شناسهٔ خبر: 57801 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

با همت تعدادی از زنان دغدغه‌مند ثبت شده است؛

جزییاتی از تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی

وارتا تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی (WARTA) به همت جمعی از زنان دغدغه‌مند به‌عنوان نهاد مردمی، غیرسیاسی و غیر‌انتفاعی و با هدف پیشگیری از سوانح جاده‌‌ای و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیك، توسط هیئت مؤسس در خرداد ۱۳۹۶ پایه‌گذاری و به ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر اساس اعلام جمعیت طرفداران ایمنی راه‌های کشور؛ تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی (WARTA) به همت جمعی از زنان دغدغه‌مند به‌عنوان نهاد مردمی، غیرسیاسی و غیر‌انتفاعی و با هدف پیشگیری از سوانح جاده‌‌ای و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیك، توسط هیئت مؤسس در خرداد ۱۳۹۶ پایه‌گذاری شد و با طی مراحل قانونی و تصویب مراجع ذیصلاح با شماره ملی ۱۴۰۰۷۷۱۸۷۴۷ و شماره ثبت ۴۵۱۰۹ در تاریخ ۱۳۹۷/۴/۲۴ به ثبت رسید.

این نهاد در حال حاضر اقدامات خود را در جهت‌ عضو‌گیری و جلب حمایت مردم و مسئولان به‌ویژه بانوان توانمند و شایسته آغاز نموده است تا با فعالیت‌های فرهنگی كه در دستور كار قرار دارد از ظرفیت زنان بیش‌ازپیش در جهت بهبود ایمنی راه و كاهش سوانح ترافیكی استفاده نماید. این نهاد نو‌پا، همواره در انتظار پیشنهادات و یاری افراد دلسوز است تا دست در دست هم زمینه را برای سلامت و ایمنی در جامعه فراهم كند.

باور بنیان‌گذاران این تشكل این است كه با استفاده از ظرفیت زنان در بهبود ایمنی راه به‌ویژه آموزش و فعالیت‌های فرهنگی می‌توان به معضل تصادفات ترافیكی فائق آمد.

اهداف تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی (وارتا):

  • ترویج و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیك
  • توانمندسازی بانوان و استفاده از ظرفیت آنان در سیاست‌های پیشگیری از سوانح ترافیكی
  • به‌کارگیری زنان در آموزش و فرهنگ‌سازی ایمنی حمل‌ونقل
  • حمایت از مصدومان و معلولان سوانح ترافیكی و خانواده‌های آنان

معرفی:

تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی (WARTA) به همت جمعی از زنان دغدغه‌اند به‌عنوان نهاد مردمی، غیرسیاسی و غیر‌انتفاعی و با هدف پیشگیری از سوانح جاده‌‌ای و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیك، توسط هیئت مؤسس در خرداد ۱۳۹۶ پایه‌گذاری شد و با طی مراحل قانونی و تصویب مراجع ذیصلاح با شماره ملی ۱۴۰۰۷۷۱۸۷۴۷ و شماره ثبت ۴۵۱۰۹ در تاریخ ۱۳۹۷/۴/۲۴ به ثبت رسید.

این نهاد در حال حاضر اقدامات خود را در جهت‌ عضو‌گیری و جلب حمایت مردم و مسئولان به‌ویژه بانوان توانمند و شایسته آغاز نموده است تا با فعالیت‌های فرهنگی كه در دستور كار قرار دارد از ظرفیت زنان بیش‌ازپیش در جهت بهبود ایمنی راه و كاهش سوانح ترافیكی استفاده نماید. این نهاد نو‌پا، همواره در انتظار پیشنهادات و یاری افراد دلسوز است تا دست در دست هم زمینه را برای سلامت و ایمنی در جامعه فراهم كند.

باور بنیان‌گذاران این تشكل این است كه با استفاده از ظرفیت زنان در بهبود ایمنی راه به‌ویژه آموزش و فعالیت‌های فرهنگی می‌توان به معضل تصادفات ترافیكی فائق آمد.

کلیات و ضرورت ایجاد نهادهای غیردولتی در پیشگیری از سوانح ترافیكی

سوانح ترافیكی یكی از پیچیده‌ترین مشكلات كشور عزیزمان ایران است كه به به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی همه افراد جامعه تأثیر می‌گذارد.

سالهاست كه جامعه جهانی اقدامات مربوط به بهبود ایمنی راه و مبارزه علیه سوانح ترافیكی را آغاز نموده و این موضوع، بخشی از مبارزه بر علیه توسعه‌نیافتگی تلقی می‌شود. بهبود ایمنی راه‌ها و گسترش حمل‌و‌نقل پایدار، ایمن و مؤثر با توجه ویژه به نیازهای همه كاربران راه به‌ویژه افراد آسیب‌پذیر جامعه مانند؛ زنان، کودکان، افراد معلول و افراد مسن ممكن می‌شود. مطالبه و ایجاد تقاضا از طرف مردم برای ساخت راه‌ها و خودروهای ایمن و استاندارد، حمایت از تصویب و اعمال جدی قوانین، انتظار پاسخ‌دهی سریع از طرف گروه‌های امداد و نجات و اورژانس پزشكی، باز توانی مصدومان و معلولان؛ و نیز ترویج فرهنگ ایمنی مواردی هستند كه قطعاً برنامه‌ریزان و تصمیم گیران را به اهداف نهایی بهبود ایمنی راه و توسعه پایدار نزدیك خواهد كرد. برای رسیدن به این اهداف بی‌شك نیاز به تقسیم مسئولیت و مشاركت همه اقشار جامعه وجود دارد. به عبارتی كار برای مردم- توسط مردم چارچوب اصلی تفكر مشاركت اجتماعی است.

در این میان سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) نقش بسزایی در توسعه زیرساخت‌های مدنی و اجتماعی دارند. پیگیری حقوق شهروندی و ایفای نقش واسط بین آحاد مردم و دولت از مهم‌ترین کارکردهای این سازمان‌ها است و با توجه به حجم بالای مشکلات در جامعه رفع آن‌ها قطعاً بدون همراهی مردم از عهده هیچ دولتی برنمی‌آید.

در برنامه جهانی دهه ایمنی راه، مشاركت سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی و استفاده از ظرفیت‌های این نهادها توصیه‌شده است. این‌گونه تشكل‌ها افراد جامعه را فرا می‌خوانند تا مکانیسم‌هایی را ایجاد نمایند كه تبادل تجربه‌ها را ارتقا داده و در سطح ملی و بین‌المللی با دیدگاه دیگری سیاست‌های ایمنی راه را طراحی، اجرا، پایش و نظارت نمایند. با ترویج فرهنگ مشارکت و استفاده از نظام انگیزش و تشویق فعالیت‌های داوطلبانه، انسان دوستانه و مردم محور و نیز با گسترش همكاری، همیاری و هماهنگی بین بخشی در دستگاه‌های اجرایی می‌توان به اهداف ایمنی راه و درنهایت كاهش حوادث جاده‌ای و هزینه‌های ناشی از آن رسید.

زنان در جهان معاصر مخاطبان اصلی تحقق توسعه پایدار هستند و در دهه‌های اخیر نقش قاطع خود را در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حفاظت از محیط‌زیست، بهبود كیفیت زندگی شهروندان، عدالت اجتماعی و غیره نشان داده‌اند. طراحی و اجرای برنامه موفق و جامع مشاركت اجتماعی زنان منجر به توانمندسازی آنان در ارتقای ایمنی می‌شود. آنان همچنین با تشكیل تیم‌هایی از افراد متعهد و دلسوز و برگزاری کمپین‌های منسجم می‌توانند نقش چشمگیری در بهبود رفتارهای ایمنی داشته باشند.

اهداف تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی (وارتا):

ترویج و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیك

توانمندسازی بانوان و استفاده از ظرفیت آنان در سیاست‌های پیشگیری از سوانح ترافیكی

به‌کارگیری زنان در آموزش و فرهنگ‌سازی ایمنی حمل‌ونقل

حمایت از مصدومان و معلولان سوانح ترافیكی و خانواده‌های آنان

عضویت در تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی

از همه علاقه‌مندان، فرهیختگان و دلسوزان در همه حیطه‌های علمی و اجتماعی دعوت می‌شود تا با عضویت به بهبود ایمنی راه و كاهش سوانح ترافیكی كمك نمایند. عضویت در این نهاد غیر دولتی برای عموم آزاد است.

برای عضویت در تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی از راه‌های زیر مراجعه نموده و نسبت به تكمیل فرم اقدام نمایید.

جلب مشاركت و کمک‌های مردمی

این نهاد برای انجام فعالیت‌های خود و در راستای بهبود ایمنی راه و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیك نیازمند اعتماد و حمایت اعضا و ارگانهای دولتی و غیر دولتی دیگر برای انجام پروژه‌های مرتبط است و آماده دریافت کمک‌های مردمی از طریق شماره حساب و شماره كارت است.

دلایلی كه این تشكل متمركز بر زنان است؛

- زنان با نیمی از جمعیت جوامع و به دلیل ارتباط مستقیم با گروه‌های سنی جوانان، نوجوانان و کودکان از مؤثرترین گروه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند و دامنه تأثیر هر زن می‌تواند از خود و خانواده تا کل جامعه گسترش یابد، واقعیتی که در جوامع درحال‌توسعه کمتر مورد توجه قرار‌گرفته است و هنوز زنان نتوانسته‌اند به جایگاه مناسب خود در اداره امور کشور و در تصمیم‌گیری‌ها دست یابند و نقش ارزشمند آنان در فرآیند توسعه مغفول مانده است.

- به نظر می‌رسد زنان ازنظر احساسی در مسائلی كه به هر حال با قربانی، معلولیت و از دست دادن جوانان سروکار دارد بهتر عمل می‌کنند. زنان بهتر از مردان، مرگ بیست هزار نفر و زخمی شدن بیش از سیصد هزار نفر را در جامعه درك می‌كنند. توانایی ابراز همدلی و هوش هیجانی بالاتر زنان یعنی خودآگاهی، مدیریت خود و مدیریت روابط، اشاره به توانمندی‌های آنان در خدمات داوطلبانه در جامعه و در مقوله‌ای مانند پیشگیری از سوانح ترافیكی دارد.

-آمارها نشان می‌دهد كه زنان بیشترین استفاده‌كنندگان حمل‌ونقل عمومی هستند ولی توزیع امكانات شهری منطبق بر نیازهای آنان نیست و به‌عنوان كسانی كه مراقبان كودكان (حركت كالسكه كودكان) یا همراهان و حامیان افراد سالمند (مانند حركت ویلچر) هستند در حمل‌ونقل عمومی و فضاهای شهری توجه كمتری می‌شود. باید تمام نیازهای زنان را در همه اجزای سیاست عمومی ایمنی راه كشور از

جمله، قانون‌گذاری، ایجاد زیرساخت‌ها، استفاده از فضای عمومی در نظر گرفت.

- سوگواری برای کشته‌شدگان، مراقبت و پرستاری از مصدومان و بالاخره فقر ناشی از دست دادن نان‌آور خانواده، ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی با كاهش كیفیت زندگی زنان دارد و حمایت از آنان در شرایط فوق وظیفه تمام نهادهای دولتی و غیر‌دولتی است.

- داده‌ها نشان‌دهنده تخلف كمتر زنان و تفاوت در رفتارهای ترافیكی مردان و زنان است بنابراین باید از این حسن زنان در آموزش و برنامه‌های ترویجی و سیاست‌های فرهنگ‌سازی بهره‌برداری كرد.

- حدود ۲۳ درصد كل كشته‌های تصادفات ترافیکی را زنان تشكیل می‌دهند، این نسبت در مورد مصدومیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حدود ۳۹ درصد است (تفاوت موجود بین تعداد فوتی‌ها و مصدومیت‌های زنان می‌تواند به دلیل رانندگی كمتر آن‌ها در جاده‌های بین‌شهری باشد). یک‌چهارم كشته‌ها و نزدیك به ۴۰ درصد مصدومیت‌های سوانح ‌ترافیكی، نشان‌دهنده برخوردار نبودن زنان از ایمنی كافی در راه‌ها و خیابان‌های كشور و آسیب‌پذیری آنان است.

- در مناسبت‌های ملی و بین‌المللی بیش‌ازپیش به اهمیت نقش زنان در ایمنی راه و جنبه‌های مختلف آن پرداخته می‌شود و پروژه‌ها و طرح‌هایی برای درگیر كردن جامعه زنان در سازمان‌های دولتی و غیر‌دولتی با اهداف توجه به بعد جنسیتی سیاست‌های ملی بهبود ایمنی راه و توسعه پایدار مطرح می‌شود كه برای همگام بودن با جامعه جهانی بهتر است در این مسیر حركت كرد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما