شناسهٔ خبر: 56838 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کاظمی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

کاهش ۳۵ کیلومتری مسیر هشتگرد به تهران با بهره‌برداری از محور طالقان- هشتگرد

تونل معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی البرز گفت: با بهره‌برداری از این محور شاهد کاهش یک ساعته زمان سفر خواهیم بود و خوشبختانه عملیات اجرایی این پروژه از سال گذشته به صورت جدی تری آغاز شده که تا سال گذشته میزان پیشرفت فیزیکی پروژه بدون در نظر گرفتن تونل، ۳۵ درصد بوده که اکنون به ۷۵ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کاظمی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی البرز در جمع خبرنگاران درباره تونل طالقان اظهار کرد: همان طور که مستحضر هستید راه طالقان- هشتگرد یکی از مطالبات اصلی و جدی مردم منطقه بوده که با توجه به ویژگی‌های منطقه طالقان به لحاظ گردشگری و توریستی، پروژه احداث راه اصلی طالقان- هشتگرد را در سال ۹۵ به عنوان یک الحاقیه به طرح موجود بهسازی محور کرج- هشتگرد توانستیم اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه از سال ۹۵ از محل اعتبارات ملی برای محور طالقان- هشتگرد توانستیم اعتبار دریافت کنیم، افزود: سال گذشته حدود ۳۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی به این پروژه تخصیص داده شد که پروژه در سه قطعه تعریف شد و قطعه اول تا ابتدای کنار گذر به طول ۱۵.۵  کیلومتر و ۳.۵ کیلومتر کنار گذر که در مجموع ۱۹ کیلومتر است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی البرز بیان کرد: تونل طالقان در قطعه ۲ قرارگرفته و طول آن یک کیلومتر است و با احتساب دو راه دسترسی که در ابتدای کنارگذر است، در مجموع طول قطعه ۲، پنج کیلومتر می‌شود. 

وی تصریح کرد: قطعه ۳ نیز که از شهر جدید هشتگرد آغاز می‌شود و به قسمت خروجی قطعه ۲ که تونل طالقان به سمت هشتگرد واقع شده ادامه پیدا میکند که با احتساب ۳.۵ کیلومتر تونل ۱۹ کیلومتر است. 
کاظمی افزود:  در مجموع با احتساب هر سه قطعه طول محور طالقان- هشتگرد به ۴۳ کیلومتر می‌رسد و نسبت به راه موجودی که از شهر زیاران می‌گذرد حدود ۳۵ کیلومتر ارتباط طالقان به مرکز استان و تهران کاهش پیدا می‌کند. 

وی اظهار کرد: با بهره‌برداری از این محور  شاهد کاهش یک ساعته زمان سفر خواهیم بود و خوشبختانه عملیات اجرایی این پروژه از سال گذشته به صورت جدی تری آغاز شده که تا سال گذشته میزان پیشرفت فیزیکی پروژه بدون در نظر گرفتن تونل، ۳۵ درصد بوده که اکنون به ۷۵ درصد رسیده است.

 معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی البرز گفت: با احتساب تونل پیشرفت فیزیکی حدود ۵۵ درصد است که سال گذشته پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد بوده است، امسال نیز با توجه به کاهش اعتبارات عمرانی در سطح کشور، تا این تاریخ ۲۲.۵ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص داده شده که ۱۰۰ درصد آن را دریافت کردیم و از محل دیگر منابع، اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه که با احتساب ۲۲.۵ میلیارد تومان تخصیص یافته پروژه نیازمند ۹۰ میلیارد تومان بوده که نزدیک به ۷۰ میلیارد تومان باقی مانده است.

وی ادامه داد: تونل طالقان نیازمند ۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد که عملیات اجرایی در قطعات اول و سوم نیز  به ۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که امیدواریم امسال براساس برنامه زمان‌بندی این پروژه بدون احتساب تونل اتمام پیدا کند. 

کاظمی با اشاره به زمان بندی ۲۴ ماهه برای ساخت تونل طالقان بیان کرد: در صورت تامین منابع مالی عملیات ساخت، این پروژه زودتر از موعد به بهره‌برداری خواهد رسید. 

وی درباره تاثیر تونل طالقان بر حجم ترافیکی آزادراه کرج- قزوین اظهار کرد: با توجه به تقاضای سفر منطقه طالقان پیش‌بینی ترافیک برای سال اول بهرهبرداری، ۱۵ هزار وسیله نقلیه است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی البرز درباره اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه گفت: بخشی از اعتبارات از محل اعتبارات ملی که در ردیف بودجه ۹۷ پیش‌بینی شده تامین شده و مابقی آن از محل فروش سهام فولاد خوزستان براساس مصوبه دولت تامین می‌شود. 

وی درباره برنامه‌ریزی برای احداث مجتمع‌های خدمات رفاهی برای این محور بیان کرد: موافقت نامه اصولی مجتمع‌های خدمات رفاهی بین راهی را ادارات راهداری صادر می‌کند که بعد از تحویل راه توسط اداره راه و شهرسازی این کار انجام می‌شود اما به دلیل اینکه در حال حاضر نیز برای احداث این مجتمع‌ها در قطعات اول و سوم متقاضی داشتیم که در کارگروه امور زیربنایی بررسی می‌شود.

نظر شما