شناسهٔ خبر: 57388 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

روستا خبر داد :

بیش از ۲میلیون مسکن مازاد بر خانوار شناسایی شد/ سکونت بیش از ۷۰ هزار خانوار در مناطق پرخطر کشور/ خشکسالی؛ یکی از دلایل اصلی مهاجرت در ایران

مجید روستا عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در ایران ۲۵ میلیون خانوار و ۲۷ میلیون مسکن داریم، گفت: در حال حاضر، بیش از دو میلیون مسکن مازاد بر خانوار شناسایی شده است که این امر از عدم توزیع نامناسب مسکن ناشی می‌شود؛ مشکلات فعلی مسکن هم صرفاً منجر به مهاجرت نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، مجید روستا در گفتگو با برنامه «نمودار» که از رادیو سراسری ایران پخش شد، درباره علل افزایش حاشیه نشینی در ایران، توضیح داد: یکی از دلایل حاشیه نشینی، سر ریزهای اقتصادی - اجتماعی جمعیت فقیرِ شهرها است اما اصولاً مسئله مسکن و اجاره بها سهم کوچکی از افزایش حاشیه نشینی دارد.

وی با بیان اینکه در ایران ۲۵ میلیون خانوار و ۲۷ میلیون مسکن داریم، افزود: در حال حاضر، بیش از دو میلیون مسکن مازاد بر خانوار شناسایی شده است که این امر از عدم توزیع نامناسب مسکن ناشی می شود؛ مشکلات فعلی مسکن هم صرفاً منجر به مهاجرت نمی شود.

به گفته روستا، بخش عمده ای از مهاجرت به بخش های حاشیه نشین، مهاجرت شهرها و روستاهای کوچک است که مالکیت مسکن هم دارند؛ بنابراین، اشتغال، عدم توزیع متوازن امکانات و خدمات منجر به توسعه اقتصادی در کشور، برخی دلایل دیگر حاشیه نشینی است.

عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران به دلایل حل نشدن حاشیه نشینی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مسائل ساختاری کلان، دلیل اصلی این موضوع است. در ایران طی چند سال اخیر با ثبات جا به جایی جمعیت مواجه بودیم که حاشیه نشینی را تعدیل کرد؛ اما خشکسالی گریبانگیر اغلب شهرهای ایران است.

وی خشکسالی را یکی دیگر از دلایل مهاجرت اعلام کرد و ادامه داد: ۱۰ شهر کشور به دلیل خشکسالی به مسئله مهاجرت مبتلا شده است، بنابراین حاشیه نشینی تنها به یک فاکتور بستگی ندارد. در حال حاضر، ۱۱ میلیون حاشیه نشین در ایران شناسایی شده که اغلب در شهرستان کرج و کلانشهرها زندگی می کنند.

روستا در ادامه گفتگو با رادیو سراسری ایران، صاحبخانه کردن این ساکنان را راه حل مشکل مسکن در کشور ندانست و بیان کرد: گفتن از دلایل ساختاری کلان، شبیه به موضوع مرغ و تخم مرغ است. مسکن، مهمترین مسئله روز کشور است و باید به نحوی مدیریت شود. مدیریت اسکان غیررسمی هم نیازمند طراحی و تدوین برنامه طولانی مدت، میان مدت و کوتاه مدت است تا فرصت های بهره مندی ساکنان از حقوق شهروندی فراهم شود.

به گفته وی، باید فرصت های اشتغال، آموزش، امنیت و فرصت هایی را که همه شهروندان در حال حاضر استفاده می کنند برای ساکنان بافت های ناکارآمد فراهم کرد. اسکان غیررسمی در ایران یک فرصت است و بسیاری از کشورهای دنیا مثل برزیل، کنیا و آمریکای لاتین با بحرانهای امنیتی و محیط زیستی در این مناطق مواجه هستند اما مسائل امنیتی، خدماتی و محیط زیستی به این شکل در ایران حاد نیست.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به گروهی دیگر از اقشار در بافت های ناکارآمد اشاره و بیان کرد: ۷۷ هزار  خانوار در مناطق خطر زندگی می کنند که در این مناطق دکل های برق فشار قوی و شیب های زیادی وجود دارد.

روستا با بیان اینکه نمی توان ادعای حل حاشیه نشینی را داشت، درباره بازآفرینی بافت های حاشیه ای نکته ای را توضیح داد و تاکید کرد: بازآفرینی، رسمیت بخشیدن به حاشیه نشینی نیست. ساکنان بافت های فرسوده را نباید شهروندان درجه دو یا سه دانست. یکی از مهمترین تاکیدات شرکت بازآفرینی شهری ایران، روی وضعیت مالکیت مسکن است.

وی در این باره، توضیح داد: ساکنان در این بافت ها، علاوه بر نداشتن مالکیت مسکن، امکان دریافت یارانه و تسهیلات بانکی را هم ندارند. بنابراین، یکی از سیاست های جدی شرکت در حوزه اسکان غیررسمی، واگذاری حق مالیکت به ساکنان این مناطق است.

روستا خاطرنشان کرد: تصرف اراضی دولتی ابزاری یاری رسان برای کمک به حل اقتصاد خانوارهای ساکن در بافت های ناکارآمد شناخته می‌شود./

نظر شما