شناسهٔ خبر: 56934 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

زارع مطرح کرد؛

تغییر کاربری اراضی کشاورزی، آلودگی هوای تهران را تشدید کرده است

یحیی زارع سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران گفت: سیمای اقلیمی هرمنطقه به دوعامل وابسته است که شامل «عوامل اقلیمی» و «عناصر اقلیمی» است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان تهران، یحیی زارع گفت: عوامل اقلیمی نظیر پوشش گیاهی، منابع رطوبتی وعرض جغرافیایی است و عناصر اقلیمی شامل باد، بارش و دماست که تحث تاثیر عوامل اقلیمی است.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران، با بیان اینکه در ارتباط آلودگی هوای تهران با تغییر کاربری اراضی کشاورزی، ارتباط عناصر اقلیمی با عوامل اقلیمی به خوبی مشاهده می‌شود، اضافه کرد: قرارگیری ایران در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان، مجاورت با کشورهایی چون عربستان، عراق و سوریه که دارای فقر پوشش گیاهی، بارش اندک، دمای بالا و جریان باد شدید هستند، باعث بلند شدن گرد و غبار از این کشورها و هجوم گرد و خاک به سمت ایران می‌شود که لازم است برای کاستن از اثرات مخرب این پدیده، تمهیدات ساختاری و اصولی اندیشیده شود و یکی از این تمهیدات، ایجاد دروازه های سبز و موانع گیاهی در مسیر گرد و خاک است.

زارع افزود: داده‌های هواشناسی درباره سرعت و جهت باد در تهران، نشان می‌دهد که باد غالب تهران، غربی است و متاسفانه بیشترین تغییرات کاربری باغات و زمین‌های کشاورزی در غرب تهران و در جهت وزش باد و گرد وخاک صورت گرفته است؛ بنابراین در مسیر بادهای غبارآلود، مانع جدی وجود ندارد.

سرپرست اداره کل هواشناسی استان تهران با اشاره به اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی برای ساخت و سازهای شهری، گاها در یک فرایند طولانی‌مدت، اتفاق می‌افتد، گفت: در فرایند تغییرکاربری گاهی باغات و زمین های کشاورزی، مدت‌ها به عنوان زمین بایر و بیانی رها می‌شوند، که در این صورت، این زمین ها نه تنها نقش بازدارنگی خود را در مقابل گرد و خاک از دست داد‌ه‎اند بلکه با وزش بادهای غربی به عنوان یکی از منابع ایجاد گرد و خاک عمل می‎کنند.

زارع در پایان خاطر نشان کرد: مدیریت و حفظ صحیح زمین های شهری با کاربری‌های متنوع، می‌تواند از ایجاد معضلات زیادی در زمینه‌های زیست‌محیطی، بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و نارضایتی‌های عمومی جلوگیری کند.

برچسب‌ها:

نظر شما