شناسهٔ خبر: 5778 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در بازديد از كنترل مركزي راه آهن:

تغيير پارادايم در حوزه شهری نيازمند بازتعريف آن برمبنای ريل است

عباس آخوندی وزير راه و شهرسازی در مراسم بازديد از كنترل مركزي راه آهن گفت: در حال حاضر نياز به توسعه شهری بر مبنای ريل محور داريم چراكه حوزه ريلی در بحث ارتباط درون و برون شهری و همچنين ارتباط كلان شهر ها با حومه، نقش محوری را ايفا می‌كند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در مراسم بازديد از كنترل مركزي راه آهن با بيان اينكه راه آهن و ارايه خدمات در ۲ حوزه بار و مسافر مسئوليت سنگيني است ضمن سپاسگزاري از تمام پرسنل سخت كوش راه آهن گفت: اميدواريم بتوانيم دوران نو وتازه اي را در حوزه ريل داشته باشيم و باتوجه به اهميت حوزه ريلي بايد بتوانيم تحولات بنيادين درآن ايجاد كنيم.

وي افزود: راه آهن نماد صنعتي شدن كشور است و با توجه به گذشت بيش از ۸۰ سال از احداث آن نيازمند ايجاد راه آهن مدرن در كشور هستيم.

آخوندي اظهار كرد:در حال حاضر انديشه مدرن كردن وتلفيق ره آهن با فناوري اطلاعات (IT ) در حال انجام است .

وي با بيان اينكه تلقي جامعه از راه آهن سيستمي سنتي است خاطرنشان كرد: با توجه به اين موضوع بايد راه آهن مدرن را به مردم در ۲ حوزره بار و مسافر ارايه كنيم.

وزير راه و شهر سازي با اشاره به رويارويي كشور با پديده رشد جمعيت شهري تصريح كرد: با توجه به رشد ۶ برابري جمعيت شهري در طول ۵۰ سال اخير نيازمند يك تغيير پارادايم در زندگي شهري هستيم.

آخوندي خاطرنشان كرد: بحث راه آهن و توسعه آن تنها به موضوع نوسازي باز نمي گردد بلكه بايد به سمتي حركت كنيم كه زندگي شهري را بر اساس ريل بازتعريف كنيم.

وي افزود: به عبارت ديگر در حال حاضر نياز به توسعه شهري برمبناي ريل محور داريم چراكه حوزه ريلي در بحث ارتباط درون و برون شهري و همچنين ارتباط كلان شهر ها با حومه نقش محوري را ايفا مي‌كند.

وزير راه و شهر سازي توسعه حوزه ريلي را پاسخ به مساله شهر نشيني دانست و گفت:با توجه به افزايش جمعيت بيش از ۱۵ ميليون نفري مركز و پيرامون شهر بايد تمام ارتباطات بر مبناي ريل طراحي شود .

وي در ادامه ايجاد نگاه بازرگاني در حوزه بار و توسعه حمل و نقل تركيبي را نكته مهمي بر شمرد و افزود:ايجاد پارادايم جديد در حوزه شهري نيازمند بازتعريف آن برمبناي ريل و ايستگاه هاي آن است به اين معنا كه ايستگاه‌ها تنها توقفگاه نبوده و بايد به مركز مبادله شهري تبديل شوند و پيرو اين موارد كشور نيازمند تعريف جديدي از راه آهن و حوزه ريلي است./

نظر شما