شناسهٔ خبر: 57582 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حمل و نقل جاده ای:

اهتمام وزارت راه و شهرسازی در احداث محور چهارخطه سمنان- فیروزکوه/ لزوم دستیابی به مكانیزم توزیع عادلانه بار در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای كالا/ قیمت خودرو و سوخت باید واقعی شود

گزارش آخر هفته  راهداری با حداکثر توان، به مسافران خدمات می دهد، انتقال بدهی بانکی آزادراه تهران-شمال به حساب بدهی دولت، ۵۰ هزار دستگاه در ناوگان باری جاده‌ای فاقد عملکرد هستند و جاده‌‌های ایمن یک شاخص‌ مهم برای جذب گردشگر است سایر عناوین مهم این حوزه به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حمل‌‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

اهتمام وزارت راه و شهرسازی در احداث محور چهارخطه سمنان- فیروزکوه

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه احداث محور چهارخطه سمنان- فیروزکوه به طول ۶۵ کیولومتر گفت: ۱۱ کیلومتر از پروژه مذکور زیربار ترافیکی قرار دارد که امیدواریم در سنوات اتی قطعه به قعطه به چهارخطه تبدیل شود.

عباس آخوندی در حاشیه افتتاح تقاطع غیرهمسطح مومن‌آباد-فیروزکوه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: این پل از این جهت دارای اهمیت است که تقاطع فیروزکوه سمنان و تهران- مشهد بیش از ۲۰ میلیون تردد روزانه دارد و به لحاظ ایمنی موجب رفع تلاقی های موجود در این محورها شده است.

لزوم دستیابی به مكانیزم توزیع عادلانه بار در بخش حمل‌و‌نقل جاده‌ای كالا

معاون وزير راه و شهرسازي بر دستيابی به مكانيزمی جهت توزيع عادلانه بار در بخش حمل و نقل جاده‌ای كالا و به كارگيری از ظرفيت تمام ناوگان فعال در اين بخش تأكيد كرد.

عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با حضور در نشست هم‌اندیشی وضعیت حمل و نقل بار و مسافر كشور با حضور تعدادی از مدیران ادارات كل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استانی با بیان این مطلب اظهار داشت: بررسی‌های به عمل آمده از نحوه فعالیت ناوگان بخش حمل و نقل جاده‌ای كالا نشان می‌دهد توزیع كالا و جابه‌جایی بار از مبادی تولید به مقصد حمل كالا به نسبت رانندگان و ناوگان فعال عادلانه نمی‌باشد و این امر نیازمند بررسی كارشناسی و مطالعات میدانی است تا مكانیزمی طراحی و انتخاب شود و عدالت در توزیع بار در بخش جابه‌جایی كالا برقرار شود.

قیمت خودرو و سوخت باید واقعی شود

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ما به دنبال جلوگیری از کاهش واردات یا تولید خودرو در داخل کشور نیستیم اما اعتقاد داریم که قیمت خود را باید کاهش و هزینه نگهداری آن افزایش یابد.

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به رابطه سیاست‌های خودرویی و قیمت سوخت در ایران اشاره کرد و گفت: در این زمینه به‌جای پایین بودن قیمت خودرو چه شخصی و باری همچنین بالا بودن هزینه نگهداری، برعکس آن عمل شده که باعث خودرو محوری شده است.

راهداری با حداکثر توان، به مسافران خدمات می دهد

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از ابتدای امسال ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه‌های کشور ترمیم شده و ۳۵ هزار کیلومتر خط کشی در سطح جاده‌های کشور انجام شده است.

وی با اشاره به وجود ۳۶ هزار کیلومتر جاده شریانی شامل ۵۲ هزار کیلومتر باند عبوری، ۲ هزار کیلومتر آزاد راه و ۱۶ هزار کیلومتر بزرگراه، تصریح کرد: هم اکنون سازمان راهداری تلاش بسیاری دارد تا به رغم کمبود تخصیص اعتبار برای نگهداری راهها ، سطح سرویس مناسبی در جاده های شریانی کشور برقرار باشد.

انتقال بدهی بانکی آزادراه تهران-شمال به حساب بدهی دولت

طبق مصوبه هیئت دولت بدهی شرکت ساخت‌و‌توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور به بانک تجارت در خصوص طرح آزادراه تهران-شمال بابت اصل و سود تضمین شده تسهیلات دریافتی به مبلغ دو هزار و ۶۳۰ میلیارد و ۴۵۲ میلیون ریال به بدهی دولت منتقل شد.

۵۰ هزار دستگاه در ناوگان باری جاده‌ای فاقد عملکرد هستند

روزانه ۱۰۰ هزار بارنامه در کشور صادر می‌شود که ۵۰ هزار دستگاه در ناوگان باری کشور فاقد عملکرد هستند لذا فارغ از اینکه بار به ریل منتقل شود یا نشود، حمل‌و‌نقل جاده‌ای دچار مشکل است که به طور قطع باید در این زمینه فکری شود.

مدیرکل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در سال گذشته ماهانه ۲۸ میلیون تن بار با بارنامه جابجا شد و آمارهای سامانه‌های WIM و سایر سامانه‌ها حاکی از آن است که در سال گذشته بیش از ۴۸۰ میلیون تن بار در کشور جابجا شده است؛ یعنی حتی در صورت انتقال بار مورد نیاز راه‌آهن، تأثیر چندانی در وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای نخواهد داشت.

جاده‌‌های ایمن یک شاخص‌ مهم برای جذب گردشگر است

اکبر غمخوار عضو هیئت‌مدیره جامعه تور گردانان ایران گفت: راه‌های ایمن و کم حادثه تأثیر قابل‌توجهی در توسعه گردشگری و جذب مسافر دارد و ناوگان مرتب و منظم در هر دو بخش جاده‌ای و ریلی نیز در این خصوص بی‌تأثیر نیست.

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به مشکلات گردشگران خارجی که بدون استفاده از تور‌های گردشگری و راهنما قصد سفر به ایران را دارند گفت: تابلو‌ها و علائم نقش عمده‌ای در تسهیل شرایط برای گردشگران را دارد و وزارت راه و شهرسازی در این خصوص نقش عمده‌ای می‌تواند ایفا کند.

نظر شما