به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر اساس اعلام جمعیت طرفداران ایمنی راههای کشور؛ تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی (WARTA) به همت جمعی از زنان دغدغهمند بهعنوان نهاد مردمی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی و با هدف پیشگیری از سوانح جادهای و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیك، توسط هیئت مؤسس در خرداد ۱۳۹۶ پایهگذاری شد و با طی مراحل قانونی و تصویب مراجع ذیصلاح با شماره ملی ۱۴۰۰۷۷۱۸۷۴۷ و شماره ثبت ۴۵۱۰۹ در تاریخ ۱۳۹۷/۴/۲۴ به ثبت رسید.
این نهاد در حال حاضر اقدامات خود را در جهت عضوگیری و جلب حمایت مردم و مسئولان بهویژه بانوان توانمند و شایسته آغاز نموده است تا با فعالیتهای فرهنگی كه در دستور كار قرار دارد از ظرفیت زنان بیشازپیش در جهت بهبود ایمنی راه و كاهش سوانح ترافیكی استفاده نماید. این نهاد نوپا، همواره در انتظار پیشنهادات و یاری افراد دلسوز است تا دست در دست هم زمینه را برای سلامت و ایمنی در جامعه فراهم كند.
باور بنیانگذاران این تشكل این است كه با استفاده از ظرفیت زنان در بهبود ایمنی راه بهویژه آموزش و فعالیتهای فرهنگی میتوان به معضل تصادفات ترافیكی فائق آمد.
اهداف تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی (وارتا):
- ترویج و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیك
- توانمندسازی بانوان و استفاده از ظرفیت آنان در سیاستهای پیشگیری از سوانح ترافیكی
- بهکارگیری زنان در آموزش و فرهنگسازی ایمنی حملونقل
- حمایت از مصدومان و معلولان سوانح ترافیكی و خانوادههای آنان
معرفی:
تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی (WARTA) به همت جمعی از زنان دغدغهاند بهعنوان نهاد مردمی، غیرسیاسی و غیرانتفاعی و با هدف پیشگیری از سوانح جادهای و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیك، توسط هیئت مؤسس در خرداد ۱۳۹۶ پایهگذاری شد و با طی مراحل قانونی و تصویب مراجع ذیصلاح با شماره ملی ۱۴۰۰۷۷۱۸۷۴۷ و شماره ثبت ۴۵۱۰۹ در تاریخ ۱۳۹۷/۴/۲۴ به ثبت رسید.
این نهاد در حال حاضر اقدامات خود را در جهت عضوگیری و جلب حمایت مردم و مسئولان بهویژه بانوان توانمند و شایسته آغاز نموده است تا با فعالیتهای فرهنگی كه در دستور كار قرار دارد از ظرفیت زنان بیشازپیش در جهت بهبود ایمنی راه و كاهش سوانح ترافیكی استفاده نماید. این نهاد نوپا، همواره در انتظار پیشنهادات و یاری افراد دلسوز است تا دست در دست هم زمینه را برای سلامت و ایمنی در جامعه فراهم كند.
باور بنیانگذاران این تشكل این است كه با استفاده از ظرفیت زنان در بهبود ایمنی راه بهویژه آموزش و فعالیتهای فرهنگی میتوان به معضل تصادفات ترافیكی فائق آمد.
کلیات و ضرورت ایجاد نهادهای غیردولتی در پیشگیری از سوانح ترافیكی
سوانح ترافیكی یكی از پیچیدهترین مشكلات كشور عزیزمان ایران است كه به بهصورت مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی همه افراد جامعه تأثیر میگذارد.
سالهاست كه جامعه جهانی اقدامات مربوط به بهبود ایمنی راه و مبارزه علیه سوانح ترافیكی را آغاز نموده و این موضوع، بخشی از مبارزه بر علیه توسعهنیافتگی تلقی میشود. بهبود ایمنی راهها و گسترش حملونقل پایدار، ایمن و مؤثر با توجه ویژه به نیازهای همه كاربران راه بهویژه افراد آسیبپذیر جامعه مانند؛ زنان، کودکان، افراد معلول و افراد مسن ممكن میشود. مطالبه و ایجاد تقاضا از طرف مردم برای ساخت راهها و خودروهای ایمن و استاندارد، حمایت از تصویب و اعمال جدی قوانین، انتظار پاسخدهی سریع از طرف گروههای امداد و نجات و اورژانس پزشكی، باز توانی مصدومان و معلولان؛ و نیز ترویج فرهنگ ایمنی مواردی هستند كه قطعاً برنامهریزان و تصمیم گیران را به اهداف نهایی بهبود ایمنی راه و توسعه پایدار نزدیك خواهد كرد. برای رسیدن به این اهداف بیشك نیاز به تقسیم مسئولیت و مشاركت همه اقشار جامعه وجود دارد. به عبارتی كار برای مردم- توسط مردم چارچوب اصلی تفكر مشاركت اجتماعی است.
در این میان سازمانهای مردمنهاد (سمنها) نقش بسزایی در توسعه زیرساختهای مدنی و اجتماعی دارند. پیگیری حقوق شهروندی و ایفای نقش واسط بین آحاد مردم و دولت از مهمترین کارکردهای این سازمانها است و با توجه به حجم بالای مشکلات در جامعه رفع آنها قطعاً بدون همراهی مردم از عهده هیچ دولتی برنمیآید.
در برنامه جهانی دهه ایمنی راه، مشاركت سازمانها و نهادهای غیردولتی و استفاده از ظرفیتهای این نهادها توصیهشده است. اینگونه تشكلها افراد جامعه را فرا میخوانند تا مکانیسمهایی را ایجاد نمایند كه تبادل تجربهها را ارتقا داده و در سطح ملی و بینالمللی با دیدگاه دیگری سیاستهای ایمنی راه را طراحی، اجرا، پایش و نظارت نمایند. با ترویج فرهنگ مشارکت و استفاده از نظام انگیزش و تشویق فعالیتهای داوطلبانه، انسان دوستانه و مردم محور و نیز با گسترش همكاری، همیاری و هماهنگی بین بخشی در دستگاههای اجرایی میتوان به اهداف ایمنی راه و درنهایت كاهش حوادث جادهای و هزینههای ناشی از آن رسید.
زنان در جهان معاصر مخاطبان اصلی تحقق توسعه پایدار هستند و در دهههای اخیر نقش قاطع خود را در تصمیمگیریهای مربوط به حفاظت از محیطزیست، بهبود كیفیت زندگی شهروندان، عدالت اجتماعی و غیره نشان دادهاند. طراحی و اجرای برنامه موفق و جامع مشاركت اجتماعی زنان منجر به توانمندسازی آنان در ارتقای ایمنی میشود. آنان همچنین با تشكیل تیمهایی از افراد متعهد و دلسوز و برگزاری کمپینهای منسجم میتوانند نقش چشمگیری در بهبود رفتارهای ایمنی داشته باشند.
اهداف تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی (وارتا):
ترویج و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیك
توانمندسازی بانوان و استفاده از ظرفیت آنان در سیاستهای پیشگیری از سوانح ترافیكی
بهکارگیری زنان در آموزش و فرهنگسازی ایمنی حملونقل
حمایت از مصدومان و معلولان سوانح ترافیكی و خانوادههای آنان
عضویت در تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی
از همه علاقهمندان، فرهیختگان و دلسوزان در همه حیطههای علمی و اجتماعی دعوت میشود تا با عضویت به بهبود ایمنی راه و كاهش سوانح ترافیكی كمك نمایند. عضویت در این نهاد غیر دولتی برای عموم آزاد است.
برای عضویت در تشكل زنان علیه سوانح ترافیكی از راههای زیر مراجعه نموده و نسبت به تكمیل فرم اقدام نمایید.
جلب مشاركت و کمکهای مردمی
این نهاد برای انجام فعالیتهای خود و در راستای بهبود ایمنی راه و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیك نیازمند اعتماد و حمایت اعضا و ارگانهای دولتی و غیر دولتی دیگر برای انجام پروژههای مرتبط است و آماده دریافت کمکهای مردمی از طریق شماره حساب و شماره كارت است.
دلایلی كه این تشكل متمركز بر زنان است؛
- زنان با نیمی از جمعیت جوامع و به دلیل ارتباط مستقیم با گروههای سنی جوانان، نوجوانان و کودکان از مؤثرترین گروههای اجتماعی به شمار میآیند و دامنه تأثیر هر زن میتواند از خود و خانواده تا کل جامعه گسترش یابد، واقعیتی که در جوامع درحالتوسعه کمتر مورد توجه قرارگرفته است و هنوز زنان نتوانستهاند به جایگاه مناسب خود در اداره امور کشور و در تصمیمگیریها دست یابند و نقش ارزشمند آنان در فرآیند توسعه مغفول مانده است.
- به نظر میرسد زنان ازنظر احساسی در مسائلی كه به هر حال با قربانی، معلولیت و از دست دادن جوانان سروکار دارد بهتر عمل میکنند. زنان بهتر از مردان، مرگ بیست هزار نفر و زخمی شدن بیش از سیصد هزار نفر را در جامعه درك میكنند. توانایی ابراز همدلی و هوش هیجانی بالاتر زنان یعنی خودآگاهی، مدیریت خود و مدیریت روابط، اشاره به توانمندیهای آنان در خدمات داوطلبانه در جامعه و در مقولهای مانند پیشگیری از سوانح ترافیكی دارد.
-آمارها نشان میدهد كه زنان بیشترین استفادهكنندگان حملونقل عمومی هستند ولی توزیع امكانات شهری منطبق بر نیازهای آنان نیست و بهعنوان كسانی كه مراقبان كودكان (حركت كالسكه كودكان) یا همراهان و حامیان افراد سالمند (مانند حركت ویلچر) هستند در حملونقل عمومی و فضاهای شهری توجه كمتری میشود. باید تمام نیازهای زنان را در همه اجزای سیاست عمومی ایمنی راه كشور از
جمله، قانونگذاری، ایجاد زیرساختها، استفاده از فضای عمومی در نظر گرفت.
- سوگواری برای کشتهشدگان، مراقبت و پرستاری از مصدومان و بالاخره فقر ناشی از دست دادن نانآور خانواده، ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی با كاهش كیفیت زندگی زنان دارد و حمایت از آنان در شرایط فوق وظیفه تمام نهادهای دولتی و غیردولتی است.
- دادهها نشاندهنده تخلف كمتر زنان و تفاوت در رفتارهای ترافیكی مردان و زنان است بنابراین باید از این حسن زنان در آموزش و برنامههای ترویجی و سیاستهای فرهنگسازی بهرهبرداری كرد.
- حدود ۲۳ درصد كل كشتههای تصادفات ترافیکی را زنان تشكیل میدهند، این نسبت در مورد مصدومیتها حدود ۳۹ درصد است (تفاوت موجود بین تعداد فوتیها و مصدومیتهای زنان میتواند به دلیل رانندگی كمتر آنها در جادههای بینشهری باشد). یکچهارم كشتهها و نزدیك به ۴۰ درصد مصدومیتهای سوانح ترافیكی، نشاندهنده برخوردار نبودن زنان از ایمنی كافی در راهها و خیابانهای كشور و آسیبپذیری آنان است.
- در مناسبتهای ملی و بینالمللی بیشازپیش به اهمیت نقش زنان در ایمنی راه و جنبههای مختلف آن پرداخته میشود و پروژهها و طرحهایی برای درگیر كردن جامعه زنان در سازمانهای دولتی و غیردولتی با اهداف توجه به بعد جنسیتی سیاستهای ملی بهبود ایمنی راه و توسعه پایدار مطرح میشود كه برای همگام بودن با جامعه جهانی بهتر است در این مسیر حركت كرد.
نظر شما