شناسهٔ خبر: 56888 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

کامران صفامنش در نشست شهر و مشروطه بیان کرد:

تشریح ویژگی‌های خریطه شهر تبریز در حال انقلاب/ نقش چشمگیر تبریز در وقوع مشروطه

کامران صفامنش معمار و شهرساز برجسته کشور با تأکید براینکه قطعا مشروطه تنها در تهران اتفاق نیافتاده و در سایر شهرها نیز مانند تبریز، کرمانشاه، کرمان، کاشان و ... دیده شده است گفت: مشروطه بی‌نهایت بر زندگی مردم تأثیر گذاشته و آنچه که من توانستم طی این سال‌ها به تاریخ ایران در این راستا اضافه کنم وارد کردن نقشه و جغرافیا به آن است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی کامران صفامنش معمار و شهرساز برجسته کشور طی سخنرانی با محوریت خریطه شهر تبریز در حال انقلاب در نشست شهر و مشروطه بیان کرد: به عقیده من نقش نخستین کتابخانه‌ای که در گذشته در نزدیکی انجمن اخوت قرار داشت را به هیچ وجه نمی‌توان در مشروطه نادیده گرفت.

صفامنش با تأکید براینکه قطعا مشروطه تنها در تهران اتفاق نیافتاده و در سایر شهرها نیز مانند تبریز، کرمانشاه، کرمان، کاشان و ... دیده شده است گفت: مشروطه بی‌نهایت بر زندگی مردم تأثیر گذاشته و آنچه که من توانستم طی این سال‌ها به تاریخ ایران در این راستا اضافه کنم وارد کردن نقشه و جغرافیا به آن است.

وی با تأکید بر اهمیت مطالعه و تحلیل صحیح تاریخ و جلوگیری از وارد شدن اشتباهات و انحرافات به آن بیان کرد: تاریخ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که متأسفانه در کشور ما به آن توجه نمی‌شود و اغتشاش‌های فضایی بسیاری در آن وجود دارد.

این معمار و شهرساز برجسته با بیان اینکه خریطه به معنای نقشه در تاریخ نام برده می‌شود گفت: تبریز در دوره عباس‌میرزا و بعد از آن زمینه‌ساز بسیاری از اتفاقات در تهران و حتی انقلاب بود.

صفامنش با اشاره و تحلیل نقشه‌های گوناگون تاریخی از جمله نصوح مطلاق‌چی، سفرنامه شاردل، نقشه استحکامات شهر تبریز اعلام کرد: شهر تبریز با وجود وقوع زلزله و تخریب‌های بسیار مجددا توانست به روی پای خود بایستد  چرا که در مسیر راه ابریشم قرار داشته و دارای راه‌های ارتباطی بسیاری است.

وی ضمن اشاره به عوامل حیاتی مؤثر در ایجاد ارتباط بین ایران و آسیا و اروپا و عثمانی بیان کرد: به عقیده من مسائلی چون رونق بازرگانی و مرکزیت نظامی و سیاسی دلایل اصلی این امر به شمار می‌روند.

به گفته وی ساختار تاریخی شهر تبریز بیانگر استخوان اصلی شهر و نشان‌دهنده احداث نخستین خیابان در کشور در این شهر است.

صفامنش در ادامه تأکید کرد: خریطه شهر تبریز ویژگی‌های بسیار منحصر به فردی دارد چراکه با نگاه مینیاتوری بوده و یکی از حساس‌ترین مقاطع نبردهای مشروطه در تبریز را به همراه نیروهای ملی در مقابل نیروهای دولتی به تصویر کشیده است.

به گفته وی کم‌نظیر بودن این سند تاریخی از نظر نوع به تصویر کشیدن یک واقعه حماسی در قالب یک نقشه شهری و استفاده از علائمی مانند استحکامات است که معمولا در نقشه‌های جنگی اروپایی به کار گرفته می‌شده است./

نظر شما