شناسهٔ خبر: 57615 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه‌و‌شهرسازی مطرح کرد:

قابلیت اتصال کریدور اروم‌چی- اکتائو- انزلی به اروپا از داخل ایران

مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی کریدور اروم‌چی-اکتائو-انزلی گفت: می‌توان این مسیر را به داخل کشور و از طریق مرز بازرگان به سمت اروپا ادامه داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد انزلی، مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان دیدار و از پروژه‌های عمرانی-زیرساختی، گردشگری و مجتمع بندری کاسپین این منطقه‌ نیز بازدید به عمل آورد.

مهرداد تقی زاده معاون وزیر راه نیز پس از بازدید از توانمندی‌ها و زیرساخت‌های این منطقه، اقدامات انجام‌شده از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی طی سال‌های اخیر را بسیار ارزشمند ارزیابی نمود و با بیان اینکه عدم بهره‌گیری از منابع و بودجه دولتی در احداث پروژه‌های زیرساختی منطقه بسیار ارزشمند است، افزود: استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی نکته مهمی است که می‌تواند به‌عنوان الگو در سطح کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث بخش‌های مختلف بندر کاسپین از جمله اسکله‌ها، انبار و سیلو، سردخانه بهترین و جذاب‌ترین اقدامات در حال اجرا از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی در مجتمع بندری است، اضافه کرد: عملکرد منطقه آزاد انزلی در بخش‌های توریستی و گردشگری قابل‌توجه بوده و این منطقه یکی از مناطق آزاد موفق کشور است که در ستاد لجستیک کشور که در وزارت راه با حضور نمایندگان نهادهای مختلف فعال است بررسی جایگاه لجستیکی این منطقه به سمت جایگاه مناسب و مؤثر در دستور کار قرار می‌گیرد.

مهرداد تقی زاده فعال‌سازی کریدور بین‌المللی جدید ایجادشده از سوی منطقه آزاد انزلی در مسیر ایران و چین را بسیار مهم اعلام کرد و گفت: می‌توان این مسیر را به داخل کشور و از طریق مرز بازرگان به اروپا ادامه داد.

وی توجه به نیازهای کاهش هزینه، زمان و امنیت کالا با حضور شرکت‌های بیمه‌ای را به‌منظور اقتصادی کردن کریدوها برای بازرگانان مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: بعد از راه‌اندازی کریدور جدید اروم چی-اکتائو- انزلی، بخش قزاقستان تا انزلی را جزو کریدور شمال_جنوب قرار داده‌ایم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری، بازرگانانی که در مسیر کشورهای دریای خزر تجارت می‌کنند در این منطقه را مهم قلمداد کرد و افزود: منطقه آزاد انزلی در توسعه مناسبات تجاری ایران با کشورهای همسایه دریای خزر نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

بازید از بندر کاسپین، طرح‌های توسعه‌ای و زیرساختی، فاز تجارت و گردشگری و بزرگ‌ترین آکواریوم ایران در منطقه آزاد انزلی از دیگر بخش‌های این دیدار بود که مدیرکل راه و شهرسازی گیلان و معاون و مدیران سازمان حضور داشتند.

رضا مسرور، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در نشست با معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح‌های توسعه‌ای سازمان بر محور توسعه ترانزیت و تجارت با کشورهای حاشیه خزر و تبدیل‌شدن به پایگاه دادوستد منطقه خزر استوار است اظهار داشت: محور و هسته اصلی کسب‌وکار این منطقه، ترانزیت و کسب‌وکار با کشورهای حاشیه خزر به‌ویژه روسیه است.

وی با شاره به اینکه با تشکیل کنسرسیوم مشترک با اتاق بازرگانی چین و کشتیرانی دریای خزر نسبت به فعال‌سازی کریدور جدید چین، آکتائو-انزلی اقدام کردیم اضافه کرد: این مسیر از نظر زمان و هزینه برای حمل‌ونقل کالا از کشور چین به‌ویژه کالاهایی که از مرکز و غرب چین به ایران و اروپا و کشورهای همسایه منتقل می‌شود مقرون‌به‌صرفه تر است.

رضا مسرور با تصریح بر اینکه بندر کاسپین با رویکرد صادراتی با مشارکت این سازمان و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شده، گفت: ۱۲۰ هزار تن سیلو و ۹۰ هزار تن مخازن سوخت، چندین انبار و سردخانه نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پس‌کرانه بندر کاسپین در حال احداث است.

وی به اقدامات سازمان متبوع خود در مسیر تکمیل حلقه‌های مختلف توسعه‌ای مجتمع بندری کاسپین اشاره کرد و افزود: فعالیت شهرک صنعتی شماره ۲ منطقه با میزان اشتغال‌زایی ۲۰۰۰ هزار نفر در کنار احداث شهرک صنعتی شماره ۳ و پارک لجستیک که در طرح جامع منطقه مورد تصویب هیئت دولت قرار گرفته را از جمله مهم‌ترین برنامه‌ها و اقدامات این سازمان جهت توسعه صادرات، تولید و اشتغال در پس‌کرانه بندر است.

مسرور در ادامه اقدامات و برنامه‌های سازمان در توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها حمل‌ونقلی، صنعتی؛ گردشگری و فعال‌سازی کریدورهای بین‌المللی عبوری از منطقه به‌ویژه راه‌اندازی مسیر گردشگری دریایی در خزر با بهره‌برداری از اسکله مارینا منطقه آزاد انزلی و برنامه‌های توسعه‌ای کشورهای منطقه در توسعه ظرفیت‌های بندری در خزر را تشریح کرد.

نظر شما