شناسهٔ خبر: 57031 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حمل‌ونقل ریلی:

تاکید بر دستیابی به مفهوم ریل از منظر صنعت/ تشریح نقش کریدورهای ریلی در زمان تحریم احتمالی بنادر ایران/ افتتاح ۵۳۰ کیلومتر خط‌آهن تا پایان‌ سال

گزارش آخر هفته  تاکید بر احداث پروژه‌های ریلی و سامانه بی‌آرتی حومه‌ای، بررسی مسائل اختصاصی مناطق راه‌آهن با رویکرد اقتصاد مقاومتی، سه سناریوی احداث راه‌آهن رشت-آستارا در دست بررسی است، ضرورت استفاده از صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی، ۱۱ واگن مسافری تا شهریور وارد ناوگان ریلی می‌شود و رشد ۳۵ درصدی تخلیه و بارگیری در راه‌آهن تهران سایر عناوین مهم حوزه ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین و اخبار حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

تاکید بر دستیابی به مفهوم ریل از منظر صنعت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مفهوم ریل از منظر صنعت گفت: این مفهوم می‌تواند صنایع و اشتغال بالایی ایجاد کند که کوچکترین آن ساخت ریل است و صدها صنعت مختلف در حوزه ناوگان، شبکه، علائم و ارتباطات وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: وقتی از منظر شهرسازی به توسعه ریلی بنگریم آخر کار میزان توسعه حمل و نقل ریلی حومه‌ای مطرح می‌شود. در ایران ۷ میلیارد سفر از حومه به مراکز شهرها انجام می‌شود که یک میلیارد آن مخصوص تهران است.

تشریح نقش کریدورهای ریلی در زمان تحریم احتمالی بنادر ایران

محمدزاده تصریح کرد: اگر تحریم‌ها بخواهد بنادر ایران را تحت تأثیر قرار دهد. راه‌آهن می‌تواند در چارچوب اقتصاد مقاومتی نقش مؤثری ایفا کند. چین. ترکیه، عراق و افغانستان مسیر‌هایی هستند که ایران به سمت آن‌ها ریل دارد و امکان واردات و صادرات ریلی به اروپا، چین، ترکیه و روسیه نیز وجود دارد.

وی افزود: با در اختیار داشتن ۶۸ میلیون تن بار صادراتی و ۲۰ میلیون تن بار وارداتی، ما می‌توانیم در حوزه صادرات به این نقاط قوت خود توجه کنیم. کریدور زاهدان به پاکستان ۴ میلیون تن قابلیت انتقال بار به داخل کشور را دارد. کریدور سرخس به سمت چین ۸ میلیون تن، کریدوری که از اینچه‌برون می‌تواند از قزاقستان و بندر امیرآباد وارد شود ظرفیت‌های قابل‌توجهی دارند، کریدورهای به سمت اروپا چه در ترکیه از طریق بندر مرسین و چه دریای سیاه هر کدام ظرفیت قابل‌توجهی می‌تواند داشته باشند و به همراه کریدور از مرز جلفا و آستارا نیز می‌توانند به‌عنوان شاهرگ‌های اقتصادی عمل کنند تا حدود ۷۲ میلیون تن را از این مبادی صادر و وارد کنیم.

افتتاح ۵۳۰ کیلومتر خط‌آهن تا پایان‌ سال

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه تا پایان سال ۵۳۰ کیلومتر مسیر ریلی را تکمیل می‌کنیم، گفت: راه‌آهن مراغه- ارومیه در هفته دولت امسال بهره‌برداری رسمی می‌شود.

وی‌ ادامه داد: در سال ۹۷ برنامه‌ریزی شد سه استان دیگر شامل آذربایجان غربی (ارومیه)، گیلان (رشت) و آذربایجان شرقی (تبریز) را از طریق بستان‌آباد به شبکه ریلی متصل کنیم؛ البته در آذربایجان شرقی مسیر میان‌بری نسبت به مسیر فعلی است که در حال احداث است.

تاکید بر احداث پروژه‌های ریلی و سامانه بی‌آرتی حومه‌ای

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی که با استفاده از مترو تهران-کرج به منظور بازدید از پروژه‌های حمل‌ونقلی استان البرز سفر کرده بود در جلسات متعدد راهکار حل مشکل ترافیکی بین تهران و کرج را احداث پروژه‌های ریلی و سامانه اتوبوس تندرو حومه‌ای عنوان کرد.

تقی‌زاده در این نشست، ضمن تشکر از هماهنگی این دیدار، به تاثیر منفی احداث بزرگراه شهید همت بر افزایش ترافیک برون‌شهری و حتی درون‌شهری اشاره کرد. وی این بزرگراه را عامل ترافیک سنگین‌تر در مسیر تهران کرج دانست و عنوان کرد همواره تعریض معابر، تقاضا ایجاد می‌کند و همین موضوع خود باعث ترافیک سنگین‌تر در مسیر تهران-کرج خواهد شد.

بررسی مسائل اختصاصی مناطق راه‌آهن با رویکرد اقتصاد مقاومتی

قائم‌مقام مدیر عامل راه‌آهن نشست بررسی مسائل اختصاصی مناطق راه‌آهن گفت: پیگیری روش‌های دستیابی به اهداف و برنامه‌های سال۹۷، موضوع اقتصاد مقاومتی و رویکردی باید در ستاد و مناطق دنبال شود.

مازیار یزدانی، معاون فنی و زیر بنائی نیز در این جلسه ضمن گفت‌وگو و تبادل نظر با مدیران به بررسی مشکلات پروژها و راهکارهای پیش رو در این باره پرداخت.

سه سناریوی احداث راه‌آهن رشت-آستارا در دست بررسی است

معاون فنی و اموز زیربنایی راه‌آهن با اشاره به مطالعات انجام شده برای احداث راه‌آهن رشت-آستارا مبنی بر اجرا به شکل پل، کنار ساحل یا داخل دریا گفت: در حال انجام بررسی‌ هر سه مدل از نظر هزینه و مدت‌زمان و کمترین آسیب به محیط‌زیست هستیم.

یزدانی یادآور شد: در حال انجام بررسی‌ هر سه مدل از نظر هزینه و مدت‌زمان و کمترین آسیب به محیط‌زیست هستیم؛ زیرا آن مسیر دارای منابع زیست‌محیطی همچون آب، مرداب، رودخانه، جنگل است و مردم منطقه از کشاورزی ارتزاق می‌کنند و اگر بخواهیم مشابه مسیر‌های راه‌آهن‌های برقی اقدام کنیم، یک سد خاکی حدفاصل زمین‌های مردم منطقه شکل می‌گیرد.

۱۱ واگن مسافری تا شهریور وارد ناوگان ریلی می‌شود

شرکت رجا علاوه بر اقدامات قبلی و جدید برای بازسازی و تعمیرات اساسی واگن‌های مسافری تحت اختیار، به دنبال افزایش کیفیت خدمات و کمیت جابه‌جایی مسافران ریلی است.

محمد رجبی در خصوص نوسازی ناوگان رجا با تحویل گیری ۳۹ دستگاه واگن تولیدات داخلی در سال ۹۶ گفت: تا ماه آینده تعداد ۱۱ دستگاه واگن مسافری دیگر ساخت شرکت واگن پارس تحویل رجا خواهد شد، و با تحویل‌گیری تعدادی دیگر از شرکت پلور سبز، تلاش داریم در سال ۹۷ تعداد واگن‌های جدید را به ناوگان رجا به ۲۳ دستگاه برسانیم.

رشد ۳۵ درصدی تخلیه و بارگیری در راه‌آهن تهران

مدیرکل راه آهن تهران گفت: میزان تخلیه و بارگیری در ۴ ماهه نخست سال جاری یک میلیون و ۳۳۰ هزارتن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۵ درصدی داشته است.

رضا شاکری مدیرکل راه آهن تهران با اعلام این خبر گفت: اداره کل راه آهن تهران طی این مدت موفق به بارگیری ۶۹۱ هزار تن انواع محمولات شد که رشد ۶۵ درصدی نسبت به سال قبل را رقم زد. 

ضرورت استفاده از صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید برای هر فعالیتی از صندوق توسعه ملی استفاده شود گفت: البته صنعت حمل‌ونقل  ریلی یکی از صنایعی است که ضرورت دارد از صندوق توسعه ملی برای توسعه آن استفاده شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن در خصوص توسعه راه‌آهن چابهار-زاهدان و اهمیت سرمایه‌گذاری بخش غیر دولتی گفت: مهمترین نکته تضمین سود و سرمایه بخش خصوصی یا غیر دولتی است تا آن‌ها پس از سرمایه‌گذاری از کرده خود پشیمان نشوند. اگر به بخش خصوصی  ایرانی میدان داده شود به سرمایه‌گذار خارجی نیازی نیست.

 

نظر شما