی‌ها با سرمایه ۸۵ میلیون دلاری در بندر شهیدبهشتی

گزارش آخر هفته بنادر ارایه گزارش وزیر راه و شهرسازی درباره روند بازاریابی و جذب سرمایه‌گذاری در بندر چابهار به هیات دولت، تشریح برنامه‌های سازمان بنادر برای کاهش تاثیر تغییرات نرخ ارز بر پیشرفت فعالیت‌های بندری، ارایه تسهیلات نامحدود برای خرید کشتی و شناورهای تولید داخل به بخش خصوصی، و واگذاری یک بندر اختصاصی از سوی عمان به کشتی‌های ایرانی از اهم اخبار حوزه بنادر در هفته گذشته بود.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبارحوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

گزارش آخوندی درباره روند بازاریابی و جذب سرمایه‌گذاری در بندر چابهار به هیات دولت

وزیر راه و شهرسازی در جلسه هیات دولت «روند بازاریابی و جذب سرمایه گذاری در بندر چابهار» را به رئیس جمهوری و هیات وزیران گزارش داد.

به گفته آخوندی، این قراردادها در زمینه جمع آوری مواد زائد کشتی‌ها، احداث مخازن نگهداری LPG و فرآورده‌های نفتی و انبار چند منظوره و نیز دو تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران خارجی به مبلغ یک میلیارد دلار و یک تفاهم‌نامه داخلی به میزان ۹۵۰ میلیارد ریال اقدام شده است. همچنین دریافت مابه‌التفاوت نرخ ارز از واردکنندگانی است که به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.

ارایه تسهیلات نامحدود برای خرید کشتی و شناورهای تولید داخل به بخش خصوصی

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در هفته ای که گذشت، ضمن اعلام این خبر که برای خرید کشتی و شناورهای تولید داخل به بخش خصوصی، تسهیلات نامحدود ارایه می شود، گفت: بخش خصوصی باید از فرصت طلایی ایجاد شده به منظور فعالیت در حوزه گردشگری دریایی در راستای خرید کشتی و شناورهای تولید داخل استفاده کند.

آغاز فعالیت  هندی‌ها با سرمایه ۸۵ میلیون دلاری در بنادر چابهار

معاون وزیر راه و شهرسازی، هفته گذشته ضمن حضور در فرمانداری چابهار از آغاز فعالیت هندی ها با سرمایه ۸۵ میلیون دلاری در بندر چابهار خبر داد و گفت: مهمترین نیاز بندر تکمیل هرچه سریعتر راه آهن چابهار - زاهدان است.

تلاش برای رفع معضلات لجستیکی بنادر کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته در نشست ماهانه شورای مدیران آن سازمان با تاکید بر نقش بنادر در لجستیک و زنجیره تامین، بر جایگاه سازمان به عنوان یکی از حلقه های زنجیره تامین تاکید دوباره کرد و گفت: در شرایط تحریم و با محدود شدن مبادلات بانکی که منجر به افزایش هزینه ها می شود، باید به هر طریق دیگری هزینه ها را کاهش دهیم و افزایش هزینه‌ها در حوزه اقتصاد کلان را با راهبرد زنجیره حمل و نقل جبران کنیم.

تشریح برنامه‌های سازمان بنادر برای کاهش تاثیر تغییرات نرخ ارز بر پیشرفت فعالیت‌های بندری

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته ضمن تشریح برنامه های آن سازمان برای کاهش تاثیر تغییرات نرخ ارز بر پیشرفت فعالیت‌های بندر، گفت: در شرایط فعلی و با تغییرات نرخ ارز با توجه به محدودیت منابع، پروژه هایی که در اولویت هستند مبنای اجرا خواهند بود.

نیاز بندر چابهار به پس کرانه مستقل در حوزه جاده و ریل

جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان با حضور استاندار و معاونین وزیر راه و شهرسازی با هدف بررسی مسائل شهر چابهار، مسیر راه‌آهن و ارتباط شهر با منظقه آزاد در محل فرمانداری چابهار برگزار شد. راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در جلسه فوق با بیان اینکه در مرحله بهره برداری از فاز اول طرح توسعه بندر چابهار اتفاقات بسیار خوبی از نظر جذب کشتی، کالا و سرمایه‌گذار رخ داده است، گفت: تاکنون برای آنکه بندر چابهار را به بندر نسل سومی تبدیل کرده و فعالیت تولیدی در آن داشته باشیم، اقدامات بسیار زیادی انجام شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: این بندر با توجه به ظرفیت بالایی که دارد به دسترسی پس‌کرانه مستقل و مناسب در بخش جاده و ریل احتیاج دارد تا در تردد و فعالیت‌های شهری مشکلی به وجود نیاورد به همین دلیل از مسئولین استانی درخواست داریم تا حریم این منطه همچنان بدون معارض باقی مانده و در اختیار این حوزه بماند.

واگذاری یک بندر اختصاصی از سوی عمان به کشتی‌های ایرانی

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عمان گفت: توافقاتی با دولت عمان صورت گرفته و به زودی این کشور یک بندر اختصاصی در اختیار ایران می‌گذارد که کشتی‌های کوچک ایرانی به راحتی بتوانند در آن پهلو بگیرند.

بندر شهیدبهشتی چابهار در اولویت توسعه و اتصال به شبکه ریلی

عضوکمسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی سراسری از جمله پروژه‌هایی است که اجرای آن در سطح ملی بسیار اهمیت دارد، چرا که توسعه در این منطقه می‌تواند به مناطق دیگر تسری پیدا کند.

تحقق گردشگری دریایی با نوسازی ۲۰ درصدی ناوگان

حسین هاشمی تختی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته اعلام کرد: دولت و سازمان بنادر طی سال‌های گذشته اقدامات چشمگیری در توسعه گردشگری دریایی انجام داده اند. فعالیت‌های گسترده‌ای بر روی جزایر هنگام و قشم صورت گرفته است به طوری که با نصب اسکله‌های شناور ایمن و همچنین پهلو‌گیری شناورهای مسافری، میزان گردشگری در این بخش افزایش یافته است. در حال حال حاضر به نظر می رسد که به منظور رونق گردشگری دریایی نیازمند نوسازی ۲۰ درصد از ناوگان مسافری هستیم.

انتصاب مسئول کمیته انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سازمان بنادر

در هفته  گذشته، راستاد طی حکمی وحید رحمتی مدیرکل روابط عمومی سازمان بنادر را به سمت مسئول کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات  در آن سازمان منصوب کرد.

نظر شما