شناسهٔ خبر: 56993 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مه‌آبادی:

طول راه های هوایی کشور به ۹۵ هزار کیلومتر رسید

رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: مرحله نخست طرح فراملی مدیریت آسمان ایران شهر به اجرا درآمده و اکنون طول شبکه راه های هوایی کشور به ۹۵ هزار کیلومتر رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، رحمت الله مه آبادی افزود: توسعه نقاط تبادل و رفع نقاط کور در آسمان ایران موجب شد تا طول شبکه راه های هوایی ایران در وضعیت مناسبی قرار گیرد.

وی اظهارداشت:طول راه های هوایی ایران تا ۳ سال پیش حدود ۶۰ هزار کیلومتر بود، اما با اجرای طرح فراملی مدیریت آسمان ایران شهر در سه سال گذشته، ۳۵ هزار کیلومتر به مجموع راه های هوایی کشور اضافه شده است.

مه آبادی اظهارداشت: نخستین رادار وارداتی چندی پیش در فرودگاه بندرعباس نصب شده و قرار است دومین رادار با حضور وزیر راه وشهرسازی در فرودگاه مهرآباد مورد بهره برداری رسمی قرار گیرد، اکنون این رادار به صورت آزمایشی در بندرعباس فعال است.

وی با بیان اینکه برای پوشش کامل فضای کشور برنامه افزایش رادارهای موجود از ۱۴ به ۱۷ دستگاه در دست اقدام است، گفت: اجرایی شدن این برنامه، خرید و نصب سه رادار جدید در دستور کار قرار دارد، ضمن اینکه ۲ دستگاه رادار نیز توسط متخصصان ایرانی در شرکت فرودگاه های کشور نوسازی شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: خرید و واردات نخستین رادار جدید که در فرودگاه بندرعباس نصب شده به سهولت انجام شد، اما ترخیص دومین رادار بیش از هفت ماه در گمرک معطل ماند.

مه آبادی یادآورشد: برنامه ریزی برای استفاده از فناوریهای جدید در صنعت هوانوردی کشور مهم ترین اقدامات ما در این بخش بوده که این مساله، ایمنی حمل ونقل هوایی در آسمان ایران را بسیار ارتقا داده و تمام شرکت های هوایی و پروازهای عبوری از این مساله مهم استقبال کرده اند.

رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، کاهش استفاده از تجهیزات زمینی، منظم شدن جریان ترافیک هوایی و کاهش اشتغال کنترلر و خلبانان از مهم ترین دستاوردهای استفاده از فناوریهای جدید در صنعت هوانوردی کشور است.

مسئولان صنعت هوانوردی کشور همسو با نوسازی سیستم های ناوبری هوایی کشور بحث مدیریت آسمان ایران شهر را نیز در دستور کار خود دادند و در سال ۹۴ مرحله نخست طرح بزرگ و فراملی « مدیریت آسمان ایران‌شهر» به منظور توسعه حمل‌ونقل هوایی و بالا بردن هرچه بیشتر سطح ایمنی در آسمان ایران به اجرا گذاشته شد.

هدف این طرح افزایش پروازهای بین‌المللی، عبوری و پروازهای داخلی از یک‌ سو و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی از سوی دیگر منطبق با جدیدترین استانداردهای بین‌المللی است.

مرحله نخست این طرح شامل دو بخش است که بخش اول آن در اسفند ۹۴ به بهره‌برداری رسید و بیش از هفت هزار کیلومتر راه هوایی به بهره‌برداری رسید و یک سال بعد ۲ هزار کیلومتر و سپس پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید برای افزایش ترانزیت و ترافیک هوایی به مسیرهای هوایی کشور اضافه شد و هم اکنون طول راه های هوایی کشور به ۹۵ هزار کیلومتر رسیده است.

نظر شما