شناسهٔ خبر: 5720 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در مراسم عقد قرارداد تجهیز راه‌های شریانی کشور به دوربین‌های کنترل سرعت مطرح کرد:

ثمره این قرارداد گامی در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی است / هوشمندسازی مدیریت و کنترل جاده‌ها به تغییر رفتار رانندگان می‌انجامد

عقد قرارداد تجهیز راه‌های شریانی کشور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عقد قرارداد تجهیز راه‌های شریانی کشور به دوربین‌های کنترل سرعت گفت: هوشمندسازی مدیریت و کنترل جاده‌ها به تغییر رفتار رانندگان می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی امروز یکشنبه ۹ فروردین در مراسم عقد قرارداد تجهیز راه‌های شریانی کشور به دوربین‌های کنترل سرعت گفت: اول انقلاب یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در کشور وجود داشت امروز آمار به ۱۶ میلیون خودرو افزایش یافته و پیش بینی می‌شود که تا ۲۰ سال آینده رقم خودروهای کشور به ۵۰ میلیون دستگاه برسد.

وی حجم راه‌های کشور را ۲۰۰ هزار کیلومتر خواند و افزود: ظرف یک دهه آینده وسعت راه‌های کشور به ۳۰۰ هزار کیلومتر می‌رسد که کنترل این حجم تردد برون شهری و درون شهری به شکل فیزیکی و نفر به نفر امکان پذیر نیست بنابراین باید نحوه مدیریت راه‌ها هوشمندسازی شود.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در کنار مدیریت  و کنترل هوشمند جاده‌ها مهمترین مسئله اطلاع رسانی به موقع است اگر شهروندان به اطلاعات پلیس٬ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای٬ امداد و نجات دسترسی داشته باشند رفتار رانندگی آن‌ها تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: قرارداد تجهیز شبکه راه‌های شریانی کشور به دوربین‌های کنترل سرعت بزرگترین قرارداد در حوزه مدیریت راه‌ها است بر همین اساس اتفاق مهمی محسوب می‌شود. البته این قرارداد فقط به نصب دوربین‌ها نیست بلکه بعد از آن مرحله دوربین‌ها باید به هم متصل و به یک مرکز مدیریت وصل شوند و این گامی بزرگ در استقاده از فناوری IT است.

وی افزود: هم اکنون ۴۰۰ دوربین کنترل هوشمند سرعت در جاده‌ها فعالند که با این قرارداد ۱۸۰۰ دوربین دیگر به آن تعداد اضافه می‌شوند اما نباید به همین مقدار بسنده کرد و تعداد دوربین‌ها باید به بیش از ۱۰ هزار دستگاه افزایش پیدا کند. هم اکنون فقط راه‌های شریانی کشور به دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت تجهیز می‌شوند در مرحله بعد را‌های اصلی٬ فرعی و نقاط پر حادثه نیز باید در دستور کار قرار گیرند.

آخوندی ثمره دیگر قرارداد تجهیز راه‌های کشور به دوربین‌های هوشمند کنترل سرعت را هماهنگی بین دستگاهی میان سازمان راهداری٬ پلیس٬ امداد و نجات و هلال احمر خواند و گفت: این مسئله موجب افزایش بهره‌وری در استفاده از جاده‌ها خواهد شد. تا کنون هزاران میلیارد تومان در راه‌های کشور سرمایه‌گذاری شده که این هماهنگی بین دستگاهی در کاهش مخاطرات جاده‌ای و افزایش بهره‌وری راه‌های کشور موثر خواهد بود و این گامی در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد هزینه بهداشت و درمان کشور صرف تصادفات می‌شود٬ ادامه داد: هرچقدر آمار تصادفات کاهش پیدا کند در هزینه یاد شده صرفه‌جوری می‌شود بنابراین باید اطلاعات دوربین‌های نظارت جاده‌ای در اختیار مردم قرار گیرد تا آن‌ها با اطلاعاتی که دریافت می‌کنند مسیر خود را انتخاب کنند و این مسئله به کاهش بروز مخاطرات می‌انجامد. نتیجه آنکه اطلاعات دوربین‌های نظارتی نباید در انحصار پلیس و سازمان راهداری باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید به عملکرد سامانه www.۱۴۱.ir اشاره و تصریح کرد: از امسال اطلاعات دوربین‌های نظارتی از طریق این سامانه در اختیار مردم قرار گرفت و بیش از ۵۰۰ هزار نفر برای دریافت اطلاعات این دوربین‌ها به این سامانه مراجعه کردند که در قیاس با سال گذشته افزایش ۲ برابری را شاهد هستیم٬ البته هنوز بخش عمده‌ای از مردم از ویژگی‌های این سامانه اطلاعی ندارند. امیدواریم که این سامانه در آینده از پر مراجعه‌ترین سامانه‌های کشور باشد.

وی افزود: در ایام نوروز ۳۹۳ مورد برف و باران طولانی در محورهای کشور اتفاق افتاد که در برخی موارد همراه با رانش و ریزش کوه بود برهمین اساس راهداران مسیرها را پاکسازی کردند ضمن آنکه در ۸۸ محور نیز نمک پاشی و برف روبی انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: از تمام خلبانان٬ رانندگان٬ لوکوموتیورانان و دریانوردان که چرخه حمل و نقل کشور را به گردش درآوردند و همچنین پلیس راهنمایی رانندگی٬ هلال احمر٬ امداد و نجات سپاس گذاری می‌کنم و امیدوارم همه مسافرانی که در راه‌ها کشور تردد می‌کنند با کمترین مخاطره به خانه‌های خود برگردنند. اما اگر راننده هوشمند باشد مخاطرات کاهش می‌یابد امیدوارم با حمایتی که مجلس شورای اسلامی هنگام بررسی لایحه بودجه انجام داد سال ۹۴ سالی پر رونق به لحاظ حمل و نقل باشد./

نظر شما