شناسهٔ خبر: 57014 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر هنوز ناشناخته است

منوچهر جمالی منوچهر جمالی*: یکی از کارهای که مجلس پیگیری می‌کند، معافیت مالیاتی و ارایه تسهیلات به سرمایه‌گذاران در پسکرانه بنادر است که چنین طرحی نتایج مثبتی برای کشور دارد.

برای آنکه سرمایه گذاری موفق و پرسودی صورت گیرد در ابتدا باید به نیاز کشور توجه کرد. اگر به درستی نیازها تشخیص داده نشود نمی‌توان در مسیر درستی حرکت کرد و عملا سرمایه‌گذاری بدون بازگشت سود خواهد بود. صنایعی باید شکل بگیرند که توانایی اشتغالزایی بالای را داشته باشند و مردم از آن صنعت منتفع شوند. یکی از بخش‌های که می‌تواند به سرمایه‌گذاری سودده کمک کند، حضور در پسکرانه بنادر است. معتقدم اولین نکته‌ای که  باید مورد توجه قرار گیرد، سرمایه‌گذاری در مورد کالاهای است که پتانسیل صادرات دارد.

در حوزه مناطق ازاد روند سرمایه گذاری شکل و شمایل خود را یافته است و همه می‌دانند چگونه و با چه تسهیلاتی امکان سرمایه گذاری دارند. ولی در پسکرانه بنادر ابهام زیادی وجود دارد. سرمایه گذاران از اینکه سرمایه گذاری وسیعی در این بخش داشته باشند، اطمینان ندارند. بدین جهت یکی از کارهای که می‌توان انجام داد اطمینان به سرمایه‌گذاران بنادر است و اینکه برگشت سود برای آنها تضمین شود.

در شروع کار و حرکت به این سمت اطمینان دادن به سرمایه گذاران می تواند مشکلات را حل کند. بعد از آنکه سرمایه‌گذار متوجه شد هزینه‌هایش تقلیل پیدا کرده است مشوق سایر سرمایه گذاران خواهد شد. نکته مهم دیگری که سازمان بنادر و دریانوردی باید پیگیری کند تا پسکرانه بنادر محلی برای حضور صنعتگران و تولیدکنندگان شود، کاهش بروکراسی است. فرآیند سرمایه‌گذاری در ایران طولانی مدت و حتی بازدارنده است از اینرو مجموعه‌های در جذب سرمایه‌گذار موفق خواهند شد که شرایط حضور سرمایه‌گذاران را سهل کنند.

در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی مجموعه‌ای پویا شده است که همکاری خوبی با بخش خصوصی دارد. اینگونه نگرش به جذب سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد. فرصت‌های سرمایه‌گذاری که در بنادر وجود دارد را می‌توان اطلاع رسانی دقیق کرد به نحوی که تمام بخش‌ها با آن آشنا شوند . اطمینان داریم که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر ناشناخته است. نباید هیچ ابهام روبروی سرمایه‌گذاران باشد. از طرفی یکی دیگر از کارهای که مجلس در قالب طرح می‌تواند پیگیری کند، معافیت مالیاتی و ارایه تسهیلات به سرمایه‌گذاران در پسکرانه بنادر است. چنین طرحی نتایج مثبتی برای کشور دارد.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی*

نظر شما