شناسهٔ خبر: 58102 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلستان مطرح کرد:

کاهش تلفات انسانی با رعایت فرهنگ تردد/ ضرورت توسعه سامانه‌های هوشمند

مهدی میقانی مدیرکل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گلستان گفت: رعایت اصول ایمنی توسط عامل انسانی سبب کاهش حوادث جاده‌ای است و این بدان معنا نیست که جاده‌ها و خودروها بی‌نقص هستند.

محسن میقانی، ‌مدیر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان، با بیان اینکه برخی از نقاط پرتصادف استان گلستان حذف شده است، به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: ۱۲۳ نقطه دارای تصادف در استان گلستان داریم و ۴۸ نقطه استان پرتصادف تعریف می‌شود. البته تمام این نقاط آشکارسازی شده است و در برنامه سال ۹۷ هم ۱۰ نقطه ابلاغ اعتبار شده است که پس از تشریفات کاری، مراحل رفع آن‌ها آغاز می‌شود.

وی که استان گلستان را دارای راه‌های پرحادثه دانست، توضیح داد: استان گلستان به دلیل اقلیم متفاوت بسیار پرحادثه است و بیشترین تصادف در آن مربوط به موتور سیکلت‌ها و  عابران پیاده هستند و همه تلاش‌ها هم معطوف به این دو گروه آسیب‌پذیر است که فکر می‌کنم تغییر رفتار و آموزش عمومی به عامه مردم در خصوص کاهش اثرات عامل انسانی می‌تواند به کاهش تلفات در استان کمک کند.

وی در ادامه میزان تصادفات را در سال‌های اخیر این‌گونه بیان کرد و گفت: تابستان سال گذشته ۱۲۹ نفر در اثر تصادف در استان تلفات بوده است. امسال در حال حاضر در اوج سفر هستیم و تخمین من در پایان شهریور این است که کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصد تلفات را شاهد باشیم.

میقانی توضیح داد: به عنوان یک کارشناس باید بگویم که توجه ویژه ما به رعایت اصول ایمنی توسط عامل انسانی است و این بدان معنا نیست که راه‌ها و مسایل جاده‌ای بی‌نقص هستند، ولی توجه به فرهنگ در حمل و نقل و تردد تاثیر بسزایی در کاهش تلفات بر جای خواهد گذاشت.

این مدیر استانی در ادامه توضیح داد: با کمترین هزینه‌ که آموزش و تغییر نگرش در موضوع حمل و نقل است، می‌توانیم با مشکلات شرایط فعلی مانند اعتبارات مانده پیمانکاران و وضعیت معوق مالی و اعتباری پروژه‌ها به اهدافمان در کاهش تلفات دست پیدا کنیم.

وی افزود: در همین راستا درصدد هستیم برنامه‌های تلویزیونی جهت فرهنگسازی آماده شود تا از طریق رسانه بتوانیم به آموزش بپردازیم و کاهش تلفات را از جنبه‌های گوناگون ایجاد کنیم.

میقانی در ادامه درباره چگونگی فعالیت راهدارخانه های استان گفت: در گلستان حدود ۵ هزار کیلومتر انواع راه‌ها وجود دارند که ۷۰ درصد آن‌ها راه‌های روستایی و فرعی است. اعتقاد من در موضوع راهدارخانه، توسعه سامانه‌های هوشمند است و نه روش‌های سنتی. باید سامانه‌های نظارتی و تحلفات عبور و مرور و سامانه‌های توزیع در حرکت را فعال کنیم. با سرمایه‌گذاری در این سامانه‌ها نظارت بهتری بر وضعیت راه‌ها وجود خواهد داشت و با روش ستنی و هزینه‌های گزاف چندان به نتیجه نمی‌رسیم.

وی درباره تمهیدات ایجاد سامانه‌های دیجیتال اضافه کرد: در حال حاضر در گلستان ۲۰ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور داریم که ۱۷ سامانه را در سال جاری اضافه خواهیم کرد.   

میقانی در پایان گفت: این روزها سفرهای تابستانی در مرحله اوج هستند و این استان هم معبر و هم مقصد سفر است. در استان حدود ۴۵۰ هزار تردد در شبکه راه‌های ما ثبت می‌شود و ایمنی حمل‌ونقل مهم‌ترین موضوع این روزها است.

این مدیر استانی افزود: مسافران محترم بهتر است به جای توجه به مقصد به مسیر توجه کنند و با تعجیل تردد نکنند. متاسفانه اغلب تلاش می‌کنیم با سرعت به مقصد برسیم. اصلی‌ترین تاکید من رعایت ملاحظات ایمنی در آخرین روزهای سفرهای تابستانی است./

نظر شما