شناسهٔ خبر: 58008 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

نجات غریق قهرمان دریا

نقی امیراسماعیلی کناری امیراسماعیل کناری*: طبق بررسی میدانی که انجام دادم و بر اساس مشاهدات عینی ،نیروهای فداکار نجات غریق امسال با کمترین امکانات جان دهها نفر از هموطنان ما را نجات داده اند و این فداکاری را باید ارج نهاد و از این افراد فداکار تجلیل کرد.

روزهای آخر فصل تابستان است و مردم از سراسر کشور به سوی شمال سفر می کنند تا این ایام خاطره انگیز را با شادی و نشاط، کنار ساحل خوش باشند.

مسافران شمال سخت مشتاقند وقتی سفر طولانی و جاده های خطرناک را طی کرده اندحتما در دریا شنا کنند سفر در فصل گرما به خطه شمال باید با شنا همراه باشد تا خاطرات شمال همواره در ذهن مسافران عزیز بماند.

لذت شنا در دریا وصف ناپذیر است. متاسفانه امسال علی‌رغم تذکرات و هشدار در وضعیت بحرانی مواج شدن دریا، حوادث تلخی رخ داد که موجب غرق شدن تعدادی از مسافران شد.

طبق بررسی میدانی که انجام دادم و بر اساس مشاهدات عینی، نیروهای فداکار نجات غریق امسال با کمترین امکانات جان دهها نفر از هموطنان ما را نجات داده اند و این فداکاری را باید ارج نهاد و از این افراد فداکار تجلیل کرد.

در یک نوبت به هنگام سرکشی عوامل تیم نجات غریق با جت اسکی در طول نوار ساحلی شهرستان فریدونکنار در مازندران به همت این گروه فداکار، حدود هفت نفر از یک خانواده از خطر مرگ نجات یافتند.

متاسفانه به دلیل تبلیغات منفی، افکار عمومی همواره از آمار فوت شدگان مطلع می شود که البته در حوزه اطلاع رسانی یک وظیفه ذاتی محسوب می شود اما انتشار اخبار نجات جان انسانها نیز کار فوق العاده اخلاقی و پسندیده ایست که باید رسانه ها به درستی آن را پوشش دهند.

نمی دانم هر یک از ما برای رهایی از مرگ تا چه میزان حاضر به پرداخت هزینه ایم؟ آیا اصولا می توان میزان هزینه جلوگیری از مرگ را برآورد کرد؟ آسیب های روحی و روانی پس از یک واقعه مصیبت بار چی؟ خانواده مصیبت دیده پس از یک واقعه دردناک چه سرنوشتی خواهد داشت؟

در هر حال این روزها گروه فداکار و جان نثار غریق نجات  سخت در تلاشند تا میزان آسیب ناشی از تلفات انسانی را کاهش دهند و این امر، نیازمند حمایت و پشتیبانی جدی مسئولین ماست یک دستگاه جت اسکی را می توان با مبلغ تقریبی یک صد و پنجاه میلیون تومان خرید جت اسکی وسیله فوق العاده کاربردی و موثری است. باید بپذیریم بسیاری از مراکز تعیین شده طرح سالمسازی از امکانات اولیه محروم است و از سویی جمع کثیری از مسافرین به همین دلیل خارج از طرح ها شنا می کنند.

خداوند در هنگام بروز خطرات مرگ آفرین  ما را به حفظ جان یکدیگر مکلف نموده است و بی تردید نوع رفتار ما تابع هیچ وضعیتی از جمله :مسلمان و غیر مسلمان، حلال و حرام، بدحجاب و بی حجاب و حتی محرم و نامحرم نیست مهم نجات جان یک انسان است اگرچه فراهم نمودن شرایط ایده آل و مناسب در مراکز طرح سالمسازی سواحل با رعایت قوانین و مقررات اولویت اصلی و اساسی ماست.

در این روزهای پایانی فصل تابستان وظیفه داریم:

۱-مراکز طرح سالم‌سازی را با نیروهای انسانی ماهر و با کلیه امکانات، مجهز کنیم.

۲-رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی صدا و سیما خطرات احتمالی وقوع حوادث ناشی از شنا را به اطلاع مردم برساند.

۳-تعداد جت اسکی‌های موجود در دریا و تجهیزات ضروری از جمله تخته نجات و کمربند را افزایش دهیم و علاوه بر آن از افراد متمکن مالی دارای جت اسکی بخواهیم ولو بصورت امانت و یا اجاره آن را در اختیار هیئت نجات غریق قرار دهند.

۴-در همین ایام بصورت گسترده و فراگیر با برگزاری مراسم با عنوان

 قهرمان دریا هم از فضای مجازی و هم بصورت حضوری از ایثارگران بی ادعای نجات غریق تقدیر و تجلیل کنیم و آنلاین اخبار چنین مراسمی را در شبکه های اجتماعی منتشر کنیم.

*مشاور فراکسیون سواحل، بنادرو توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی

نظر شما