شناسهٔ خبر: 57581 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌و‌نقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

کاهش وابستگی و محدودیت تجارت جاده‌ای با اتصال ریلی به کشورهای شرق مدیترانه/ دو ویژگی تعرفه‌های حمل ریلی بار در سال ۹۷/ تامین مالی ۸۵ درصدی راه‌‌‌آهن زاهدان-مشهد-سرخس‌

گزارش آخر هفته  دو ویژگی تعرفه‌های حمل ریلی بار در سال ۹۷، آغاز فعالیت يك شرکت خدماتی در صنعت ریلی، بررسی چالش‌های عدم شكل‌گیری حمل ونقل چندوجهی در میزگرد هم‌اندیشی سایر عناوین حوزه ریلی در هفته گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

کاهش وابستگی و محدودیت تجارت جاده‌ای با اتصال ریلی به کشورهای شرق مدیترانه

امیر امینی در دمشق افزود: مزایای اتصال شبکه ریلی ایران به عراق و از آنجا به بنادر سوریه در دریای مدیترانه، سبب کاهش وابستگی و محدودیت تجارت جاده‌ای و تبادل گردشگری مذهبی بین سه کشور می شود. 

وی گفت: اتصال ریلی خلیج فارس با دریای مدیترانه از طریق بصره عراق به 'بوکمال' و از آنجا به 'دیرالزور' سوریه از طرح های بزرگ تصویب شده در سازمان توسعه اقتصادی آسیا و اقیانوسیه است. 

دو ویژگی تعرفه‌های حمل ریلی بار در سال ۹۷

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن از مبنا قرار گرفتن تُن کیلومتر به جای محور کیلومتر در دستورالعمل تعرفه‌ ۹۷ خبر داد و گفت: در تعرفه های امسال نسبت تعرفه واگن‌های پر و خالی با هدف تشویق به حمل دو سر بار تغییر یافته است.

احمدی در خصوص تغییر تعرفه‌های پر و خالی بیان داشت: در سنوات گذشته ۷۵ درصد تعرفه سهم واگن پر و ۲۵ درصد تعرفه سهم واگن خالی بود که حالا ۶۰ درصد تعرفه سهم واگن پر و ۴۰ درصد تعرفه سهم واگن خالی در نظر گرفته شده است.

بررسی چالش‌های عدم شكل‌گیری حمل ونقل چندوجهی در میزگرد هم‌اندیشی

میزگرد هم‌اندیشی حمل ونقل چندوجهی با حضور مدیران كل حمل ونقل كالا، بازرگانی، لجستیك و حمل ونقل چندوجهی سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرازی با هدف بررسی چالش‌های عدم شكل‌گیری حمل ونقل چندوجهی و انتقال بار از جاده به ریل در شركت راه‌آهن برگزار شد.

علی احمدی افزود: عدم اتصال در مبدأ و مقصد باعث غیررقابتی بودن حمل کالا بین جاده و ریل است و حمل جاده‌ای برای صاحب کالا جذاب تر است. به طور مثال پس از افتتاح راه‌آهن اصفهان-شیراز ، عملکرد حمل ریلی کالا علی رغم سرمایه‌گذاری دولت نزدیک به صفر است. مدیرکل دفتر بازرگانی و بازاریابی شرکت راه‌اهن تصریح کرد: هدف فقط اتصال خط اصلی بود و مراکز چشمه بار و اتصال خطوط آنتنی دیده نشد. وی خاطرنشان کرد: توازن بین جاده و ریل رضایت مصرف کننده نهایی را در بر خواهد داشت.

دو ویژگی تعرفه‌های حمل ریلی بار در سال ۹۷

سادات‌الحسینی  گفت: جذب بارهای جدید از چشمه‌های بار بر روی ریل در اصفهان شاهد رشد خوبی است. در سال جدید چند چشمه جدید باری جدید داشته‌ایم. چشمه‌های بار اصلی ما فولاد مبارکه، ذوب‌آهن و معادن آهن هستند که در مجموع چهار چشمه بارگیری تخلیه بود که در حال حاضر و در سال جدید سه چشمه اصلی به آن‌ها اضافه شده است.

وی افزود: حجم بار از زمانی که چشمه‌های جدید بارگیری اضافه شدند چیزی حدود ۲۰ درصد رشد است که این موضوع کاملا در راستای تحقق برنامه ششم توسعه است که خواستار اضافه شدن بار از جاده‌ها روی ریل است تا سالانه چشمه‌های بار ۱.۵ میلیون تن بار را از جاده به ریل اضافه کند.

تامین مالی ۸۵ درصدی راه‌‌‌آهن زاهدان-مشهد-سرخس‌ توسط آستان قدس و فاینانسور خارجی

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی با بیان اینکه در حوزه محرومیت‌زدایی و توسعه شرق کشور برنامه‌های مشخصی داریم، گفت: مقرر شد با همکاری شرکای خارجی، فاینانس ۸۵ درصدی راه‌‌آهن زاهدان-مشهد-سرخس را بر عهده بگیریم

محمدرضا رئیسی با اعلام خبر استقبال شرکت عمران آستان قدس رضوی در ورود به حوزه راه‌آهن چابهار ـ  زاهدان ـ مشهد ـ سرخس اظهار داشت: توسعه  و آبادانی شرق کشور یکی از نیازهای توسعه‌ای کشور و دارای اولویت است. 

آغاز فعالیت يك شرکت خدماتی در صنعت ریلی

مراسم آغاز به کار شرکت نوین صنعت رجا با هدف توسعه خدمات فنی با حضور مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا، مسئولان سازمان تأمین اجتماعی و هگتا در ساختمان معاونت‌های اجرایی و فنی رجا برگزار شد.

محمد رجبی در مراسم آغاز به کار شرکت نوین صنعت رجا اظهار داشت: امیدواریم با تشکیل این شرکت شاهد  توسعه خدمات فنی باشیم که به طور قطع در این زمینه بحث استانداردسازی فنی و مهندسی پیگیری خواهد شد.

نظر شما