شناسهٔ خبر: 57232 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تشریح کرد؛

حمایت دولت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل دریایی/ اعطای تسهیلات وجوه اداره شده به متقاضیان ناوگان منطقه‌ای

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی از اعطای تسهیلات وجوه اداره شده به متقاضیان ناوگان منطقه ای خبر داد و گفت: حمایت همه جانبه از بخش خصوصی داخلی برای آنکه بتواند به نقش حمل و نقل دریایی کشور مساعدت‌های لازم را داشته باشد و ظرفیت‌های کافی را ایجاد کند در دستور کار سازمان است.

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با مجموعه اقداماتی که برای کاهش اثرات تحریم‌ها، همچنین اقداماتی که در بنادر شمالی کشور به منظور استفاده بهینه‌تر از ظرفیت‌های بندری آن منطقه در دست اقدام است به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: مشوق‌هایی را برای حضور جدی‌تر بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری در بنادر کشور در دستور کار داریم.

راستاد در بیان بخشی از مشوق‌ها به منظور حضور جدی‌تر سرمایه‌گذاران در بنادر کشور، اعلام کرد: در حال حاضر برای توسعه ناوگان‌دریایی، اعطای تسهیلات وجوه اداره شده را داریم که یارانه به متقاضیان این نوع شناورها مخصوصا ناوگان منطقه‌ای تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در رابطه با شرایط خاص فعلی، به نظر می‌رسد بتوانیم در قالب مکانیزم های مشخص به گونه ای از بخش خصوصی حمایت کنیم که بتوانیم ظرفیت ناوگان موردنیاز کشور را افزایش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی از برگزاری جلسات مشترک با شرکت‌های کشتیرانی در اینباره خبر داد و افزود: اینکه در حال حاضر تقاضای بخش خصوصی به چه صورت هست، مقرر شده تا در قالب جلساتی که با شرکت‌های کشتیرانی خواهیم داشت، جزئیات تقاضاهای بخش خصوصی را مشخص و تعیین کنیم. بعد از تصمیم‌گیری در اینباره با مشارکت بخش‌های خصوصی، زیرساخت‌های قانونی آنها نیز فراهم خواهد شد.

راستاد تصریح کرد: حمایت همه جانبه از بخش خصوصی داخلی برای آنکه بتواند به نقش حمل و نقل دریایی کشور مساعدت‌های لازم را داشته باشد و ظرفیت‌های کافی را ایجاد کند در دستور کار سازمان است.

وی همچنین در رابطه با مجموعه اقداماتی که سازمان برای اجرای طرح های توسعه‌ای در بنادر شمالی کشور در دستور کار دارد، گفت: در بندر امیرآباد که آخرین فاز توسعه‌ای آن در سال گذشته به بهره برداری رسید، رشد قابل توجه اسکله ها و پس کرانه ها را داشتیم.

اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بندر انزلی

به گفته راستاد، در بندر انزلی نیز بخشی از طرح‌های توسعه‌ای در حال اجراست.

راستاد افزود: مذاکرات با بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری‌های روبنایی در بنادر شمالی در حال انجام است و برخی از آنها به نتیجه رسیده که تا امضای قرارداد هم پیش رفته‌ایم. کمااینکه در همایشی که ماه گذشته در دریای خزر داشتیم با بخش خصوصی چندین موافقتنامه به امضا رساندیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: در بنادر شمالی کشور، ظرفیت‌های مازاد نیز وجود دارد. بنابراین، در حال حاضر سیاست سازمان بنادر توسعه ظرفیت‌ها نیست بلکه استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود سیاستی است که دنبال می‌کنیم.

راستاد ادامه داد: همانطور که بارها نیز تاکید کرده ایم استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود مستلزم این است که بنادر شمالی کشور بیشتر به سمت صادرات محور شدن و نقش آفرینی بهتر در حوزه ترانزیت بروند. امیدواریم با این رویکردها بتوانیم ظرفیت های بنادر شمالی کشور را بیشتر استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در بخشی از گفتگوی خود با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اعلام کرد: خوشبختانه طی بازدیدی که هفته گذشته از بندر شهیدرجایی داشتیم روند آماده شدن گنتری‌کرین‌های (جرثقیل دروازه‌ای) بندر شهیدرجایی بسیار خوب پیش می‌رود و آخرین گنتری‌کرین‌ها در حال مونتاژ نهایی هستند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم در بازه زمانی پیش‌بینی‌شده بتوانیم بهره‌برداری کاملی از ۱۲ گنتری‌کرین ترمینال دو بندر شهیدرجایی داشته باشیم و این ظرفیت مناسبی است که به پایانه شماره ۲ آن بندر اضافه شده است.

راستاد افزود: در کنار آن، عملیات اجرایی مرحله ۳ زیرساخت‌های توسعه ترمینال کانتینری بندر شهیدرجایی توسط پیمانکار داخلی پروژه خوب پیش می‌رود که همه اینها نویدبخش این مطلب است که در عین آنکه به رغم محدودیت‌هایی که وجود دارد توسعه‌های بندری خیلی مناسب در حال پیشرفت است.  

نظر شما