شناسهٔ خبر: 57405 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

امینی خبر داد:

کاهش وابستگی و محدودیت تجارت جاده‌ای با اتصال ریلی به کشورهای شرق مدیترانه/ تحریم‌ها خللی در روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه وارد نمی‌کند

امینی معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ایران اعلام کرد: مذاکراتی با کشورهای سوریه و عراق برای ارتباط ریلی جمهوری اسلامی با کشورهای شرق مدیترانه انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا 'امیر امینی' در دمشق افزود: مزایای اتصال شبکه ریلی ایران به عراق و از آنجا به بنادر سوریه در دریای مدیترانه، سبب کاهش وابستگی و محدودیت تجارت جاده‌ای و تبادل گردشگری مذهبی بین سه کشور می شود. 

وی گفت: اتصال ریلی خلیج فارس با دریای مدیترانه از طریق بصره عراق به 'بوکمال' و از آنجا به 'دیرالزور' سوریه از طرح های بزرگ تصویب شده در سازمان توسعه اقتصادی آسیا و اقیانوسیه است. 

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ایران اضافه کرد: اگر خطوط ریلی بین سه کشور متصل شود، گام اساسی دیگری برای اتصال ریلی چین به دریای مدیترانه از طریق سرزمین ایران، عراق و سوریه برداشته خواهد شد و این موضوع نیز مطرح و برنامه ریزی شده است. 

امینی تصریح کرد: ایران تلاش دارد با احداث شبکه ریلی، بنادر جنوبی و شمالی خود را تقویت کند تا این مراکز بتوانند از مزایای آن برخوردار شوند. 

وی بیان کرد: خطوط حمل و نقل ریلی و جاده ای ایران در مرزهای کشور همسایه یکی از مباحث جدی است که به آن پرداخته شده است. 

معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: اطمینان داریم بعد از ثبات و پایدار شدن وضعیت در منطقه، این طرح ها زمینه همکاری های وسیع اقتصادی میان ایران و کشورهای دیگر خاورمیانه خواهد شد. 

وی با اشاره به تحریم های یکجانه اقتصادی آمریکا علیه ایران نیز گفت: این تحریم ها نمی تواند هیچ خللی در روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه داشته باشد. طبیعتا برخی از کشورهای ناآگاه نیز که از توانایی ایران با خبر نیستند، آمریکا را همراهی می کنند که تاثیری ندارد. 

نشست دو جانبه هیات اقتصادی ایران و سوریه با حضور امینی معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ایران و 'سامر الخلیل' وزیر اقتصاد سوریه دوشنبه گذشته در دمشق برگزار شد. 

موافقت نامه راهبردی بلند مدت اقتصادی میان ایران و سوریه دیروز، تنظیم و تدوین شده و بزودی توسط مقامات ارشد دو کشور امضا می شود. 

موضوع محوری این مذاکرات، فراهم کردن مقدمات برای برگزاری کمیسیون عالی اقتصادی است که در روزهای آینده با حضور مسئولان عالی رتبه ایران و سوریه برای نهایی کردن قراردادها انجام خواهد شد. 

در نشست عالی کمیسیون مشترک دو کشور در سطح نخست وزیر سوریه و معاون اول رئیس جمهوری ایران قرار است ضمن امضای اسناد قراردادهای مزبور، یک سند راهبردی بین دو کشور در تمام زمینه های اقتصادی و فرهنگی امضا شود./

نظر شما