شناسهٔ خبر: 56895 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

اخلاقی مطرح کرد؛

چابهار بهترین گزینه برای توسعه افغانستان

جلسه رئیس ترانزیت و تسهیلات خارجی وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: چابهار به عنوان بندر راهبردی از فرصت و ظرفیت مناسبی برای توسعه و آبادانی کشور محصور در خشکی افغانستان برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید یحیی اخلاقی روز دوشنبه در نشست معرفی توانمندی‌های عملیاتی و ظرفیت‌های توسعه‌ای در بندر چابهار اظهار کرد: ایجاد خطوط کشتیرانی منظم با تعریف ظرفیت تخلیه و بارگیری و تعیین زمان می تواند به توسعه حمل و نقل کمک کند. 

وی بر فعال سازی اتاق مشترک بین سیستان و بلوچستان و افغانستان تاکید کرد و افزود: این اتاق مطالبات، مسائل و مشکلات تجار هر ۲ کشور را بهتر پیگیری می‌کند.

اخلاقی ادامه داد: تجار افغانستانی برای خروج از منطقه آزاد چابهار و انجام امور خودشان با مشکلاتی رو به رو هستند که این امر نیازمند تسهیل گری است.

وی گفت: افزون بر منطقه آزاد باید در بخش های دیگر نظیر بندر، مسیرهای ترانزیتی به میلک و «بندر کاندلای» هندوستان نیز تسهیل گری برای تجار افغانستانی انجام شود.

رئیس ترانزیت و تسهیلات خارجی وزارت صنعت و تجارت افغانستان اظهار داشت: رشد اقتصادی افغانستان یکی از آرزوهای مقامات دولتی و مردم است تا بتواند تجارت داخلی و خارجی را توسعه دهد.

وی ادامه داد: موافقت نامه چابهار به خوبی پیوند تجاری، اقتصادی و سیاسی میان سه کشور افغانستان، هندوستان و ایران را برقرار کرده است.

اخلاقی بیان کرد: در آینده از طریق ایران به ترکیه و کشورهای همجوار دیگر نیز توافقنامه هایی امضا خواهد شد.

بندر چابهار نزدیک ترین مسیر دریایی به افغانستان است

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: بندر راهبردی چابهار در دهانه آب‌های اقیانوس هند و متصل به آب‌های آزاد کم هزینه‌ترین و نزدیک‌ترین مسیر دریایی به افغانستان است.

بهروز آقایی اظهار کرد: افغانستان از طریق چابهار می‌تواند محصولات تولیدی و کالاهای خود را به کشورهای دنیا صادر کند.

وی بر قرنطینه محصولات کشاورزی و ارسال به ۲ کشور ایران و افغانستان تاکید کرد و افزود: محصولات کشاورزی افغانستان صادرات محور هستند که این امر می تواند منجر به تسهیل ترانزیت شود.

آقایی بیان کرد: صادرات مواد معدنی، واردات گندم، غلات، مواد غذایی، دپو و صفافی کالا به کانتینر و کالاهای اساسی کشور افغانستان در بندر چابهار امکان‌پذیر است.

وی گفت: امکان تبدیل گندم به آرد در بندر چابهار و انتقال به افغانستان وجود دارد و می‌تواند آرد با هزینه کم برای مردم آن کشور تهیه شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۸.۵ میلیون تن مکانی مناسب برای ترانزیت کالاهای کشورهای همجوار و بویژه افغانستان است.

آقایی بر معرفی تجار و سرمایه گذاران از سوی اتاق بازرگانی برای سرمایه گذاری در بندر چابهار تاکید کرد و افزود: توافقنامه چابهار، هند و افغانستان می‌تواند موجب توسعه و آبادانی هر سه کشور شود.

به گزارش ایرنا، هیات کشور افغانستان روز یکشنبه وارد فرودگاه کنارک شد و مورد استقبال مدیرکل بنادر و دریانوردی و مسئولان محلی چابهار قرار گرفت.
اعضای این هیات از زیرساخت‌ها، تجهیزات، اسکله‌ها و ظرفیت های تجاری و اقتصادی بندرشهید بهشتی و کلانتری چابهار دیدن کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما