شناسهٔ خبر: 57339 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی بر اخبار حوزه هوایی

تقدیر از توسعه ناوگان هوایی در زمان آخوندی/ نوسازی تجهیزات فرودگاهی با استفاده از فرصت برجام/ اتمام عملیات اعزام حجاج/ الزام شرکت‌های هواپیمایی به عرضه بلیت ریالی

گزارش آخر هفته تقدیر از توسعه ناوگان هوایی در زمان آخوندی، نوسازی تجهیزات فرودگاهی با استفاده از فرصت برجام، اتمام عملیات اعزام حجاج و الزام شرکت‌های هواپیمایی به عرضه بلیت ریالی از مهم‌ترین خبرهای حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت به شمار می‌آیند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

 تقدیر از توسعه ناوگان هوایی در زمان آخوندی

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تقدیر از وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه‌های ابتکاری آخوندی سبب توسعه حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی در کشور شده است.

 قلی الله‌قلی‌زاده، ضمن تجلیل از آخوندی گفت: حتما دولت به افرادی مثل شما افتخار می کند که با ذهن فعال و روشن و برنامه‌های ابتکاری مشغول به کار هستید. برنامه‌های شما که در کمیسیون عمران هم ارائه شده، کارساز و نویدبخش است.

وی ادامه داد: از رییس جمهور تشکر می‌کنم که از نیروهای با تجربه و متخصص و خوشفکر در کابینه استفاده کردند. اقداماتی که شما در حمل‌ونقل و توسعه ناوگان هوایی، توسعه حمل‌ونقل ریلی و احداث و توسعه آزادراه‌ها انجام داده‌اید، قابل تقدیر است.

هيچ حوزه فرودگاهی با چالش روبرو نيست

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، با بيان اينکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران توانسته از فرصت پسابرجام بهترين بهره را ببرد، گفت: ما برنده ۱۰ هزار ميليارد ريالی برجام بوديم چراکه از همان ابتدا رفع تحريم‌ها را موقت می‌دانستيم و امروز در هيچ حوزه فرودگاهی با چالشی که تغيير شرايط در روند کارمان اختلال ايجاد کند مواجه نيستيم، تمام خريدهايمان را در دو سال گذشته انجام داده‌ايم و امروز در حال نصب تجهيزات هستيم.

رحمت اله مه آبادی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: باید این موضوع را در نظر بگیریم که تحریم مدت زمان مشخصی دارد و قرار نیست ایران تا سال ها در تحریم باشد و ما نیز موئلفه های قدرتی داریم که بتوانیم با استفاده از آنها در مقابل دشمنان مان بایستیم.

وی ادامه داد: شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در دوران برجام توانست معادل ۸۱ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۷۳۸ یورو و ۴۴۵۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۵۰۸ ریال (در مجموع حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان) تجهیزات فرودگاهی در دو بخش داخلی و خارجی خریداری كند که این تجهیزات مربوط به ادارات کل ارتباطات و ناوبری، آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما، تجهیزات و سامانه های فرودگاهی، مركز وارسی پروازی و خدمات هوایی، حراست و امنیت فرودگاهی می شود.

گزارش شرکت فرودگاه‌ها درباره خريد ۱۰ هزار ميليارد ريال تجهیزات فرودگاهی

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران از برندگان برجام بود که در برهه دو ساله برجام توانست حدود ۱۰ هزار ميليارد ریال تجهيزات فرودگاهی خريداری کند.

شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران توانست از فرصت دو ساله پس از برجام برای جبران سه دهه تحریم پیش از آن استفاده كند و گامی بلند در برطرف كردن بزرگترین مشكل فرودگاه های كشور یعنی قدیمی بودن تجهیزات استفاده كند، مشكلی كه زنگ خطر تعطیلی برخی فرودگاه ها را به صدا درآورده بود.

شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در دوران برجام توانست معادل ۸۱ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۷۳۸ یورو و ۴۴۵۳ میلیارد و ۹۸۰ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۵۰۸ ریال (در مجموع حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان) تجهیزات فرودگاهی خریداری كند.

طول راه های هوایی کشور به ۹۵ هزار کیلومتر رسید

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: مرحله نخست طرح فراملی مدیریت آسمان ایران شهر به اجرا درآمده و اکنون طول شبکه راه های هوایی کشور به ۹۵ هزار کیلومتر رسیده است.

رحمت الله مه آبادی افزود: توسعه نقاط تبادل و رفع نقاط کور در آسمان ایران موجب شد تا طول شبکه راه های هوایی ایران در وضعیت مناسبی قرار گیرد.

وی اظهارداشت:طول راه های هوایی ایران تا ۳ سال پیش حدود ۶۰ هزار کیلومتر بود، اما با اجرای طرح فراملی مدیریت آسمان ایران شهر در سه سال گذشته، ۳۵ هزار کیلومتر به مجموع راه های هوایی کشور اضافه شده است.

مه آبادی اظهارداشت: نخستین رادار وارداتی چندی پیش در فرودگاه بندرعباس نصب شده و قرار است دومین رادار با حضور وزیر راه وشهرسازی در فرودگاه مهرآباد مورد بهره برداری رسمی قرار گیرد، اکنون این رادار به صورت آزمایشی در بندرعباس فعال است.

بازديد مه آبادی از سايت کوشک بزم

رئيس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران به همراه جمعی از مسئولان شرکت از زيرساخت‌ها و امکانات موجود برای نصب رادار TMA در سايت کوشک بزم بازديد کرد.

در اين بازديد زيرساخت ها و امكانات موجود براي نصب رادار TMA تهران مورد بررسي قرار گرفت.

در اين بازديد كارشناسان اداره كل ارتباطات و ناوبری هوايي به ارائه توضيحات لازم درباره نحوه نصب رادار پرداختند و رئيس هيات مديره شركت فرودگاه ها و ناوبری هوايی ايران بر ضرورت هماهنگی با ارگان‌های مرتبط براي انجام به موقع و دقيق عمليات نصب رادار تاكيد كرد.

در حاشیه این بازدید مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوای ایران در دیداری صمیمانه با کارشناسان اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی از نزدیک مسائل و مشکلات آنها مورد بررسی قرار داد.

الزام شرکت‌های هواپیمایی به عرضه بلیت ریالی

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه ایرلاین‌ها موظف به عرضه ریالی بلیت‌های خود هستند گفت: با تخصیص ارز به ایرلاین‌ها از طریق سامانه نیما، قیمت بلیت کاهش خواهد یافت.

رضا جعفرزاده، سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری  با اشاره به ابلاغ سازمان‌هواپیمایی کشوری به ایرلاین‌های خارجی مبنی بر ضرورت فروش بلیت به صورت ریالی گفت: شنیدیم که برخی ایرلاین‌های خارجی خواستار دریافت ارز از متقاضیان در ازای فروش بلیت شده‌اند. با عکس العمل سازمان و ابلاغیه‌ای که صادر کرد، دیگر  شاهد تقاضای اینچنینی نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری به صورت مستمر برای کشف اینچنین تخلفات بازرسی می‌کند، اما اگرمردم همچین موردی مشاهده کردند، می‌توانند تخلف را به سایت سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس CAO.ir گزارش دهند.

جعفرزاده درباره تغییرات نرخ بلیت هواپیما در روزهای اخیر گفت: سازمان هواپیمایی کشوری هیچگونه نرخ تکلیفی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ نکرده است. آنچه که مطرح بوده اسن است که به خاطر نواسانات ارزی و این مساله که حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است، قیمت بلیت تحت تاثیر قرار گرفته است.

اختصاص ارز به ایرلاین‌ها با نرخ سامانه نیما

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، گفت: با پیگیری این انجمن و حمایت‌های سازمان هواپیمایی کشوری نرخ ارز موارد مصرفی ایرلاین‌ها از سوی دولت،‌ نرخ سامانه نیما یا همان قیمت ارز بازار ثانویه تعیین شد.

 مقصود اسعدی سامانی با اعلام این خبر اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود با تصمیم اتخاذشده نرخ بلیت پروازهای شرکت‌های هواپیمایی داخلی افزایش قابل توجهی نداشته باشند. 

وی با بیان اینکه این افزایش قیمت کمتر از ۵۰ درصد خواهد بود به خبرگزاری فارس گفت: پیش از این قرار بود ارز با قیمت سامانه ثنا به شرکت‌های هواپیمایی اختصاص یابد که اگر این اتفاق رخ می‌داد قیمت بلیت پروازهای داخلی بیش از ۷۰درصد و خارجی‌ها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش می‌یافت. 

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: امیدواریم با اجرای این مورد کماکان شاهد استفاده اغلب اقشار جامعه با سطوح درآمدی مختلف از صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان ایمن‌ترین مدل حمل و نقلی باشیم. 

ابلاغ بخشنامه نرخ تسعير ارز به شرکت‌های هواپيمايی

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ بخشنامه نرخ تسعیر ارز به شرکت هایی هواپیمایی خبر داد و گفت: در این بخشنامه از کلیه شرکتهای هواپیمایی خواسته شده است نسبت به رعایت نمایش بهای کل بلیت‌های صادره و به فروش رسیده در کشور براساس واحد رسمی پول کشور دقت لازم به عمل آید.

رضا جعفرزاده، گفت: با توجه به تصویب هیات وزیران و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و به روزرسانی نرخ تسعیر ارز، سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه مذکور را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد.

وی افزود: در این بخشنامه از کلیه شرکتهای هواپیمایی خواسته شده است نسبت به رعایت نمایش بهای کل بلیت‌های صادره و به فروش رسیده در کشور براساس واحد رسمی پول کشور دقت لازم به عمل آید.

جعفرزاده تصریح کرد: همچنین کلیه بهای به بلیت فروش رسیده قبل از تاریخ فوق الذکر معتبر برای پرواز و یا استرداد براساس نرخ تسعیر ارز مندرج در بلیت بوده و مشمول این بخشنامه نمی‌شود.

پایان عملیات اعزام حجاج با انجام ۳۱۵ پرواز

قائم مقام مديرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران در امور فرودگاه‎ها از اتمام پروازهای رفت حج خبر داد.

حسین اسفندیاری گفت: با عنایات خداوند متعال پروازهای رفت زائران خانه خدا که از ۲۷ تیر آغاز شده بود روز گذشته، ۲۴ مرداد، در همه ۱۹ فرودگاه ویژه اعزام حجاج به پایان رسید.

وی در مورد تعداد پروازهای انجام شده در هر یک از فرودگاه‎ها گفت: تا پایان عملیات رفت حج مجموعاً ۳۱۵ پرواز انجام شد که ۹۱ پرواز در فرودگاه امام خمینی(ره)، ۳۶ پرواز در فرودگاه مشهد، ۲۷ پرواز در فرودگاه اصفهان، ۱۸ پرواز در فرودگاه اهواز، ۱۷ پرواز در فرودگاه شیراز، ۱۷ پرواز در فرودگاه همدان، ۱۴ پرواز در فرودگاه گرگان، ۱۳ پرواز در فرودگاه تبریز، ۱۲ پرواز در فرودگاه کرمان، ۱۲ پرواز در فرودگاه ساری، ۱۱ پرواز در فرودگاه یزد، ۱۰ پرواز در فرودگاه بیرجند، ۱۰ پرواز در فرودگاه ارومیه، ۷ پرواز در فرودگاه زاهدان، ۵ پرواز در فرودگاه زنجان، ۵ پرواز در فرودگاه کرمانشاه، ۴ پرواز در فرودگاه بندرعباس، ۴ پرواز در فرودگاه بوشهر و ۲ پرواز در فرودگاه رشت انجام شده است. البته ۴ پرواز مربوط به عوامل و کارگزاران حج بود که پیش از آن اعزام شدند.

جزییات چک A از مراحل بازرسی دوره‌ای هواپیما

ایمنی در صنعت هوانوردی، حرف اول و آخر را می‌زند. از همین روست که هواپیماها، این ماشین‌های غول پیکر پرنده بیش از هر ماشین دیگری چک و بازرسی شوند. پرواز هر هواپیما، متضمن چک‌های فنی و مهندسی بسیار است که به صورت برنامه‌ریزی شده و تصادفی انجام می‌شوند.

جدای از چک‌های پیش از پرواز و چک‌هایی که به صورت اتفاقی و در شرایط خاص انجام می‌شوند، هر هواپیما باید به صورت برنامه‌ریزی شده و در زمان‌های مشخص چک‌های تعمیرات مهندسی را پشت سر بگذارد. این چک‌ها که به آن‌ها letter check نیز می‌گویند، دست کم در سه سطح چک A، چک C و چک D انجام می‌شود. 

توسعه اپرون و ترمینال فرودگاه تبریز با اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی

مدیرکل فرودگاه‌‌های استان آذربایجان شرقی از انجام دو پروژه توسعه‌ای در فرودگاه شهید مدنی تبریز با اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی خبر داد.

مصطفی صفاییبه پروژه‌های عمرانی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز اشاره کرد و گفت: دو پروژه عمرانی در فرودگاه تبریز تعریف شده و اولین پروژه توسعه اپرون فرودگاه است

وی ادامه داد: در این پروژه محوطه‌ای بتنی به مساحت ۴۰۰ در ۱۱۰ متر به اپرون افزوده شده  و دو تاکسی‌وی ارتباطی با روکش آسفالت نیز ایجاد می‌شود.

صفایی با بیان اینکه با انجام این پروژه تعداد استندهای فرودگاه از ۶ به ۱۲ می‌رسد، گفت: اعتبار این پروژه ۲۵ میلیارد تومان است. پروژه توسعه اپرون از فروردین‌ماه آغاز شده و تاکنون در حدود ۱۷ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: افزایش ۹۰۰ متر فضا در ترمینال داخلی پروژه عمرانی دیگر فرودگاه است که از فروردین آغاز شده و اعتبار ۵ میلیارد تومانی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. تا کنون این اعتبار با توجه به پیشرفت کار تامین شده است.

مطالعات طرح جامع فرودگاه طبس تصويب و ابلاغ شد

 

نظر شما