شناسهٔ خبر: 5788 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

افزایش ۷ درصدی مسافران هوایی نوروزی در سه شهر تاریخی ایران

هواپیمای فوكر ۱۰۰ فرودگاه‌های بین‌المللی شیراز٬ اصفهان و یزد در دور نخست سفرهای نوروزی رشد هفت درصدی اعزام و پذیرش مسافران را تجربه کردند.

به‌گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور٬ از ۲۵ اسفند سال گذشته و همزمان با آغاز سفرهای نوروزی تا هفتم فروردین ماه سال جاری دو فرودگاه بین‌المللی شیراز و اصفهان در رقابتی تنگاتنگ در رتبه‌های پنجم و ششم و فرودگاه یزد در رتبه یازدهم پرواز و تعداد مسافران قرار گرفته‌اند. این در حالی است که فرودگاه بین‌المللی مشهد رتبه سوم را به‌خود اختصاص داده و به‌دلیل هم‌جواری با بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) پذیرای خیل عظیم زائران هوایی بوده به طوری که در مدت مذکور میزبان نشست و برخاست یک هزار و ۶۶۶ پرواز و همچنین پذیرای ۲۵۵ هزار و ۷۹۷ مسافر بوده است.

بر این اساس فرودگاه بین‌المللی شیراز با ۸۷۹ نشست و برخاست توانسته میزبان ۹۶ هزار و ۹۰۷ مسافر ورودی و خروجی باشد که سهم پروازهای داخلی ۶۹۶ و سهم پروازهای بین‌المللی ۱۸۳ مورد است.
به این ترتیب فرودگاه شیراز نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد یک درصدی در نشست و برخاست و افزایش هفت درصدی در اعزام و پذیرش مسافر داشته است.

همچنین فرودگاه اصفهان نیز با پذیرش ۷۰۶ نشست و برخاست داخلی و بین‌المللی پذیرای ۹۳ هزار و ۲۱۱ مسافر بوده که به این ترتیب بدون تغییر در میزان پرواز نسبت به مدت مشابه سال گذشته اما با افزایش هفت درصدی مسافر روبرو بوده است.
فرودگاه اصفهان تاکنون ۵۳۵ نشست و برخاست داخلی و ۱۷۱ پرواز بین‌المللی را به ثبت رسانده است.
همچنین فرودگاه بین‌المللی یزد نیز با ۱۷۲ نشست و برخاست٬ ۲۰ هزار و ۸۶۴ مسافر را اعزام و پذیرش کرده است. که از این تعداد ۱۵۷ پرواز داخلی و ۱۵ مورد آن نیز بین‌المللی بوده است.
این فرودگاه نیز بدون رشد در تعداد پرواز همچون دو فرود گاه اصفهان و شیراز رشد هفت درصدی را در تعداد اعزام و پذیرش مسافر رقم زده‌است.
اعزام و پذیرش ۱۱ هزار و ۷۱۰ مسافر در فرودگاه بوشهر

جابه‌جایی ۱۱ هزار مسافر با ۹۵ پرواز نوروزی در فرودگاه بوشهر
به گزارش روابط عمومی فرودگاه بوشهر٬ این فرودگاه از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا هشتم فروردین ماه امسال با تعداد ۹۵ پرواز داخلی و خارجی مواجه بوده است.
طی این مدت تعداد ۱۱ هزار و ۷۱۰ نفر مسافر اعزام و پذیرش شده‌اند.
مجموع ارسال و پذیرش بار نیز در این فرودگاه در ایام تعطیلات نوروزی ۱۴۴ هزار و ۳۹۰ کیلوگرم بوده است.

رشد ۵۱ درصدي مسافران حج در فرودگاه زنجان

به‌گزارش روابط‌عمومی فرودگاه زنجان٬ محمد قاسمی مدیر فرودگاه زنجان گفت: در سال گذشته با پروازهای حج زنجان به تعداد ۷۷ پرواز٬  ۱۶هزار و ۱۶۷ مسافر و ۲۸۷ هزار و ۵۳۷ كيلو‌گرم بار جابجا شده است که نسبت به سال ۹۲ از افزایش ۵۱ درصدی در جابجایی مسافر خبر می‌دهد.
وی گفت: در سال گذشته در فرودگاه زنجان ۳۴ هزار و ۴۳۳ مسافر و بیش از ۴۱۴ تن بار، توسط  ۳۱۲ پرواز مسافربری در مسیرهای زنجان به جده و مشهد جابجا شد و در همین سال یک هزار و ۵۴ پرواز غیر برنامه‌یی اعم از نظامی، انتظامی، امدادی و ...نیز انجام شد.
قاسمی افزود: در نوروز ۹۴ هم ۲۴ پرواز مسافربری رفت و برگشت داخلی و حج عمره از فرودگاه زنجان انجام می‌شود.

پیشرفت ۷۵ درصدی ترمینال خارجی فرودگاه اردبیل

سید فخرالدین هاشمی مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل در گفتگو با پرتال خبری شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه اولویت اصلی و اساسی فرودگاه در سال جاری بهره‌برداری کامل از سیستم ILS است، گفت: عملیات مربوط به نصب سیستم در فرودگاه اردبیل به اتمام رسیده، چک زمینی آن هم انجام شده و تنها منتظر فلایت چک آن هستیم که امیدواریم پس از تعطیلات به بهره‌برداری کامل برسد.
وی در ادامه اظهار داشت: در راستای نصب و راه‌اندازی سیستم ILS، ساخت ترمینال خارجی فرودگاه اردبیل که با پیشرفت ۷۵ درصدی در حال انجام است که طی نیمه اول سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
هاشمی بیان داشت: متراژ این پروژه ۷۵۰۰ مترمربع است که طبق برآوردی که به عمل آمده باید تا هفته دولت راه‌اندازی شود.
مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل با اشاره به فرودگاه پارس‌آباد گفت: در حال حاضر این فرودگاه نزدیک به ۲۰ ماه است که هیچ‌گونه پروازی را انجام نمی‌دهد بنابراین درصدد هستیم با اتمام بهسازی عوامل پروازی این فرودگاه و با اجرای دو لایه آسفالت بر روی باند، بستر برای نشست و برخاست هواپیمای فوکر ۱۰۰، ایرباس ۳۲۰ و هواپیمای ATR فراهم شود.
هاشمی عنوان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها این فرودگاه در نیمه دوم سال جاری شاهد اتمام عملیات اجرایی پروژه باند و عوامل بهسازی خواهد بود.

احداث ترمینال خارجی و پارکینگ طبقاتی فرودگاه تبریز

مصطفی صفایی مدیرکل فرودگاه‌‌های استان آذربایجان‌شرقی در گفتگو با پرتال خبری شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به برنامه‌های مهم این فرودگاه در سال جاری گفت: برای سال جاری دو پروژه مهم ساخت ترمینال خارجی و احداث پارکینگ طبقاتی در دستور کار قرار گرفته است.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر قرارداد مربوط به احداث پارکینگ منعقد شده است بطوریکه این پروژه در دو فاز و در سه طبقه تعریف شده است.
صفایی عنوان کرد: پس از اتمام تعطیلات نوروزی عملیات احداث شروع خواهد شد.
مدیرکل فرودگاه های با اعلام اینکه این پروژه به‌صورت سرمایه‌گذاری BOT اجرایی خواهد شد، اظهار داشت: در فاز اول ظرفیت برای ۴۵۰ خودرو و برای فاز دوم نیز ۴۵۰ خودرو در نظر گرفته شده است.
صفایی اعلام کرد: با توجه به اینکه این فرودگاه با رشد مناسب پروازهای خارجی مواجه است بطوریکه در ایام نوروز ۲۴۰ پرواز خارجی را شاهد بوده است، نیاز است تا ترمینالی برای این منظور احداث شود.
وی گفت: در حال حاضر پروژه فوق توسط مشاور بازنگری نقشه‌یی می‌شود تا اقدامات لازم به منظور برگزاری مناقصه صورت گیرد.

نواقص احتمالی را به صفر خواهیم رساند

به‌گزارش روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور؛ در راستای اجرای طرح جهادی اقامه نماز در ایام نوروز در صنعت حمل و نقل هوایی کشور و تاکید رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و توصیه‌های مقامات وزارت راه و شهرسازی، اقدامات اساسی در نمازخانه‌های فرودگاه‌های کشور صورت گرفت.
بنابر‌این گزارش؛ محمد عباسی مشاور مدیرعامل و رئیس ستاد اقامه نماز شرکت فرودگاه‌های کشور با بیان اینکه طرح جهادی اقامه نماز از اسفند ماه سال گذشته برای سراسر فرودگاه‌های کشور ابلاغ شده است، گفت: در راستای اجرای همین طرح، مقرر شده مدیران فرودگاه‌ها در ایام تعطیلات نوروزی به‌منظور استقبال مطلوب از مسافران، نمازخانه فرودگاه‌ها خود را به امکانات مورد نیاز تجهیز نمایند.
وی در ادامه اظهار داشت: این اقدامات شامل نصب بنرهای تبلیغاتی، تجهیز و آماده‌سازی نمازخانه‌ها و مساجد، حضور متولی نمازخانه به منظور ساماندهی و آمادگی برای اقامه نماز، رفع نواقص احتمالی در سرویس‌های بهداشتی، پخش صدای اذان در ترمینال فرودگاه‌ها و عدم تداخل پروازهای صبحگاهی با اذان صبح و حضور امام جماعت جهت اقامه نماز جماعت بوده است.
رئیس ستاد اقامه نماز شرکت فرودگاه‌های کشور در ادامه افزود: طی جلساتی که سال گذشته با مدیرعامل و مدیرکل برنامه و بودجه شرکت فرودگاه‌ها داشته‌ایم، مقرر شد همزمان با آغاز سال جدید و در طول سال، فرودگاه‌هایی که نیاز به تجهیز و بازسازی نمازخانه‌های خود دارند، اعلام نیاز کرده تا در اسرع وقت نسبت به تجهیز و بازسازی آنها اقدام شود.
عباسی با اشاره به این مطلب که در همین راستا ۲۰ فرودگاه کشور اعلام نیاز داشتند، تصریح کرد: این فرودگاه‌ها شامل(مهرآباد، تبریز، کرمان، سمنان، پارس آباد مغان، خرم‌آباد، یاسوج، بجنورد، ارومیه، همدان، زاهدان، رامسر، شاهرود، رشت، زنجان، شیراز، اردبیل، اهواز، آبادان، بندر عباس و امام خمینی(ره) بودند.
وی بیان داشت: در همین راستا اقدامات مناسبی به منظور تکمیل امکانات مورد نیاز برخی نمازخانه‌های فرودگاه‌های فوق صورت گرفت و برخی از آنها نیز در صدد هستند پس از تعطیلات نوروزی برای تحهیز نمازخانه‌های خود اقدام کنند.
رئیس ستاد اقامه نماز شرکت فرودگاه‌ها در ادامه اظهار داشت: طی اجرای طرح جهادی، به‌طور خاص در فرودگاه‌های بین‌المللی مهرآباد و امام خمینی(ره) اقداماتی صورت گرفته به‌طوریکه نمازخانه ترمینال یک فرودگاه مهرآباد در حال بازسازی است و این نماز‌خانه که در طبقه پایین ترمینال جانمایی شده است تا پایان فروردین سال جاری به اتمام می‌رسد.
عباسی اضافه کرد: نمازخانه سالن ترانزیت ترمینال یک فرودگاه مهرآباد که در طبقه دوم است، با بکارگیری از بهترین و مطلوب‌ترین امکانات، قبل از شروع سال جدید افتتاح شد و همچنین نمازخانه‌های فرودگاه‌های بین‌المللی امام خمینی(ره) نیز در طرح تجهیز قرار گرفته‌اند.
وی با بیان اینکه روز گذشته نیز نمازخانه‌های فرودگاه مهرآباد توسط مهدیان و خیرالدین از معاونان  ستاد اقامه نماز کشور مورد بازدید قرار گرفت، گفت: در این بازدید کارشناسان ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی نیز حضور داشتند.
بر اساس این گزارش؛ طی این بازدید، رستمی مدیرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد گزارشی را از آخرین وضعیت نمازخانه‌های این فرودگاه و بروز رسانی خدمات و تجهیز آنها به امکانات مورد نیاز ارائه نمود که مورد توجه معاونان ستاد اقامه نماز کل کشور قرار گرفت.
رستمی افزود: با حمایت ستاد اقامه نماز شرکت فرودگاه‌های کشور و تامین اعتبارات مورد نیاز، طی ماه‌های گذشته، توانستیم دو باب نمازخانه در ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد را در سالن ورودی ترمینال به شکلی زیبا احداث  و به امکانات مورد نیاز تجهیز کنیم و قرار است تا یکی دو ماه آینده نمازخانه ترمینال چهار(ترانزیت) و نمازخانه ترمینال شش را بازسازی و تجهیز نماییم.
در این بازدید، مباحثی چون برنامه‌های اقامه نماز، بکارگیری ائمه جماعت منظم در حوزه ستادی و فرودگاهی و همچنین مدیریت و نظارت بر عدم تداخل ساعات پروازها در پروازهای صبحگاهی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مهدیان معاون برنامه‌ریزی و نظارت و یکی از بازرسان حوزه معاونتی ستاد اقامه نماز کشور در این بازدید از اقدامات صورت گرفته در شرکت فرودگاه‌های کشور در خصوص نمازخانه‌ها و برنامه‌های اقامه نماز تشکر و قدردانی کرد.
بازرس حوزه ستاد اقامه نماز کل کشور در ادامه با اشاره به پیام حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور در خصوص نماز گفت: وی بر نظارت دقیق مسئولان صنعت حمل و نقل هوایی کشور بر برنامه پروازی شرکت‌های هواپیمایی به‌منظور عدم تداخل نماز صبح با پروازهای صبحگاهی تاکید دارد.
در ادامه این بازدید، عباسی نیز اعلام کرد: براساس هماهنگی‌های به عمل آمده با مسئولان شرکت فرودگاه‌های کشور، حمایت‌های لازم به منظور تجهیز و بازسازی نمازخانه‌های فرودگاه‌های کشور انجام می‌شود و هیچگونه مشکلی برای این موضوع وجود ندارد بطوریکه نواقص احتمالی را به صفر خواهیم رساند.
پس از بازدید از نمازخانه‌های ترمینال یک، دو و چهار فرودگاه مهرآباد، حاضران در نمازخانه ساختمان ستادی شرکت فرودگاه‌های کشور نماز جماعت ظهر و عصر را در جمع کارکنان شرکت فرودگاه‌ها اقامه کردند.

بازديد استاندار تهران از فرودگاه بين‌المللي مهرآباد

بخش‌هاي مختلف خدماتي و عملياتي فرودگاه بين‌المللي مهرآباد شامل ترمينال یک، دو و چهار همچنين حوزه عملياتي برج مراقبت و رادار مورد بازديد سيد حسن هاشمي استاندار تهران قرار گرفت.
به‌گزارش روابط‌‌عمومي فرودگاه بین‌المللی مهرآباد٬ در اين بازديد كه واحدي مديركل راه‌وشهرسازی استان تهران و غلامحسین باقريان عضو هيات مديره شركت فرودگاه‌هاي كشور نيز حضور داشتند، علی رستمي مديركل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد توضيحات لازم را درباره نحوه عرضه خدمات فرودگاهي در ترمينال‌ها به‌ویژه آماده‌سازي و نوسازي ترمينال يك در آستانه پذيرش بخشي از مسافران نوروزي و عمده تغييرات ايجاد شده در تسهيل گردش كار مسافر ارائه نمود.
هاشمي استاندار تهران ضمن بازديد خود از نزديك نيز نظرات مسافران و پرسنل شركت‌هاي هواپيمايي را در رابطه با ارائه خدمات پروازي و فرودگاهي جويا شد.
برج مراقبت و رادار مقصد بعدي استاندار بود كه مورد بازدید قرار گرفت که طی آن استاندار شاهد ارائه خدمات پروازي اين بخش به هواپيماها بود و گزارشي را نيز از نحوه جريان مراقبت از پروازها و همچنين خدمات راداري از كارشناسان اين حوزه دريافت كرد.
استاندار تهران ضمن اشاره به كنترل قيمت بليط‌ها در ايام نوروز گفت: تغييرات مثبت زيادي در فرودگاه انجام گرفته و باعث شده مسافران بيش از پيش از خدمات مطلوب‌تري بهره‌مند شوند.
وي بازديد خود از زحمات مسئولان و كاركنان فرودگاه در همه بخش‌‌ها ابراز رضايت كرد و براي همگي آنان توفيق بيشتر خدمت به مردم را آرزو کرد.

وقت بیشتری را برای پاسخگویی به مسافران صرف کنیم

سلیمان عباسی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پرتال خبری شرکت فرودگاه‌های کشور با اعلام این مطلب که استان گلستان و فرودگاه این استان با تقاضای بالای مسافر مواجه است، گفت: خوشبختانه با توجه به ارائه خدمات خوب فرودگاهی در این استان، تقاضا بیش از پیش افزایش یافته اما باز هم این فرودگاه بایستی تلاش خود را به منظور پاسخگویی به مردم و نیازهای آنان ارتقاء دهد.
وی در ادامه اظهار داشت: به عقیده من در صورتی که کیفیت خدمات فرودگاهی و ارائه خدمات شرکت‌های هواپیمایی ارتقاء یابد، مردم انگیزه بالایی برای سفر با هواپیما را خواهند داشت و کمبودی در ارائه خدمات هوایی احساس نخواهد شد.
نماینده مردم گنبد کاووس تصریح کرد: منابع مالی تنها برای فرودگاه سازی نباید صرف شود بلکه کارهای مهم‌تر دیگری چون ارائه خدمات پروازی بیشتر و بهتر وجود دارد که باید به آنان رسیدگی بیشتری شود.
عباسی در ادامه افزود: مکاتبه با مسئولان فرودگاهی و ایجاد تعامل و همکاری فی مابین خیلی از مشکلات را به مرور حل خواهد کرد و این در صورت همکاری مشترک نمایندگان و حمایت همه جانبه استانداری و اختصاص منابع مالی مورد نیاز محقق می‌شود.
وی اضافه کرد: خوشبختانه نامه‌هایی هم از سوی مسئولان فرودگاه‌های استان گلستان برای نمایندگان این استان ارسال شده که اولویت اصلی ما رسیدگی به درخواست‌های آنان است.
وی تاکید کرد: تعامل‌ها باید دو طرفه باشد.
عباسی در پایان افزود: مردم گنبدکاووس نیازمند پروازهای بیشتری هستند و همچنین سرمایه‌گذارانی از بخش خصوصی در این استان آمادگی خود را برای هر نوع حمایت اعلام کرده‌اند./

نظر شما