شناسهٔ خبر: 57384 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در استان مطرح کرد:

توانمندسازی حاشیه‌نشینان از طریق تعاونی‌ها در آذربایجان شرقی/ سکونت ۴۰۰ هزار نفری در سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان

فرهاد سعیدی رییس اداره عمران و بهسازی آذربایجان شرقی، جمعیت ساکن در سکونت‌گاه‌های غیررسمی این استان را ۴۰۰ هزار نفر بیان کرد و گفت: توانمندسازی در جهت ترفیع محله و تشکیل تعاونی‌ها از اقدمات اخیر دستگاه‌های ستادی است.

 فرهاد سعیدی، رییس اداره عمران و بهسازی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در خصوص بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی استان توضیحاتی داد و گفت: حدود ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار سکونت‌گاه غیررسمی در سطح استان شناسایی شده است. سهم تبریز از مساحت اسکان غیررسمی شناسایی شده استان به عنوان مرکز استان ۲ هزار هکتار است و جمعیتی بالغ ۴۰۰ هزار نفر در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی ساکن هستند. حدود ۵ هزا رو ۸۰۰ هکتار بافت فرسود شهری شناسایی شده در استان وجود دارد و جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در بافت فرسوده استان ساکن هستند.

وی با اشاره به عملکرد اداره عمران این استان در سال‌های اخیر افزود: از سال ۹۰ به بعد، هزار و ۴۷۵ پرونده برای اخذ تاسیسات احداث مسکن در بافت های ناکارآمد شهری معرفی کردیم که از این تعداد  ۱۸ هزار واحد در بانک‌های عامل عقد قرارداد شده است. در حوزه بازآفرینی و فعالیت کارگروه‌های تخصصی نیز می‌توان به  ۱۴ جلسه در سال ۹۴ ، ۵ جلسه در سال ۹۵ و ۸ جلسه در سال گذشته و ۱۶ جلسه در سال ۹۷ اشاره کرد که منجر به تعیین محلات هدف در برنامه ششم توسعه و بالغ بر ۴۸ محله شد که از این تعداد، ۱۸ محله در ۸ شهر استان برای سال‌های ۹۶ و ۹۷ هدف‌گذاری شده است.

این مدیر استانی اضافه کرد: در حال حاضر با برگزاری جلسات ستاد استانی و شهرستانی در حال تدوین برنامه جامع اقدام مشترک دستگاه‌های عضو ستادهای استانی و شهرستانی با درصد اعتبارات دستگاه‌های عضو در محلات هدف هستیم و درصدد انتقال اراضی دولتی در مناطق ناکارآمد شهری برای بهره‌برداری جهت بازآفرینی هستیم.

سعیدی توضیح داد: وضعیت اعتبارت استانی در موافقت‌نامه‌های تحت تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۹۷، ۱۰ میلیارد تومان هست که اخیرا ابلاغ شده و درصدد جذب این اعتبار در محلات بازآفرینی شهری هستیم که در قالب پروژه‌های عمرانی مانند آسفالت مدرسه، لوله‌گذاری در خیابان‌هایی که مشکلات قابل توجه دارند، خانه محله‌ها و کتابخانه‌ها اجرا خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به جابجایی ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی به پروژه‌های نوساز توضیح داد: یک پروژه معوقعه ۱۷۱  واحدی به طور مشترک با شهرداری عملیاتی شده که قرار است بخشی از ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی به این قسمت منتقل شوند. همچنین پروژه ۶ دست واحدی هم جهت جابجایی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در حال احداث داریم. چند زمین هم جهت جابجایی ساکنان سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در حال تجمیع و طراحی است.

سعیدی با بیان چگونگی توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی محله‌های حاشیه‌نشین اضافه کرد: مطالعاتی در حوزه توانمندسازی در حوزه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در محله‌هایی از جمله دو محله حاشیه‌نشین هدف مانند "یوسف‌آباد" و "ملازینال" انجام شده است و به تصویب ستاد استانی رسیده است. در این سری مطالعات، اطلاعات کامل کالبدی اجتماعی و اقتصادی این دو محله با شمارش خانه‌ها انجام و برای تکمیل اطلاعات هر خانه تقریبا ۴۵ دقیقه وقت صرف شده و اطلاعات کامل در اختیار دستگاه‌های عضو ستاد قرار گرفته است، تا براساس اطلاعات اقتصادی آن محله‌ها نسبت به توسعه محله برنامه‌ریزی کنند.

این مدیر استانی تصریح کرد: در نهایت جمع‌آوری این اطلاعات منجر به تفاهم‌نامه‌ای بین اداره کل وزارت راه و شهرسازی، سازمان فنی حرفه‌ای و اداره کل تعاون و رفاه اجتماعی شده است و اداره راه و شهرسازی مکلف است فضای لازم را برای آموزش جهت توانمندسازی ساکنان محلات تامین کند و در حال حاضر نیز سازمان فنی حرفه‌ای در حال ترفیع جهت آموزش ساکنان است. پس از توانمندسازی با همکاری اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی با تشکیل تعاونی‌ها در جهت توانمندسازی اجتماعی اقتصادی محلات هم اقدام خواهد شد./

نظر شما