شناسهٔ خبر: 57900 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

محسنی مطرح کرد؛

ظرفیت غالب منطقه آزاد اروند گردشگری دریایی است/ افتتاح پایانه کانتینری تا پایان سال جاری

محمد محسنی مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: ظرفیت غالب منطقه آزاد اروند گردشگری دریایی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، محمد محسنی بمناسبت هفته دولت در برنامه زنده دستاورد مرکز صدا و سیما آبادان، اظهار کرد: هفته دولت را به تمام دولتمردان سخت‌کوش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به ویژه کسانی که در عرصه دریا و بنادر فعالیت دارند، تبریک می‌گویم و امیدوارم در راستای ماموریت‌های خود به وظیفه‌های محول شده عمل کنیم.

وی عنوان کرد: بنادر به عنوان یکی از بنگاه‌های مهم اقتصادی، عامل و محرک توسعه مناطق و جوامع به شمار می‌روند و بندر خرمشهر نیز از بنادر قدیمی و با سابقه در حوزه تجارت دریایی از سال‌ها قبل ایفای نقش کرده و تأثیر خود را گذاشته است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: خوشبختانه بندر خرمشهر در حوزه پروژه، خدمت‌رسانی و طرح‌های عمرانی اقدامات فراوانی را انجام داده است که شبکه‌های آی‌تی و پایانه کانتینری از جمله آنها است.

وی افزود: پروژه پایانه کانتینری با ظرفیت ۳۰۰ هزار تی ای یو تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد و اکنون بخش عظیمی از فازهای اول و دوم آن تکمیل شده است و با این وجود زمینه خدمت‌رسانی بیشتر فراهم می‌شود.

محسنی با تأکید بر اینکه آی تی به عنوان یکی از قلمروهای کشور به حساب می‌آید، عنوان کرد: کشوری که در زمینه آی تی فعالیت نداشته باشد و یا زیرساخت‌های آن در این زمینه مناسب نباشد، از جهان امروز عقب خواهد ماند و با گسترده شدن این بستر شرایط خدمت‌رسانی مناسبی برای سرمایه‌گذاران و جوامع هدف فراهم خواهد شد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با تأکید بر اینکه بندر خرمشهر قریب به صد در صد بندر صادراتی است، گفت: بالغ بر ۸۰ درصد مبادلات در بندر خرمشهر به امر صادرات غیر نفتی اختصاص می‌یابد و بندر خرمشهر با کشورهایی چون عراق، کویت، عمان، هندوستان و کشورهای آفریقای شرقی ارتباط دارد.

وی عنوان کرد: بندر خرمشهر در حوزه بارگیری به رشد ۱۴ درصدی، در حوزه صادرات کالای متفرقه به رشد ۲۰ درصدی، در حوزه مسافرت‌های بین‌المللی به رشد ۲۳ درصدی و در حوزه گردشگری دریایی به رشد ۷۲ درصدی دست یافته است و این موضوع حاکی از مزیت غالب و ظرفیت منطقه است.

محسنی با تأکید بر اینکه سازمان بنادر برای خارج سازی مغروقه‌ها بالغ بر ۶۲۵ میلیارد ریال هزینه کرده است، عنوان کرد: عمده مغروقه‌ها خارج شده و چند فروند دیگر باقی مانده است که با همت همکاران عملیات خارج سازی آنها انجام خواهد شد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: با توجه به مرزی بودن با کشور عراق برای امر لایروبی اراده و حاکمیت دو طرف ایرانی و عراقی مستلزم است، اگر طرفی از این قرارداد به وظایف خود عمل نکند، کار انجام نخواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه کشور ایران از راه دیپلماسی اقدامات متعددی را انجام داده است و از سوی کشور ما آمادگی کامل وجود دارد و امیدواریم که کشور عراق نیز بر انجام این کار اراده قوی داشته باشد تا در آینده با ورود کشتی‌های بزرگ شاهد رونق در منطقه باشیم.

محسنی با اشاره به ظرفیت گردشگری در خرمشهر، اظهارکرد: ظرفیت غالب منطقه آزاد اروند بحث گردشگری دریایی است، گردشگری دریایی به عنوان رکن چهارم اقتصاد در دنیا مطرح است و ایران در این موضوع در ردیف ۱۰ کشور اول جهان قرار دارد اما از نظر درآمد و جذب توریست در رده ۸۱ جهان است.

وی ادامه داد: با تکیه بر مزیت غالب منطقه، جاذبه‌های بکر و بی‌نظیر، مسافرت‌های دریایی، وضعیت اقلیمی و شرایط جغرافیایی زمینه اشتغال برای بسیاری از جوانان جویای کار و با سلیقه فراهم می‌شود و جوانان باید بدانند که شغل به میز و صندلی داشتن نیست، بلکه باید با ظرفیت دریا، اروندرود و بحث گردشگری آشنا شوند و از آن بهره ببرند.

محسنی عنوان کرد: سازمان بنادر برای بحث تامین شناور در رابطه با بحث گردشگری تسهیلات نامحدود و بدون سود را فراهم کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما