شناسهٔ خبر: 56717 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار همدان:

خط آهن همدان - ملایر کریدور ریلی کشور است

محمدناصر نیکبخت استاندار همدان گفت: راه آهن همدان - ملایر متعلق به شهرستان خاصی نیست و کریدوری است که غرب، شمال و جنوب را به یکدیگر وصل می کند و یک ملت از ظرفیت های آن بهره می برند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، محمدناصر نیکبخت روز پنجشنبه در آیین آغاز عملیات احداث راه آهن همدان - ملایر با بیان اینکه اینکه راه آهن ایران مدیون وزیر راه و شهرسازی است، اظهار داشت: ۹۱۹ کیلومتر راه آهن کار طاقت فرسایی است که پنج استان را به هم متصل کرده است.

استاندار همدان ادامه داد: همچنین با دستور دکتر آخوندی اعتباری برای اجرای طرح آسفالت روستاهای بیش از ۲۰ هزار خانوار جمعیت اختصاص یافت که در نوع خود قابل تقدیر است.

به گزارش ایرنا، قرار است با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی احداث راه آهن همدان - ملایر عصر امروز (پنجشنبه) آغاز شود.

طرح راه آهن همدان - ملایر به طول ۷۵ کیلومتر با هدف گسترش شبکه ریلی در غرب کشور و آسان سازی ارتباطات و ترانزیت کالا به ویژه زائران عتبات عالیات احداث می شود.

کاهش ترافیک جاده ای به عنوان بخشی از طرح کلی راه آهن غرب کشور محسوب می شود که علاوه بر اهداف یاد شده کاهش مسیر ریلی تهران به مرز خسروی را نیز در پی دارد.

این خط ریلی در ۲ قطعه احداث می شود که قطعه نخست آن به طول ۴۱.۵ کیلومتر از ایستگاه راه آهن همدان آغاز و پس از عبور از ایستگاه های گل کهریز، طاسبندی و کهریز به ایستگاه ملایر منتهی می شود.

این مسیر در ادامه با عبور از شهرهای کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، گیلان غرب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسوری (مرز ایران و عراق) متصل می شود.

ادامه خط یاد شده از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه در دریای مدیترانه ختم می شود.

راه آهن همدان - ملایر به دلیل کاهش مسیر حدفاصل تهران تا ملایر، نسبت به مسیر فعالی تهران - قم - اراک - ملایر جاگزینی مناسب برای ترانزیت کالا و مسافر بین تهران و ملایر ارزیابی می شد.

اعتبارات اجرای این طرح ۶۸۹ میلیارد ریال، شرکت سکاف پیمانکار اجرای طرح و مشاور آن مهندسان مشاور راه آهن راه اعلام شده است.

با همت دولت تدبیر و امید، راه آهن همدان - تهران به طول ۲۶۷ کیلومتر به عنوان دومین خط ریلی استان همدان سال گذشته با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان مورد بهره برداری قرار گرفت.

این خط ریلی در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می کند و ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شد.

تکمیل راه آهن غرب کشور ۲.۵ دهه به طول انجامید و در حال حاضر این طرح ملی ۲۷ سالگی خود را پشت سر می گذارد.

این راه آهن یک خطه ۶۰۵ کیلومتر طول دارد که از اراک (سمنگان) آغاز و با عبور از شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، سرپل ذهاب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسروی می رسد، سپس به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل می شود.

نظر شما