شناسهٔ خبر: 57930 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار هفتگی بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

درخواست قطری ها برای افزایش تردد در خطوط دریایی با ایران/ جزئیات ۲۳پروژه قابل افتتاح حوزه دریایی در هفته دولت

ساختمان سازمان بنادر و دریانوردی تصویب سند آمایش مراکز لجستیک کشور، جزئیات پروژه‌های قابل‌افتتاح حوزه دریایی تا پایان هفته دولت، سرمایه‌گذاری ۴۸۱۴ میلیارد ریالی و ۶۲ میلیون یورویی سازمان بنادر در یکسال گذشته در بنادر کشور، تاکید بر قابلیت اتصال کریدور اروم چی- اکتائو- انزلی به اروپا از داخل ایران، درخواست قطری‌ برای افزایش تردد خطوط دریایی با ایران، سرمایه‌گذاری آستان‌قدس و بخش خصوصی در بندر چابهار از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

جزئیات ۲۳ پروژه دریایی در هفته دولت

پروژه‌های قابل‌افتتاح حوزه دریایی در هفته دولت با اعتباری بالغ بر ۴۸۱۴ میلیارد ریال و ۶۲ میلیون یورو به همت سازمان بنادر و دریانوردی به بهره‌برداری می‌رسد.  بر اساس این گزارش، ۲۳ پروژه با اعتبار بالغ بر ۴۸۱۴ میلیارد ریال و ۶۲ میلیون یورو در سازمان بنادر و دریانوردی به بهره‌برداری خواهد رسید که این پروژه‌ها در زمینه اجرای تاسیسات زیربنایی و احداث اسکله و سایر پروژه های دریایی هستند.

تصویب سند آمایش مراکز لجستیک کشور

براي اولين بار در كشور، سند آمايش مراكز لجستيك کشور شامل مکان‌یابی احداث این مراکز و سطح‌بندي آن‌ها به تصویب رسید. در اين سند مجموعاً ۵۸ پهنه جهت احداث انواع مراكز لجستيك شامل چهار شهر لجستيك، ۱۴ دهكده لجستيك، ۱۱ پارك لجستيك عمومی و ۱۸ پارك لجستيك تخصصی كشاورزی مشخص شده است.

قابلیت اتصال کریدور اروم‌چی-اکتائو- انزلی به اروپا از داخل ایران

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی کریدور اروم‌چی-اکتائو-انزلی گفت: می‌توان این مسیر را به داخل کشور و از طریق مرز بازرگان به سمت اروپا ادامه داد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث بخش‌های مختلف بندر کاسپین از جمله اسکله‌ها، انبار و سیلو، سردخانه بهترین و جذاب‌ترین اقدامات در حال اجرا از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی در مجتمع بندری است، اضافه کرد: عملکرد منطقه آزاد انزلی در بخش‌های توریستی و گردشگری قابل‌توجه بوده و این منطقه یکی از مناطق آزاد موفق کشور است که در ستاد لجستیک کشور که در وزارت راه با حضور نمایندگان نهادهای مختلف فعال است بررسی جایگاه لجستیکی این منطقه به سمت جایگاه مناسب و مؤثر در دستور کار قرار می‌گیرد.

درخواست قطر برای افزایش تردد خطوط دریایی با ایران

هادی حق‌شناس عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی از درخواست قطرى‌ها براى افزایش تردد خطوط دریایى بین بندر بوشهر و بندر حمد خبر داد و گفت: شاهد رشد چشمگیر خطوط دریایى بین بنادر ایران و قطر هستیم.

بارگیری یک فروند کشتی نفتی از طریق دو سایت در پایانه نفتی بندر امام‌خمینی

برای نخستین بار و به دنبال بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته در تخلیه و بارگیری مواد نفتی و با هدف ارتقای کیفیت خدمات بندری به صاحبان کالا و تسریع در عملیات بارگیری، یک فروند کشتی خارجی به صورت همزمان از دو سایت نفتی مجتمع بندری امام خمینی(ره) تحت بارگیری قرار گرفت.

آمادگی مجلس برای اقدام قانونی به منظور تعیین‌تکلیف کالاهای متروکه در بنادر کشور

سیدابوالفضل موسوی‌بیوکی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعیین تکلیف کالاهای متروکه در بنادر دو مزیت را به دنبال خواهد داشت، گفت: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و قوه قضاییه باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین وضعیت کالاهای متروکه در بنادر اقدام کنند.

ضرورت واگذاری فعالیت‌های توسعه‌ای بنادر به بخش خصوصی

اسدلله عباسی عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به آنکه بیشتر بنادر کشور به توسعه یافتگی رسیده‌اند، می‌توان با معرفی پتانسیل‌های بندر شهیدبهشتی چابهار، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به سرمایه‌گذاری در این بندر استراتژیک دعوت کرد.

سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی و بخش خصوصی در بندر چابهار

در نشست مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و مدیر عامل عمران و توسعه اقتصادی آستان قدس رضوی، سرمایه‌گذاری آستان قدس در بندر چابهار و ورود بخش خصوصی به این بندر، از مصادیق اطمینان از توسعه و ثبات بندر چابهار اعلام شد.

نهادهای متولی در مورد خارج‌سازی کالاهای متروکه از بنادر اقدام کنند

سیامک علیشاه پور عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی در مورد لزوم خارج‌سازى کالاهاى متروکه از بنادر کشور و تعیین‌تکلیف این کالاها توسط نهادهاى متولى گفت: افزایش میزان کالاهاى متروکه در بنادر به منزله مشکل در جریان کالا است و لازم است که نهادهاى متولى در مورد خارج‌سازى کالاهاى متروکه از بنادر اقدام کنند.

تلاش برای کاهش هزینه‌های حمل و افزایش ظرفیت بنادر با به کارگیری اصول لجستیکی

خسرو سرایی مدیرکل لجستیکی و حمل و نقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: باید به دنبال راهکاری باشیم که توقف در کل زنجیره حمل کالا از مبدا تا مقصد کاهش پیدا کند؛ زیرا کاهش توقف در کل زنجیره حمل به معنی کاهش هزینه صاحب کالا و مصرف کننده نهایی خواهد بود.

نظر شما