شناسهٔ خبر: 57929 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

تصویب سند آمايش مراكز لجستيك کشور/ برنامه‌ریزی برای افتتاح ۵۳۰ کیلومتر خط ریلی/ پرش ۳۲ پله‌ای ایران در رتبه‌بندی شاخص لجستیک ۲۰۱۸ 

گزارش آخر هفته افتتاح قطار حومه‌ای اهواز-خرمشهر همزمان با هفته دولت، ۹ هزار میلیارد ریال برای پروژه های ریلی خوزستان هزینه شد، حمل ترکیبی محموله کانتینری مس با هدف صادرات به چین، راه آهن شمال– جنوب در مسیر ورود به فهرست یونسکو و افتتاح راه‌آهن مراغه- ارومیه و ۱۵ پروژه خدمات ناوگان و مسافری در هفته دولت سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

تصویب سند آمايش مراكز لجستيك کشور

براي اولين بار در كشور، سند آمايش مراكز لجستيك کشور شامل مکان‌یابی احداث این مراکز و سطح‌بندي آن‌ها به تصویب رسید. در اين سند مجموعاً ۵۸ پهنه جهت احداث انواع مراكز لجستيك شامل چهار شهر لجستيك، ۱۴ دهكده لجستيك، ۱۱ پارك لجستيك عمومی و ۱۸ پارك لجستيك تخصصی كشاورزی مشخص شده است.

آخوندی در این جلسه، با اشاره به اهمیت تشویق رقابت در مراکز لجستیک گفت: هنگام واگذاری مدیریت و بهره‌برداری این مراکز به بخش خصوصی، باید تمهیداتی ایجاد شود که از انحصار خصوصی جلوگیری شده و رقابت تشویق شود.

افتتاح راه‌آهن مراغه- ارومیه و ۱۵ پروژه خدمات ناوگان و مسافری در هفته دولت

۱۶ پروژه در بخش ریلی توسط شركت راه‌آهن ج.ا.ا و شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل‌و‌نقل كشور جمعاً با اعتباري بالغ بر ۴۴۱۵ ميليارد ريال به بهره‌برداری می‌رسد. این پروژه‌ها به شرح زیر است:

  • ۱ پروژه در خصوص احداث خطوط ریلی به طول ۹۸ کیلومتر و با اعتباري بالغ بر ۴۰۰۰ ميليارد ريال توسط شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور
  • در زمينه توسعه و تجهیز ایستگاه و تاسیسات جانبی : ۱۳ پروژهبا اعتبار ۱۹۵ ميليارد ريال
  • در زمینه ناوگان ریلی: ۲ پروژه با اعتبار ۲۲۰ ميليارد ريال

اتمام ریلگذاری راه‌آهن قزوین- رشت در آینده نزدیک

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از راه‌آهن قزوین- رشت خبر داد : عملیات اجرایی پروژه با پیشرفت مناسبی در حال اجرا است و با رفع مشکلات در محدوده کلشتر و لاکان به زودی عملیات نصب خط و ریلگذاری به اتمام می‌رسد.

وی در ادامه توضیح داد: عملیات جوشکاری با سرعت در حال انجام  و تنها ۱۱ کیلومتر از مسیر باقی مانده است که تا دو هفته آتی تکمیل خواهد شد.

۹ هزار میلیارد ریال برای پروژه های ریلی خوزستان هزینه شد

عضو هیات مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای مجموعه طرح هایی که در حوزه حمل و نقل ریلی در خوزستان تعریف و اجرایی شده، تاکنون ۹ هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: پروژه اتصال بندر امام به خرمشهر و شلمچه به بصره از پروژه های مهم و در دست اقدام راه آهن کشور است که امیدواریم امسال شاهد آغاز عملیات اجرایی آنها باشیم و بین ۱۲ تا ۱۸ماه آینده نیز بتوانیم آنها را افتتاح کنیم.

برنامه‌ریزی برای افتتاح ۵۳۰ کیلومتر خط ریلی در سال ۹۷

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: پروژه احداث راه‌آهن خواف – هرات به عنوان اولین خط ریلی ایران به سمت کشور افغانستان محسوب شده و تا پایان سال تکمیل می‌شود و مجموع طول خطوط ریلی قابل افتتاح در سال جاری بالغ بر ۵۳۰ کیلومتر خواهد بود.

پرش ۳۲ پله‌ای ایران در رتبه‌بندی شاخص لجستیک ۲۰۱۸ 

ایران از نظر شاخص لجستیک LPI از رتبه ۹۶ در سال ۲۰۱۶ با کسب امتیاز ۲.۸۵ به رتبه ۶۴ در سال ۲۰۱۸ رسیده است که حاکی از یک پرش ۳۲ پله‌ای در رتبه‌‌بندی جهان است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: در شاخص گمرک امتیازات ۱۲.۴۴  درصد، زیرساخت حمل‌‌ونقل ۳.۷۴ درصد، حمل‌ونقل بین‌المللی ۳.۳۷ درصد، کیفیت خدمات لجستیک ۶.۳۷ درصد، شناسایی و ردیابی فرایند حمل‌ ۱۳.۵۲ درصد و  تواتر حمل برنامه‌ ریزی شده ۱۹.۵۷ درصد رشد داشته است.

افتتاح قطار حومه‌ای اهواز-خرمشهر همزمان با هفته دولت

قطار حومه‌ای اهواز-خرمشهر در ‌مسیر اهواز- خرمشهر ‌و ‌ایستگاه‌های‌قدس-اهواز-کارون- میاندشت با حضور مسئولان شرکت راه‌آهن و مقامات استانی افتتاح شد.

به مناسبت هفته دولت ، مسئولان راه‌آهن از منطقه راه آهن جنوب بازدید و با مقام‌های محلی دیدار داشتند. در این سفر، سعید رسولی عضو هیئت مدیره به همراه حسن موسوی معاون مسافری و صادق سکری مدیرکل روابط عمومی راه آهن، صبح چهارشنبه از قطار ها و بخش‌های مختلف ایستگاه راه آهن اهواز هم بازدید کردند.

حمل ترکیبی محموله کانتینری مس با هدف صادرات به چین

محموله کانتینری مس انجرد شهرستان اهر بصورت ترکیبی با جاده و قطار به بندر عباس حمل می‌شود تا تا به کشور چین صادر شود.

مدیر کل راه آهن آذربایجان اضافه کرد: پارت اول این محموله در تاریخ ۱۳۹۷/۶/۳ در قالب ۳۲ واگن حامل ۶۴ کانتینر باردار به وزن ۱۸۵۶ تن از سهلان بارگیری و به مقصد بندر عباس اعزام گردید تا به کشور چین صادر شود.

راه آهن شمال– جنوب در مسیر ورود به فهرست یونسکو

مسیر راه‌آهن محور شمال-‌ جنوب، از بندر ترکمن تا بندر امام خمینی (ره) ثبت ملی شده و هم اکنون اقدام‌های لازم برای ثبت جهانی در دست اقدام است.

کارشناس دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیر بنائی راه‌آهن افزود: محور شمال– جنوب ( از بندر ترکمن تا بندر امام خمینی(ره) ) و هرآنچه که در این مسیر قرار دارد از جمله ایستگاه‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و مسیرهای ماریپچ ثبت ملی شده است.

نظر شما