شناسهٔ خبر: 57599 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت:

کاهش تلفات رانندگی با توسعه حمل‌ونقل ریلی و هوایی/ حذف چارتر‌ها در بسیاری از مسیرها/ تاثیرپذیری ۵۵درصدی قیمت بلیت هواپیما از نوسانات ارزی

هواپیما هما کاهش تلفات رانندگی با توسعه حمل‌ونقل ریلی و هوایی، حذف چارتر‌ها در بسیاری از مسیرها، تاثیرپذیری ۵۵درصدی قیمت بلیت هواپیما از نوسانات ارزی و جلوگیری از سواستفاده دلالان با خرید بلیت هواپیما از مراکز مجاز از اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهم‌ترین اخبار حوزه هوایی در هفته گذشته به شرح زیر است:

کاهش تلفات رانندگی با توسعه حمل‌ونقل ریلی و هوایی

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بالا بودن تلفات جاده‌ای در کشور گفت: با جایگزینی حمل و نقل زمینی با حمل و نقل هوایی، می‌توان آمار تلفات جاده‌ای را کاهش داد.

مهرداد تقی زاده خاطرنشان کرد: در کشورهایی که از حمل‌ونقل هوایی و ریلی کمتر استفاده می‌شود تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی بالا تر است و این مسئله در کشورهایی که  سوخت ارزان تری دارند نیز صدق می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما به دنبال جلوگیری از کاهش واردات یا تولید خودرو در داخل کشور نیستیم اما اعتقاد داریم که قیمت خود را باید کاهش و هزینه نگهداری آن افزایش یابد.

استراتژی توسعه حمل و نقل هوایی، مورد قبول بخش گردشگری

عضو هیئت‌مدیره جامعه تور گردانان ایران گفت: راه‌های ایمن و کم حادثه تأثیر قابل‌توجهی در توسعه گردشگری و جذب مسافر دارد و ناوگان مرتب و منظم در هر دو بخش جاده‌ای و ریلی نیز در این خصوص بی‌تأثیر نیست.

اکبر غمخوار ادامه داد: باید شرایط دسترسی به کشور از طریق حمل‌ونقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی تسهیل شود و از طرفی این مسیر‌ها توسعه یابد تا شرایط ورود گردشگران خارجی به‌راحتی فراهم شود.

این فعال حوزه گردشگری با اشاره به استراتژی‌های حمل‌ونقل که از سوی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی  در جلسه کارگروه مسافری ارائه شد نیز گفت: استراتژی‌های مربوط به توسعه ناوگان حمل‌ونقل هوایی موردقبول بخش گردشگری واقع شد. همچنین مسائلی در خصوص نوع ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای  و شهری مطرح شد که با در نظر گرفتن خودروهایی با ظرفیت کم‌تر از اتوبوس به گروه‌های گردشگری کوچک‌تر نیز خدمات ارائه کرد.

حذف چارتر‌ها در بسیاری از مسیرها

قائم مقام سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در تلاش هستیم تا چارترکننده‌ها کارشان را درست انجام دهند و در این فضا قبول نداریم که مافیا در سازمان ما وجود دارد.

 آرش خدایی گفت: رفتن پول چارتر کردن به جیب دلال‌ها اصلاً به نفع شرکت‌های هواپیمایی نیست و این پول باید به جيب شرکت‌های هوایی برای خدمات بهتر به مسافران برود.

وی افزود: عدد چارترها به شدت کم شده و در خیلی از مسیرها به کلی حذف شده و سازمان هواپیمایی به شدت سخت گیری می‌کند تا شرکتی بی جهت بلیت چارتر ارائه نکند.

خدایی گفت: اگر واقعا کششی در بازار از جانب مردم برای خرید بلیت وجود دارد این کار را خود شرکت‌های هوایی انجام دهند تا این سود به جیب خودشان برود نه دلال‌ها و چارترکننده‌ها.

وی ادامه داد: به شرکت‌ها اخطارهای لازم را داده ایم اما بعضی از این شرکت‌ها از قبل قراردادهایی با تورهای خاص برای چارتر داشتند که به آنها گفته ایم که دیگر قرارداد جدیدی امضاء نکنند.

نگاه لوکس به صنعت هواپیمایی خسارات وارد کرد

علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بخش حمل و نقل هوایی که اثرگذاری بی بدیل در توسعه کشور دارد و بسیاری از نقاط دنیا که در گذشته توسعه یافته اند به حوزه حمل و نقل هوایی توجه کرده اند برهمین اساس یکی از سیاست هایی که در گذشته در کشور ما مورد توجه بوده توجه به توسعه حمل و نقل هوایی است.

عابدزاده افزود: هدف گیری و برنامه ریزی درست بوده است اما متاسفانه استفاده از هواپیما در کشور ما به یک کالای لوکس تبدیل شد، این در حالی است که در دنیا برنامه ها به سمتی پیش می رود که سفرهای ارزان ایجاد شود چراکه سفر یکی از نشانه های توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: متاسفانه نگاه لوکس به صنعت هواپیمایی، خسارات زیادی وارد کرده است، اگر آزادسازی نرخ بلیت صورت نمی گرفت صنعت هواپیمایی کشور از بین می رفت، یکی از مسائلی که تا دو سال قبل داشتیم این بود که خطوط هوایی نمی توانستند پول سوخت خود را بپردازند، آزادسازی نگرش ها را عوض کرد هرچند برخی مشکلات وجود دارد.

وی افزود: ما باید تلاش کنیم که این اتفاقی که در نرخ بلیت هواپیما افتاده به روند درستی که این صنعت در پیش گرفته لطمه نزند، سیاست هایی که امروز در سازمان هواپیمایی کشوری دنبال می شود، توسعه ای است، قوانین جدیدی در حوزه نظارت در پیش گرفته شده است تا بحث ایمنی و استاندارد در بالاترین سطح رعایت شود.

اتمام پروژه بهسازی فرودگاه رشت تا سه ماه ديگر

مديرکل فرودگاه سردار جنگل رشت با اشاره به انجام بهسازی در قالب چهار طرح از اتمام نهايی اين پروژه تا سه ماه ديگر خبر داد.

غلامرضا كریم آقائی با اعلام این خبر عنوان كرد: این پروژه بهسازی كه با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان در حال اجراست، طرح های احداث مخزن ۵۰۰ مترمكعبی آب شرب، ایستگاه پمپاژ آب شرب، محوطه سازی روبه روی ترمینال داخلی و نصب چراغ های تقرب جدید را شامل می شود و تا سه ماه دیگر آماده بهره برداری خواهد بود.

وی افزود: اخیرا تعدادی پروژه شامل بهسازی لندساید و ایرساید، بهسازی پاویون، بهسازی مسیرهای ورودی مسافران و ایجاد دفاتر شركت های هواپیمایی را به پایان رسانده ایم.

مدیركل فرودگاه رشت با اشاره به اینكه سال ۹۳ طرح جامع فرودگاه به تصویب رسیده است، گفت: برای اجرای این طرح به تملك ۱۶۰ هكتار زمین و نیز بودجه استانی نیاز داریم كه امیدواریم به زودی جذب شود.

افتتاح رسمی باند ۲۹ راست مهرآباد به زودی

مديرکل فرودگاه بين المللی مهرآباد با اشاره به بهره‌برداری آزمايشی باند ۲۹ راست و سيستم روشنايی اين باند و نيز پست روشنايی باند ۱۱ و ۲۹ از افتتاح رسمی اين پروژه‌ها با حضور وزير راه و شهرسازی در آینده نزدیک خبر داد.

میرسعید صفی نیا  به تشریح پروژه های آماده افتتاح و در دست اجرای این فرودگاه پرداخت و با اعلام این خبر توضیح داد: از اواخر سال ۹۶ پروژه سیستم روشنایی باند ۲۹ راست و پست روشنایی باند ۱۱ و ۲۹ را با همكاری اداره كل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی و فرودگاه بین المللی مهرآباد به نتیجه رساندیم كه اكنون با شرایط مناسب آماده بهره برداری است. در چند روز گذشته این پروژه به صورت آزمایشی افتتاح شده و راه اندازی رسمی آن همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام خواهد شد.

مدیركل فرودگاه مهرآباد افزود: پروژه روشنایی باند با زیرساخت های استاندارد فرودگاهی زودتر از زمان تعیین شده چهار ماهه یعنی تنها در ۵۰ روز به پایان رسید و توانستیم روشنایی باند را به طول ۳۹۸۹ متر به همراه ۱۸ تاكسی وی و دو دستگاه پاپی(PAPI) عملیاتی كنیم.

وی همچنین عنوان كرد: برای بهره برداری استاندارد از باند ۲۹ راست از اوایل مرداد تاكنون استریپ سازی این باند و باند ۲۹ چپ را برای برطرف كردن موانع پروژه سیستم روشنایی انجام داده ایم كه ۷۰ درصد پروژه انجام شده و به زودی به بهره برداری می رسد. ۳۰ درصد استریپ سازی نیز تا برطرف كردن كامل، نوتام شده و در آینده نزدیك رفع می شود.

تاثیرپذیری ۵۵درصدی قیمت بلیت هواپیما از نوسانات ارزی

وزیر راه و شهرسازی تداوم فعالیت صنعت هوانوردی را در شرایط نوسانات ارزی و تحریم‌ها، اولویت دولت دانست و گفت: برای متعادل کردن قیمت‌ها در این صنعت، کاهش سهم پروازهای چارتری و نظارت دقیق را در دستور کار داریم.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی، در گفت‌وگو با صداوسیما درباره تحولات اخیر قیمت بلیت هواپیما گفت: با توجه به اینکه صنعت هوانوردی یکی از جهانی‌ترین صنعت‌ها است، هم از تحولات قیمتی جهانی به شدت تاثیر می‌پذیرد و هم از جهت ارزی هم به شدت تحت تاثیر تحولات ارزی است.

وی ادامه داد: طبق برآوردی که ما داریم  هزینه پروازهای داخلی و خارجی با توجه به مواردی چون قیمت قطعات، موتور و برخی آموزش‌ها بین ۴۵ تا ۵۵ درصد ارزی است به همین علت از تحولات ارزی به شدت تاثیر می‌پذیرد.

آخوندی با اشاره به تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحد آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: در مورد تحریم‌ها نیز، با توجه به اینکه تمام این صنعت وابسته به صنعت بین‌المللی هوانوردی است، یکی از صنعت‌هایی که بیشترین تاثیر را از تحریم‌ها می‌پذیرد، صنعت هوانوردی است، چراکه این صنعت، صنعت بسیار پیچیده و سختی است.

افتتاح ترمينال جديد فرودگاه سمنان تا يک سال ديگر

مدير فرودگاه سمنان با بيان اينکه ساخت ترمينال جديد فرودگاه سمنان به مرحله اتمام فونداسيون رسيده است از افتتاح اين پروژه در نيمه نخست سال ۹۸ خبر داد.

حسين شجاعی با اعلام اين خبر عنوان كرد: اين ترمينال ۱۵۰۰ مترمربع زيربنا دارد و مساحت كلی آن با احتساب محوطه سازی ۲۱۰۰ مترمربع است.

مدير فرودگاه سمنان اعتبار اختصاص يافته به اين پروژه را ۱۰۰ ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: از ارديبهشت امسال ساخت ترمينال جديد فرودگاه سمنان آغاز شده و اميدواريم تا مهر سال آينده به بهره‌برداری برسد.

شجاعی همچنين گفت: پروژه افزايش باند فرودگاه تا ۳۱۰۰ مترمربع به پيشرفت بالای ۹۰ درصدی رسيده است و تا اواسط شهريور امسال تكمیل خواهد شد.

اتمام پروژه توسعه اپرون فرودگاه ساری تا چهار ماه ديگر

مديرکل فرودگاه‌های مازندران با اشاره به پيشرفت مطلوب پروژه‌های در دست اجرای فرودگاه ساری از اتمام طرح توسعه اپرون و نيز ساخت ايستگاه سيستم کمک ناوبری تا چهار ماه ديگر خبر داد.

سعداله وطنخواه با اعلام اين خبر عنوان كرد: اكنون مساحت اپرون فرودگاه ساری ۳۲ هزار مترمربع است كه با اتمام پروژه توسعه ۲۰ هزار مترمربع ديگر شامل دو پارك پوزيشن به آن اضافه خواهد شد.

مديركل فرودگاه‌های استان مازندران پيشرفت فيزيكي توسعه اپرون را ۴۰ درصد عنوان كرد و افزود: اعتبار اختصاص يافته به اين پروژه ۵۰ ميليارد ريال است.

وطنخواه همچنين گفت: با توجه به انجام عمليات نصب سامانه‌های كمك ناوبری، در حال ساخت جاده انحرافی از مسير فرودگاه هستيم كه به پيشرفت ۳۰ درصدی رسيده است.

نام سایت‌های غیرمجاز فروش بلیت هواپیما به دادستانی رفت

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: لیست سایت های اینترنتی غیرمجاز را در اختیار دادستانی کل کشور قرار دادیم و قوه قضاییه نیز پیگیری های لازم برای بستن این سایت ها را انجام می دهد.

مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، درخصوص افزایش قیمت بلیت‌های داخلی و خارجی گفت: بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارتباط مستقیم با نرخ ارز دارد. بنابراین اگر نرخ ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار گیرد، افزایش قیمت نخواهیم داشت.

وی گفت: شرکت‌های هواپیمایی برای تعمیر هواپیما، تامین قطعات و مسائل مربوط به نگهداری هواپیما نیاز به هزینه‌های ارزی دارند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: اگر نرخ ارز تغییر پیدا کند مطمئنا نرخ بلیت هواپیما نیز تغییر می‌کنند. شرکت‌های هواپیمایی براساس هزینه‌ها و قیمت‌های تمام شده قیمت‌های متفاوتی تعریف می‌کنند که در سایت خود به آن اشاره نمی‌کنند.

اسعدی عنوان کرد: برخی از سایت‌های اینترنتی غیرمجاز که از سازمان هواپیمایی کشور مجوز ندارند، بلیت‌هایی را که توسط شرکت‌ها عرضه می‌شود را خریداری و با قیمت بالاتر از آن قیمتی که خود شرکت هواپیمایی اعلام کرده به فروش می‌رسانند.

افزایش راندمان گردشگری با قرار گرفتن فرودگاه‌ها به عنوان مبدا سفر

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت:اگر در بسیاری از شهرها فرودگاه‌ها به مبدأ سفر تبدیل شوند از راندمان گردشگری و شرایط اقتصادی بهتری برخوردار خواهند شد.

محمد محب خدایی با توجه به تمرکز بر مدل بهره‌وری مجموعه بیان داشت: هم‌اکنون در برنامه‌ریزی کشوری به دلیل اینکه صنعت گردشگری دیده نمی‌شود، طرح‌های حمل‌ونقلی نیز بر اساس گردشگری تعریف نشده است و این باعث شد که طرح‌ها به مراتب توجیه اقتصادی نداشته باشد.

به گفته وی، در جزیره کیش شاهد اسکان ۳۷ هزار نفر جمعیت شهری هستیم که برای این میزان از جمعیت حدوداً ۴ پرواز به‌صورت روزانه در نظر گرفته شده است اما جمعیتی که به‌صورت گردشگر وارد جزیره کیش می‌شود سالانه حدود ۱ میلیون ۸۰۰ هزار تا ۲ میلیون نفر است که بر اساس جمعیت سیال با ۳ شب اقامت ۱۵ هزار نفر به جمعیت ۳۷ هزار نفری جزیره اضافه می‌شود، این جمعیت به ۳۲ پرواز روزانه نیاز دارد.

محب خدایی تصریح کرد: با در نظر گرفتن صنعت گردشگری، مدیریت هزینه به مدیریت درآمد تبدیل خواهد شد و این ارتقا درآمد تأثیر خود را بر تولید ناخالص ملی خواهد گذاشت.

پروژه توسعه باند فرودگاه ياسوج آماده افتتاح رسمی است

مدیرکل فرودگاه یاسوج گفت: پروژه توسعه ۶۰۰ متری باند فرودگاه ياسوج به بهره‌برداری رسيده و آماده افتتاح رسمی است.

علی محسنيان، مدير فرودگاه ياسوج با اعلام اين خبر عنوان كرد: اين پروژه با عنوان توسعه و بهسازی سطوح پروازی فرودگاه ياسوج و اعتباری بالغ بر ۳۰۰ ميليارد ريال تير سال ۹۴ آغاز شد.

مدير فرودگاه ياسوج افزود: مدت زمان در نظر گرفته شده براي پروژه ۱۴ ماه بود كه به دليل بروز مشكلاتی به ۳۰ ماه رسيد. وجود دره‌ای به مساحت ۲۰۰ در ۴۰۰ متر و عمق ۲۷ متر در ابتدای باند ۱۳ تامين ۱۷۳ هزار كاميون مصالح را تحميل كرد و اجرای اين پروژه بزرگترين عمليات خاكی در ميان فرودگاه‌های كشور بود.

وي گفت: پس از انجام اين عمليات خاكی، طول باند را افزايش داديم وPCN را از ۲۶ به ۴۶ رسانديم. در ادامه استريپ‌ها را بهسازی و سيستم روشنايی را نيز تكميل كرديم كه آماده افتتاح رسمی است.

بيش از ۷۰ درصد ارائه بليت‌های هواپيما غيرچارتری است

مدير روابط عمومی سازمان هواپيمايی کشوری گفت: شرکت‌های هواپيمايی بيش از ۷۰ درصد بليت هواپيما را به صورت غير چارتری وتابع مقررات تغيير و ابطال ارائه می‌کنند.

رضا جعفرزاده گفت: با سیاست های چند ساله گذشته سازمان هواپیمایی كشوری، سمت و سو و مدیریت شركت های هواپیمایی بر توزیع و ارائه بلیت های خود به صورت غیرچارتری است و روند كاهشی خود را طی می كند.

وی با بیان اینكه بخش هوایی (غیرنظامی) تمامی ظرفیت های موجود خود را به كار گرفته تا پاسخگوی تقاضاها در این بخش باشد، گفت: سازمان هواپیمایی كشوری با هماهنگی دیگر دستگاههای نظارتی با متخلفان احتمالی برخورد خواهد شد.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی كشوری با تاكید بر اینكه سازمان، نظارت های خود را از طریق بازرسی بازرسان ذفتر نظارت بر مراكز توزیع بلیت هواپیما و دیگری از طریق گزارشات مردمی انجام می دهد افزود: بی تردید نوسانات ارزی تاثیرات زیادی بر قیمت بلیت هواپیما داشته و شركت های هواپیمایی برای الزامات سازمان هواپیمایی كشوری جهت حفظ ایمنی كه جز الویت های مهم این سازمان و رعایت مقررات است متحمل هزینه های می شوند كه درصد بالایی از آن ارزی است.

جلوگیری از سواستفاده دلالان با خرید بلیت هواپیما از مراکز مجاز

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری خراسان ‌رضوی گفت: مردم با خرید بلیت از دفاتر مجاز خدمات مسافرتی می‌توانند با قیمت مصوب و خودداری از پرداخت نرخ های غیرقانونی، از خدمات پروازی استفاده کنند.

سعید ولی زاده افزود: بر پایه بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری، سقف و کف بهای بلیت هواپیما بر مبنای هر ساعت پروازی ۱۰۰ دلار تعیین شده است. 

وی ادامه داد: گرچه نسبت به چند هفته پیش شاهد افزایش قیمت بلیت مسافرت هوایی هستیم اما این افزایش با توجه به بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری در چارچوب نظارت های لازم انجام می شود. 

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری خراسان ‌رضوی گفت: دفاتر خدمات مسافرتی به علت فعالیت قانونی و نظام مند اقدامی برای افزایش بی رویه نرخ و قیمت گذاری جدید بلیت هواپیما ندارند اما دفاتر غیرمجاز به خصوص مراکز فروش اینترنتی بلیت در این زمینه تخلف ها و فعالیت های غیرقانونی فراوانی دارند. 

پايان ساخت ترمينال شماره ۲ فرودگاه لارستان

مدیرکل فرودگاه لارستان گفت: عمليات ساخت ترمينال شماره ۲ فرودگاه لارستان با زيربناي ۶۰۰۰ مترمربع به پايان رسيده و آماده افتتاح است.

امين الله صولتی، مديركل فرودگاه لارستان با اعلام اين خبر عنوان كرد: اين پروژه با نام تكميل ترمينال، تلمبه خانه و پست برق سال ۸۲ شروع و در مراحلی متوقف شد و سال ۹۶ با اختصاص ۸۰ ميليارد ريال اعتبار با جديت ادامه پيدا كرد.

مديركل فرودگاه لارستان افزود: اكنون ساخت اين پروژه به پايان رسيده و در مرحله پارتيشن بندی و برطرف كردن نواقص است.

فرودگاه بين‌المللی شهيد بهشتی اصفهان در مسير توسعه

مديركل فرودگاه‌های استان اصفهان با توجه به اهميت و جايگاه فرودگاه بين المللی شهيد بهشتي اصفهان در كشور و منطقه از انجام اقدامات متعدد درحوزه‌های مختلف عمليات هوانوردی و فرودگاهی طی پنج سال گذشته جهت توسعه اين فرودگاه خبر داد.

حسن امجدي داد: از نقاط حائز اهميت اين فرودگاه مي توان به عبور دوازده مسير هوايي بين المللي و داخلي از فراز منطقه تحت كنترل فرودگاه كه بر اين اساس فرودگاه احتياطي بيش از ۶۰ درصد از پروازهاي خارجي كه از فضاي كشور جمهوري اسلامي ايران عبور مي نمايند بوده و همچنين معين اول استان تهران و ۱۰ استان دیگر در زمان بروز حوادث غير مترقبه طبق تقسيم بندي وزارت كشور بوده و  نيز فرودگاه اصفهان به عنوان اولين فرودگاه احتياطي(جايگزين) براي تمامي پروازهاي فرودگاهاي حضرت امام(ره) و مهرآباد است.

امجدی به نقش این فرودگاه در حمل و نقل هوایی ایران اشاره کرد و گفت: از طرفي به دليل جاذبه هاي گردشگري شهر اصفهان و جايگاه آن در صنعت جذب توريست و توسعه گردشگري نگاه ویژه‌ای نسبت به فرودگاه اصفهان وجود دارد و بر اين اساس از سالهاي گذشته طرح و برنامه‌های مدوني تهيه گرديده كه مي توان به طرح جامع فرودگاه كه از سال ۲۰۰۸ تهيه شده و در سالهاي بعد ويرايش‌هايي بر آن صورت گرفته اشاره كرد. معتقدم با تغيير نگاه و توجه ويژه مسئولين و خواست مردم, در سالهاي اخير فرودگاه اصفهان روی چرخ توسعه افتاده و در مسیری که باید قرارگرفته ودر جهت رسیدن به جایگاه واقعی در حال حرکت است .

نظر شما