شناسهٔ خبر: 56710 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

راه آهن همدان - ملایر در سریعترین زمان ساخته می شود

مراسم وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به مسیر کوتاه ۷۵ کیلومتری راه آهن همدان - ملایر، این طرح در سریع ترین زمان ممکن ساخته شده و به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، عباس آخوندی پیش از آیین آغاز عملیات اجرایی راه آهن همدان - ملایر اظهار داشت: نمایندگان استان همدان باید تلاش بکنند که در بودجه سال ۹۸ اعتبارات این طرح تامین شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای ما بسیار مهم بود که ایستگاه راه آهن در غرب شهر همدان با هدف تامین ایمنی و رفاه مسافران، تکمیل شود.

آخوندی ادامه داد: با توجه به اینکه همدان یکی از شهرهای تاریخی ایران است، باید معماری این ایستگاه یکی از شاهکارها باشد.

وی افزود: به همین منظور مسابقه ای بین برترین معماران ایران برگزار و طرح نهایی این ایستگاه از طریق این مسابقه انتخاب شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: این ایستگاه به صورت ترکیبی با ترمینال اتوبوس همدان مشترک است تا باعث رفاه بیشتر مسافران شود و در نهایت این سیستم با حمل و نقل درون شهری همدان یکپارچه می شود.

قرار است با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی احداث راه آهن همدان - ملایر عصر امروز (پنجشنبه) آغاز شود.

طرح راه آهن همدان - ملایر به طول ۷۵ کیلومتر با هدف گسترش شبکه ریلی در غرب کشور و آسان سازی ارتباطات و ترانزیت کالا به ویژه زائران عتبات عالیات احداث می شود.

کاهش ترافیک جاده ای به عنوان بخشی از طرح کلی راه آهن غرب کشور محسوب می شود که علاوه بر اهداف یاد شده کاهش مسیر ریلی تهران به مرز خسروی را نیز در پی دارد.

این خط ریلی در ۲ قطعه احداث می شود که قطعه نخست آن به طول ۴۱.۵ کیلومتر از ایستگاه راه آهن همدان آغاز و پس از عبور از ایستگاه های گل کهریز، طاسبندی و کهریز به ایستگاه ملایر منتهی می شود.

این مسیر در ادامه با عبور از شهرهای کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، گیلان غرب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسروی (مرز ایران و عراق) متصل می شود.

ادامه خط یاد شده از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه در دریای مدیترانه ختم می شود.

راه آهن همدان - ملایر به دلیل کاهش مسیر حدفاصل تهران تا ملایر، نسبت به مسیر فعلی تهران - قم - اراک - ملایر جایگزینی مناسب برای ترانزیت کالا و مسافر بین تهران و ملایر ارزیابی می شد.

اعتبارات اجرای این طرح ۶۸۹ میلیارد ریال، شرکت سکاف پیمانکار اجرای طرح و مشاور آن مهندسان مشاور راه آهن راه اعلام شده است.

با همت دولت تدبیر و امید، راه آهن همدان - تهران به طول ۲۶۷ کیلومتر به عنوان دومین خط ریلی استان همدان سال گذشته با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان مورد بهره برداری قرار گرفت.

این خط ریلی در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می کند و ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شد.

تکمیل راه آهن غرب کشور ۲.۵ دهه به طول انجامید و در زمان حاضر این طرح ملی ۲۷ سالگی خود را پشت سر می گذارد.

این راه آهن یک خطه ۶۰۵ کیلومتر طول دارد که از اراک (سمنگان) آغاز و با عبور از شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، سرپل ذهاب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسروی می رسد، سپس به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما