شناسهٔ خبر: 57804 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری مطرح کرد؛

گزارش عملکرد یک‌ساله معاونت شهرسازی و معماری/ تشریح مصداق‌های استفاده از ظرفیت‌های ادغام دو حوزه راه و شهرسازی/ تشکیل شورای ساماندهی پایتخت

محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی به مناسبت هفته دولت طی نشستی با خبرنگاران گزارشی از اقدامات معاونت تحت مسئولیت خود را در ۲۶ بند، تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست خبری محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به همراه مدیران کل دفاتر نظارت بر طرح های توسعه و عمران، معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش، دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری و طرح ریزی شهری با حضور خبرنگاران رسانه ها، خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و روزنامه ها در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

ایزدی با اعلام این مطلب که امیدوار است تا خلاء حضور اخبار حوزه معاونت معماری و شهرسازی در رسانه ها با نشست های خبری پر شود، گزارش اقدامات حوزه معاونت تحت مسئولیت خود را تشریح کرد و گفت: احیای طرح جامع سرزمین از طریق اقدام مشترک وزارتخانه و سازمان برنامه و بودجه کشور بعد از ۳ دهه از انجام اقدامات موازی با هفدت تدوین سند آمایش سرزمین کشور، ارتقای جایگاه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید و تمرکز بر سیاستگذاری و طرح موضوعات کلیدی توسعه، ایجاد فضای مشارکت و گفتگو تعامل با حرفه مندان از طریق انجمن صنفی و جامعه مهندسان مشاور بخشی از کارهایی است که در طی یکسال گذشته به سرانجام رسیدند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تجدیدنظر در ساختار، محتوا و فرایند برنامه ریزی و طرح ریزی شهری، توجه به ارتقای کیفی معماری از طریق تشکیل کمیته اعتلای معماری، برگزاری مسابقات معماری، مستندسازی و ترویج معماری خوب و اصلاح دستورالعمل ها و ضوابط ساختمانی از دیگر کارهایی است که انجام شد.

این مقام مسئول تهیه و تدوین دستورالعمل تشخیص بناهای شاخص و گردش کار تصویب آنها و نقد و آسیب شناسی نحوه تفکیک اراضی شهری در توده گذاری ۶۰-۴۰ را از دستاوردهای تجدیدنظر در ساختار، محتوا و فرایند برنامه ریزی و طرح ریزی شهری برشمرد.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: ترویج گفتمان سازی به منظور افزایش مطالبه گری در جامعه، تقویت نظارت و پایش تحولات شهری از طریق  حمایت از دیده بانان شهری، ارتقای نقش حرفه مندان از طریق پیوست ۶ قراردادهای تیپ ۱۲، تشکیل نهاد برنامه ریزی و توسعه در کلانشهرها از جمله در تهران، کرج، اصفهان و همدان در یکساله دولت دوازدهم انجام شد.

ایزدی استفاده از ظرفیت های موجود ادغام دو حوزه راه و شهرسازی را نیز تشریح کرد و از راه اندازی کمیته های مشترک، تدوین و اجرای برنامه های مشترک با حوزه حمل و نقل خبر داد. وی گفت: معماری راه، منظر ریلی، کمیته ایستگاه های راه آهن، ترمینال های فرودگاه و تدوین سند راهنمای TOD از جمله استفاده از ظرفیت های ادغام دو حوزه راه و شهرسازی بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه حمایت از برنامه های بازآفرینی شهری نیز توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: اولویت بخشی و حمایت از سیاست بازافرینی شهری با هدف ارتقای کیفیت زندگی در شهرهای کشور از طریق تجدیدنظر در شیوه شناسایی محدوده های هدف، تصویب سیاست بازافرینی رودکنارها، نظارت و مراقبت از ثروت های فرهنگی-تاریخی با لغو نامه ها و مصوباتی که موجب تخریب میراث فرهنگی خواهند شد و حمایت از حفاظت باغ ها و زیست بوم های شهری و روستایی از دیگر اقداماتی است که در یکساله دولت دوازدهم انجام دادیم.

ایزدی ادامه داد: پیگیری و اجرای قانون جابه‌جایی پادگان‌ها با تاکید مقام معظم رهبری و تصویب طرح‌های انتقال پادگان‌های ارومیه، اصفهان و خرم آباد از جمله اقداماتی است که در این زمینه انجام داده‌ایم.

وی افزود: تشکیل شورای ساماندهی پایتخت و ارایه راهکارهای اجرایی برای ارتقای کیفیت زندگی در کلانشهر تهران، سیاستگذاری و نظارت بر تحقق برنامه های حفاظت از بافت ها و آثار تاریخی- فرهنگی همچون تجدیدنظر در طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، لغو مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهرسازی، پیگیری جلوگیری از تخریب کارخانه حریربافی چالوس، اصلاح طرح تعریض و تخریب محله باغی شهر قزوین و مصوبه حفاظت از گورستان های تاریخی از دیگر کارهایی است که انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین راهبری پروژه های طراحی فضاهای شهری در راستای ارتقای کیفیت فضاهای شهری را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: اقدامات ترویجی و چاپ کتاب، انعقاد تفاهم نامه همکاری به منظور تبادل دانش با دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، برنامه ریزی و اجرای جشنواره مهندسی برای سال ۱۳۸۹، راه اندازی پایگاه داده مکانی، ایجاد ارتباط سازنده با مراجع قضایی تاثیرگذار در حوزه اجرا و نظارت بر اجرای طرح های توسعه شهری از قبیل دیوان عدالت اداری و دادستانی از دیگر اقدامات است.

از دیگر اقدامات معاونت معماری و شهرسازی در یکسال گذشته، بازنگری در ضوابط و مقررات مرتبط با حفظ و نگهداری باغات و فضای سبز شهری با رویکرد حفظ حداکثری باغات و عرصه ای سبز در شهرها، پیگیری تدوین ضوابط عام بلندمرتبه سازی در اجرای مصوبه شورای عالی و به منظور شکل دادن به چارچوب کلان ساخت و ساز ساختمان های بلند در سطح شهرهای کشور، نهایی کردن سامانه مکانیزه گردش کار کمیسیون های ماده ۵ شهرهای کشور و تصویب اجرای آن در مراکز استان های کشور  در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران.

همچنین از دیگر اقداماتی که توسط دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری تشریح شد می توان به تهیه نقشه پهنه بندی گسل های زلزله در شهرهای مختلف و تدوین ضوابط و دستورالعمل های ساخت وساز و تصویب در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شامل شهرهای تهران، کرمان، مشهد، زنجان و کرج اشاره کرد.

همچنین، رویکرد قاطع شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در برخورد با ساخت و سازهای خلاف در خارج از محدوده شهرها و اتخاذ سیاست عدم تطهیر خلاف های مربوط به ساخت و ساز به طور مثال موضوعات مشابه مربوط به شهرهای شیراز و مرند، تلاش شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در اصلاح فرآیندهای تصویبی مراجع خود از جمله کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان ها و کمیسیون های ماده ۵، برنامه ریزی و هماهنگی لازم به منظور کنگره ملی دیده بان شهری پاییز ۹۸ به منظور استفاده از نهادهای مردمی و غیردولتی برای نظارت بر اجرای طرح های توسعه و عمران و بررسی و تعیین تکلیف طرح های جامع کلانشهرهای کشور از جمله اهواز، زاهدان و ابلاغ طرح جامع تبریز در کنار ده ها و طرح جامع مربوط به شهرهای کوچک.

نظر شما