شناسهٔ خبر: 56703 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در جلسه ستاد بازآفرینی شهری کردستان مظرح شد:

کردستان نباید همچون یک استان محروم مطلق نشان داده شود/ تاکید آخوندی بر تشکیل کمیسیون ماده ۹ در استان کردستان/ زمانی که بیشترین حجم پول در کشور وجود داشت به نایسر توجه نشد

نشست وزیر راه وشهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان کردستان از استاندار خواست تا به منظور سنددار شدن خانه‌های مردم و برخورداری آن‌ها از حق مالکیت، کمیسیون ماده ۹ قانون ساماندهی مسکن در استان تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری کردستان به ریاست عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاون معماری شهرسازی، مدیرعامل شرکت بازافرینی و استاندار و نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی، همچنین سایر مقامات و مسئولان استانی و شهری در محل استانداری کردستان در شهر سنندج برگزار شد.

آخوندی در این جلسه اظهار داشت: همانطور که ملاحظه شد، گزارش کامل و جامعی درباره اقدامات انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری و حمل و نقل استان ارائه شد.

وی افزود: شخصا به این استان با توجه به سوابق کاری و رفت و آمدهای مکرر از زمان حضور در جهاد سازندگی حس تعلق دارم.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: این استان موقعیت ممتازی دارد و باید این موقعیت مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم از آن برای آبادانی کردستان بیش از پیش بهره جوییم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: محور تمدنی زاگرس از اهمیت بالایی برخوردار است، به طوریکه بخش عمده‌ای از آثار تاریخی ایران زمین در این کریدور واقع شده و از این رو یک محور بسیار با اهمیت محسوب می‌شود. در حوزه های تاریخی و جدید در می یابیم که کردستان یک منطقه مستعد است.

آخوندی ضمن انتقاد از برخی نمایندگان و مسئولان استان کردستان نسبت به نادیده گرفتن مزیت‌ها و ثروت‌های موجود در این استان تصریح کرد: نباید به خاطر کسب اعتبار چهره بدی از استان نشان داد. زیرا این گزارش‌ها باعث افزایش مهاجرت می‌شود.

آخوندی تصریح کرد: هیچگاه چهره استان خود را بد نشان ندهید. استان کردستان با داشتن منابع سرشار، زمین حاصلخیر و موقعیتی استراتژیک، نباید همچون یک استان محروم مطلق نشان داده شود. زیرا اینگونه اظهارات نه تنها کمکی به مردم استان نمی‌کند، بلکه به زیان آن‌ها تمام می‌شود.

وی افزود: مسئولان دولتی استان به این مساله واقف شده‌اند که ما به دنبال انجام اقداماتی بیش از این که انجام شده، هستیم. به طور مثال کریدور شمال-جنوب یا همان زاگرس را تعریف کرده که ۳۲۰ کیلومتر آن در استان کردستان واقع شده است. در همین ۱۴۰ کیلومتر راه برای تبدیل به بزرگراه پیگیری کرده‌ایم که ۸۰ کیلومتر به بزرگراه های این استان نیز اضافه خواهد شد که هم اکنون در دست ساخت است.

آخوندی تصریح کرد: در آن زمان که بیشترین حجم پول در کشور وجود داشت، در شهرهای مختلف کشور چه اقداماتی انجام شد؟ آیا اصلا به نایسر توجه می‌شد؟ پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، نایسر مورد توجه قرار گرفت. در حالی که پیش از آن از وضعیت بسیار بدی برخوردار بود. از این رو کسانی باید پاسخگو باشند، که میلیاردها میلیارد پول کشور در اختیارشان بود و هیچ اقدامی نکردند. در صورتی که ما در اوج بی‌پولی شانه به کار دادیم و علاوه بر سنندج به بافت‌های ناکارمد دیگر شهرها همچون سقز، مریوان و بانه نیز اهمیت دادیم. هم اکنون تمام این شهرها دارای طرح و نقشه هستند و می‌توانیم با شهرداری‌ها و مردم در خصوص مسائل مربوط به شهر و محله گفت و گو کنیم، تا طرح‌ها عملیاتی شوند، یا در دست اجرا قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: باید بیش از گذشته به کردستان کمک کنیم. زیرا کوهی از مشکلات وجود دارد و باید با پیگیری و راهکارها رفع آن را پیش بگیریم. وگرنه یا سخن غیر متعهدانه گفتن کاری از پیش برده نمی شود. لذا باید مسئولانه برای مردم حرف زد و تلاش کرد و جنگید.

وی افزود: باید از مردم حمایت کنیم. هرچه برای مردم بجنگیم، کم کار کرده‌ایم. زیرا مردم بیش از اینها استحقاق دارند. اما باید حواسمان به گفته‌هایمان و همزمان مقدورات و امکانات موجود نیز باشد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در تعریف کریدور زاگرس یک مدیر پروژه مخصوص این کریدور معرفی شد و بنده شخصا آن را پیگیری می‌کنم. هم اکنون این پروژه در دست اقدام است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به سایر پروژه های جاده‌ای استان بیان داشت: پروه کمربندی سنندج با حضور استاندار تصمیم گیری شد تا در اختیار پیمانکار قرار داده شود. همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران نیز پیگیری می‌شود.

وی افزود: به طور حتم قطعه سنندج- کامیاران در اولویت قرار خواهد گرفت و پروژه سنندج- مریوان نیز علی رقم هزینه بالا به خاطر ایجاد تونل در وضعیت مالی و اجرایی خوبی قرار دارد. همچنین مطالعات سایر محورها در دست انجام است. از این رو هیچ محوری از انجام مطالعات کنار گذاشته نشده است.

وی یادآور شد: محور شرق-غرب نیز از همدان به سنندج و مریوان در دست اقدام قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به راه‌آهن همدان- سنندج اشاره کرد و گفت: تمام قطعات این پروژه ریلی در قالب پیمان قرار گرفته و کارگاه‌های آن فعالند.

وی افزود: برای دسترسی بهتر مردم به حمل و نقل ریلی تصمیم گرفته شد ایستگاه به داخل شهر منتقل شود. اما علی رقم تمام سختی‌ها و هزینه بیشتر، تصمیم گرفته شد یک ایستگاه درخور معماری، تاریخ، سطح فرهنگ و تمدن سنندج از طریق مسابقه طراحی انتخاب و ساخته شود.

آخوندی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در راه آهن شیب کمتر از ۵ در هزار است، اما این سختی‌ها را به دوش گرفتیم تا بتوانیم مردم را از ارتفاعات صلوات‌آباد به سنندج جابجا کنیم.

وی یادآور شد: این اقدام به اندازه یکی از قطعات راه آهن همدان- سنندج به پروژه هزینه اضافه کرده است.

آخوندی از ارسال نامه‌ای به دولت برای بازگرداندن این پروژه به شرکت ساخت و توسعه خبر داد و گفت: دستور تغییر دستگاه اجرایی این پروژه و تحویل آن به شرکت راه‌آهن از اول امسال در مجلس صادر شده است، اما در مکاتبه با سازمان برنامه و بودجه خواسته ام تا مجدد به شرکت ساخت و توسعه بازگردد.

وی در ادامه از استاندار کردستان خواست تا جلسات بازآفرینی شهری استان به طور مرتب برگزار شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ۲۰ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند گفت: در کردستان ۵۰ درصد جمعیت در بافت‌های ناکارآمد شهری ساکن هستند.

آخوندی تاکید کرد: باید خدمات روبنایی و زیربنایی مورد نیاز را نسبت به موقعیت محله‌ها شناسایی کرد و خدمات عمومی به صورت مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌ها انجام شود. زیرا قرار نیست این وزارتخانه جای شهرداری را بگیرد. بلکه قرار است ما به آن‌ها کمک کنیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از استاندار کردستان خواست تا کمیسیون ماده ۹ قانون ساماندهی مسکن را تشکیل دهد تا مردم با سنددار کردن خانه‌هایشان حق مالکیت دریافت کنند.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم با قوه قضاییه انجام و قضات مسئول رسیدگی به استان کردستان نیز مشخص شده‌اند.

وی در پایان حمایت وزارت راه و شهرسازی از اقدامات مربوط به بهسازی معابر را اعلام کرد و گفت: در نظر داریم با اولویت بندی صحیح پروژه‌ها و انجام آن‌ها مشکلات مردم را برطرف کنیم.

نظر شما