شناسهٔ خبر: 57840 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد؛

درآمد ناپایدار، عامل چشم‌پوشی از تخلفات/ تشریح تلاش برای جلوگیری­ از تخلفات ساخت و ساز شهری

مسعود حمزه‌ای مدیر دفتر نظارت و انضباط شهری وزارت راه و شهرسازی از جلوگیری­ از تخلفات و ضوابط شهرسازی در ساخت و ساز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسعود حمزه ای ­مدیرکل دفتر نظارت بر طرح های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی درباره تخلفات در حوزه ساخت و ساز شهری گفت: تا زمانی که درآمد پایدار برای شهرداری ها محقق نشود شهرداری ها ناچار به چشم پوشی از تخلف هستند تا کسب درآمد کنند.

وی ادامه داد: گزارشاتی در طی دوره اخیر در شورای عالی شهرسازی ارائه شد درباره بلندمرتبه سازی، مگامال ها و حریم رودخانه ها مواردی بود که سعی کردیم با اصلاح رویه از تخلفات آن جلوگیری کنیم.

حمزه ای با بیان اینکه مگا مال ها از سال ۹۱ ایجاد شدند ­ادامه داد: در گزارشی که در سال گذشته به شورای عالی شهرسازی ارائه کردیم ­مگامال ها مواردی از ساخت و ساز تجاری هستند که حیطه عملکردی را از محله به سطح شهر گسترش دادند این درحالیست که باید فعالیت را در شهر پوشش می دادند.

وی به خبرگزاری صدا و سیما، گفت: گزارشاتی برای مکان یابی و چگونگی استقرار مگامال ها در دست بررسی داریم و هرگونه ساختمان با این حجم ساخت و ساز باید در شورای عالی شهرسازی مورد بررسی قرار گیرد.

حمزه ای ادامه داد: نظارت بر ساخت و ساز از صدور پروانه ساختمانی تا پایان کار بر عهده شهرداری ها است و ­تخلفاتی در این زمینه وجود دارد ضمن اینکه کنترل می کنیم فرآیند صدور پروانه در شهرداری ها رویه تخلفات را ­ایجاد ­کرده است.

بازرسی‌هایی را برای جلوگیری از تخلفات ساخت و سازهای شهری ­شکل دادیم

وی با اشاره به اینکه ­مسِئله جدی ما (کمیسیون ماده ۱۰۰ )حل کردن تخلف از طریق دریافت جریمه است گفت: شهرداری ها درآمد پایدار ندارند و روش تامین مالی پایدار از مسائلی است که باید به آن پرداخت و مطالعات اولیه را انجام دادیم.

حمزه ای گفت: الزام کمیسیون ماده ۵ در انتشار مصوبات است یعنی مردم به عنوان ناظر وارد میدان شوند و تخلفات را گزارش دهند واز طریق شهرداری پیگیری می شود.

نظر شما